Úterý 20. října 1987

Pozornost poslanců branných a bezpečnostních výborů při přípravě na dnešní schůzi Sněmovny lidu byla proto zaměřena především na otázky spolupráce výzkumných ústavů a podniků těchto resortů s federálním ministerstvem národní obrany a federálním ministerstvem vnitra. Poslanecké průzkumy uskutečněné ve výzkumných ústavech, podnicích i vojenských útvarech, rozpravy a jednání poslanců na příslušných ministerstvech potvrdily, že spolupráce uvedených resortů za řízení Vládního výboru pro obranný průmysl, je vcelku na dobré úrovni a přináší převážně pozitivní výsledky. Zvláště je třeba ocenit dlouholetou širokou spolupráci výzkumných ústavů federálního ministerstva národní obrany a federálního ministerstva vnitra s Konštruktou Trenčín, která je specializovaným ústavem federálního ministerstva všeobecného strojírenství. Je ke škodě věci, že federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu podobný ústav nemá a musí být zčásti nahrazován výzkumně vývojovou základnou federálního ministerstva národní obrany. Podle našeho názoru je nutné, aby specializovaný výzkumný ústav byl u federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu v krátké době vytvořen.

Dosažené dobré výsledky ve spolupráci výzkumných ústavů lze vyjádřit počtem nových vzorů výzbroje a techniky vyřešených vlastním vývojem a zavedených do výzbroje. Tak v období sedmé pětiletky to bylo celkem 101 nových vzorů a v osmé pětiletce do konce prvního pololetí tohoto roku je to již 44 nových vzorů výzbroje a techniky, což vytváří předpoklady ke splnění úkolů uložených na osmou pětiletku. S cílem dosáhnout vyšší technickou úroveň řešení výzkumných úkolů je žádoucí zintenzívnit účast ústavů základního výzkumu a především ústavů Československé a Slovenské akademie věd a vysokých škol.

Svou převážně pozitivní úlohu v zabezpečování požadavků na kvalitu výrobků již dlouhodobě sehrávají zástupci vojenské správy, což jsou příslušníci Československé lidové armády, kteří přímo na závodech přebírají techniku z výroby a tvoří tak vlastně nezávislou státní přejímku.

Přes řadu dobrých výsledků v zabezpečení speciální techniky československým průmyslem se vyskytují některé problémy, které nedovolují urychleně a plně využívat dosaženého vědeckotechnického pokroku. Jde především o vazby mezi vývojovými a výrobními organizacemi. Zde dochází zpravidla ke značným časovým ztrátám při zahajování výroby speciální techniky, zejména z důvodu technologické nepřipravenosti výrobce. Dále se to projevuje zejména v nedostatku řešitelských kapacit, především je to v resortu ministerstva elektrotechnického průmyslu. S tím úzce souvisí dlouhodobý problém včasného zahajování řešení nových úkolů uložených státním plánem. Tento nedostatek přes přijatá opatření přešel ze sedmé do osmé pětiletky a způsobil, že v roce 1986 nebylo do ročního prováděcího plánu zařazeno pět úkolů a do plánu roku 1987 není zařazeno již dvanáct úkolů, a to v důsledku nezpracování stanovených plánovacích podkladů resorty všeobecného strojírenství a elektrotechnického průmyslu.

Řešitelské organizace zahajování nových úkolů často podmiňují dodatečnými požadavky na zvýšení počtu pracovních sil, investičních a devizových prostředků, výstavbou nových bytů, poskytováním vojenských výpomocí apod.

Z poznatků branných a bezpečnostních výborů vyplývá, že ne všechny výrobní resorty prosazují a oceňují práci na zabezpečování potřeb obrany a bezpečnosti státu. Např. ve výrobní hospodářské jednotce Závody automatizace a výpočetní techniky nebyly v roce 1986 vyplaceny za řešení úkolů rozvoje speciální techniky žádné mimořádné odměny, zatímco za řešení úkolu jiného charakteru byly vyplaceny 2 mil. Kčs odměn. V koncernovém podniku TESLA ORAVA řešitel dílčího úkolu nevojenského charakteru je zařazen v platové třídě T-14, naproti tomu řešitel státního úkolu důležitého z hlediska obrany státu je zařazen v platové třídě T-13.

Uvedené a další problémy a přístupy negativně ovlivňují záměry a stanovené cíle vědeckotechnického rozvoje v ozbrojených složkách.

Proto od připravované úpravy v podnikové sféře očekáváme, že ekonomicky zvýhodní ty podniky a resorty, které úkoly pro zabezpečení potřeb obrany a bezpečnosti státu budou plnit v požadované kvalitě a termínech při plném využívání i mezinárodní výrobní kooperace.

Výbory branné a bezpečnostní dále věnovaly pozornost organizaci a stavu zlepšovatelského hnutí v resortech federálního ministerstva národní obrany a federálního ministerstva vnitra. Je možno říci, že rozvoj vynálezeckého a zlepšovatelského hnutí jako jedna z forem tvůrčí aktivity příslušníků obou resortů má trvale vzestupnou tendenci.

V sedmé pětiletce bylo v Československé lidové armádě přijato 283 vynálezů a 46 500 zlepšovacích návrhů. Jejich využitím bylo dosaženo 789 mil. Kčs společenského prospěchu. Na osmou pětiletku byl zpracován "Program plánovitého rozvoje vynálezectví a zlepšovatelství v působnosti federálního ministerstva národní obrany", jehož realizací má být dosaženo dalšího zvýšení společenského prospěchu.

Obdobných pozitivních výsledků je dosahováno i u ozbrojených složek federálního ministerstva vnitra. Byla podána celá řada vynálezů a zlepšovacích návrhů, které našly své uplatnění nejen u nás, ale i v řadě dalších zemí socialistického společenství.

Vědeckovýzkumná základna federálního ministerstva národní obrany v oblasti technických a přírodních věd se účinně podílí i na řešení úkolů pro národní hospodářství. Kromě přínosů přímých, kdy výzkumné ústavy poskytly pomoc například provedením náročných vývojových zkoušek na zařízeních, která nejsou v čs. průmyslu k dispozici, je třeba vidět i některé přínosy nepřímé, spočívající zejména ve využití výsledků výzkumu a vývoje vojenské techniky ve prospěch řešení techniky pro národní hospodářství. Je to především v oblasti terénních automobilů a jiných speciálních vozidel, automobilních jeřábů, přepravníků těžké pásové techniky, automobilových cisteren na pohonné hmoty a pitnou vodu, některých přístrojů zdravotnické techniky. V oblasti elektroniky byl civilními organizacemi projeven mimořádný zájem o využití magnetometrických sond pro měření elektromagnetických polí, zvláště na úseku spojů, dále o časovací integrované obvody apod.

Nezanedbatelný je přínos, který naše ozbrojené síly plní v technické přípravě a vzdělávání mladé generace. Tato má v průběhu vojenské služby možnost seznámit se s moderními technickými systémy, zvládnout vysoce technicky náročné profese a naučit se organizovat různé pracovní činnosti, což nachází pak odraz v jejich práci i v civilním životě. A že je i v této oblasti co dohánět, o tom zde již hovořil soudruh Gerle.

Další významnou otázkou, které vývoji branné a bezpečnostní věnují pozornost, je uplatnění "vědeckotechnického pokroku" při předcházení mimořádným událostem a různým haváriím v národním hospodářství.

V sedmé pětiletce činily přímé škody způsobené těmito událostmi 2 miliardy 756 miliónů Kčs. Byli mrtví a zranění, docházelo i k dlouhodobým výpadkům výroby. Nejvíce bylo požárů - 1976 a 1026 provozních poruch a havárií. Přitom údaje za rok 1986 a první pololetí roku 1987 nenasvědčují podstatnějšímu zlepšení, spíše naopak.

Z tohoto důvodu se podstatně zvyšuje význam, potřeba a úroveň technických prostředků, které při správném a účelném rozmístění, spolu s použitím vhodných materiálů, mohou podstatně snížit možnost vzniku mimořádných událostí. Bude potřebné věnovat těmto otázkám náležitou pozornost, docenit jejich význam. A na základě vědeckotechnických poznatků tyto prostředky dále rozvíjet.

Již od roku 1977, zejména však od roku 1980, jsou například zaváděny pulty centralizované ochrany, jejichž výrobcem je n. p. Metra Blansko. Jde o centrální systém, který ihned signalizuje jakékoli narušení napojených objektů, vznik požárů a podobně. V současné době je však na tento systém napojeno v celé ČSSR pouze 6000 objektů. Předcházení mimořádným událostem pomocí technických prostředků se musí stát nedílnou součástí zvyšování efektivnosti celé československé ekonomiky.

Soudružky a soudruzi poslanci, uvedl jsem jen některé poznatky, získané poslanci branných a bezpečnostních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů při přípravě dnešní schůze. Podrobnější údaje o branné a bezpečnostní problematice jsou uvedeny v závěrečné zprávě z poslaneckých průzkumů, jak zde uvedl společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Rigo. Jsme přesvědčeni, že svoji měrou napomohou ke zlepšení spolupráce obranného průmyslu s resorty federálního ministerstva národní obrany a federálního ministerstva vnitra. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SL A. Hůla: Děkuji poslanci Matyášovi. Slovo má poslankyně Freiová.

Poslankyně M. Freiová: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení se chci zabývat všestranným rozvojem iniciativy pracujících ve vztahu k plnění kvalitativních ukazatelů plánu, uplatňování brigádní formy organizace práce a odměňování a novými formami zvyšování účasti pracovních kolektivů na řízení a organizaci výroby. Vycházím přitom ze závěrů poslaneckých průzkumů ke 2. schůzi Sněmovny lidu, z poznatků z mého volebního obvodu v okrese Domažlice i zkušeností našeho závodu Přádelen česané příze Kdyně.

Je dobré, že dnes je rozvoj iniciativy ve věcech hospodářských organizacích sjednocen na základě "Zásad vlády Československé socialistické republiky, Ústřední rady odborů, ústředního výboru Socialistického svazu mládeže, Ústřední rady družstev a ústředního výboru Svazu družstevních rolníků k rozvoji a oceňování iniciativy pracujících v 8. pětiletce." Organizace Revolučního odborového hnutí věnují rozhodující pozornost naplňování cílů Iniciativy ÚRO při současném zkvalitňování dalších forem iniciativy pracujících, jako jsou internacionální soutěže, racionální využívání paliv a energií, odboráři svým závodům a republice a v neposlední řadě významný úkol mají při realizaci Pražské výzvy.

Skutečnost, že se rozvoj iniciativy pracujících podnikům vyplácí, dosvědčují vstřícné plány Škody Plzeň, Technometry Praha a dalších. Konkrétně jsme se přesvědčili v NHKG Ostrava, kde na rok 1986 byl přijat vstřícný plán ve výši 20 mil. Kčs z úplných vlastních výkonů a 14 mil. Kčs v zisku. Na rok 1987 pak ve výši 32 mil. Kčs z úplných vlastních výkonů a 100 mil. Kčs ve výrobě zboží. I v okrese Domažlice se k Iniciativě ÚRO přihlásilo 31 organizací a závazek představuje v úplných vlastních výkonech navíc 16 mil. Kčs, úsporu materiálových nákladů přes 3700 tis. Kčs.

Přitom nelze tvrdit, že by se vytvářely pro rozvoj iniciativy příznivé podmínky. Základním předpokladem je vždy včasné předání hospodářského plánu od nadřízené hospodářské jednotky. Ve skutečnosti např. v našem okrese neměly ještě počátkem roku 1987 předány plány organizace Elektroporcelán Louny - závod Klenčí, Přádelny česané příze Kdyně, Sport H. Týn a Šumavan Domažlice.

Stejně negativní dopad do rozvoje iniciativy má v průběhu roku opakované upravování plánů, které např. u podniku Elitex Kdyně vždy pohltilo předešlou iniciativu pracujících tak, že konečná úroveň plánu jim nedala možnost naplnit cíle Iniciativy ÚRO. Tento nesprávný postup středního článku hospodářského řízení nutí pracující orientovat iniciativu pouze na známé úkoly plánu, dochází k neúplné realizaci Iniciativy ÚRO. Důsledkem je snížený ekonomický přínos socialistické soutěže pro společnost a v neposlední řadě i politické a morální škody v pracovních kolektivech.

Trvale nepříznivě se na rozvoji iniciativy projevuje klesající úroveň disciplíny v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Nahrazování pozdních a nekvalitních dodávek materiálů i subdodávek iniciativou pracujících je všeobecně známé, ale neřešení této situace iniciativě pracovních kolektivů rozhodně neprospívá, což potvrdily i průzkumy výborů pro sociální politiku obou sněmoven, např. v Tesle Pardubice. I v našem okrese tyto nedostatky z větší části ovlivnily v 1. pololetí letošního roku neplnění upravených vlastních výkonů a dalších kvalitativních ukazatelů. Výsledky iniciativy ÚRO v podstatě jen snížily skluzy ve výrobě z počátku roku.

Za všestrannou podporu iniciativě pracujících nelze ani označit nepružné řešení koncepcí rozvoje některých oborů vyššími stupni řízení. Např. v přádelně ve Kdyni, kde pracuji, je zřejmé, že ani v příštím období nedojde k nárůstu podílu zpracovávaných syntetických materiálů, které na základě lepší zpracovatelnosti zaručují nárůsty výroby. Logicky to znamená uplatnit novou techniku, ale s tím jsou v rozporu velmi nízké investice do přádelen v průběhu 6. i 7. pětiletky. Ženy ve třísměnném provozu pracují na strojích, z nichž je již více než 50 % odepsaných. Nemůžeme se smířit s tím, že příze pro pletařský průmysl se dováží z nesocialistických států za devizy, nebo se v těchto státech provádí česání našeho materiálu a mzdy hradíme opět v devizách. Jestliže česané příze náš průmysl potřebuje, bylo by určitě efektivnější investovat devizy do strojního vybavení našeho národního podniku PČP Nejdek a vyrábět si přízi při vysoké produktivitě práce sami. Zatím na to nestačí naše přesčasová práce, kterou musíme provádět zejména v prodloužených směnách, v noci nebo o volných sobotách, protože jinak je strojní zařízení využito plně ve dvou nebo třech směnách. My máme zastaralé zařízení, které nestačí kapacitně v kvalitě a je příčinou i vysoké ztrátovosti a nízké kvality. Tato skutečnost není jenom poznatkem z mého volebního obvodu, ale je vážným problémem celé řady podniků.

Soudružky a soudruzi! Významným zdrojem iniciativy pracujících je uplatňování brigádní formy organizace práce a odměňování. Jak potvrdily poslanecké průzkumy, jsou zaváděny ve většině hospodářských organizací a obecně již dnes lze konstatovat, že přinášejí velmi pozitivní výsledky. Pokud se někde vyskytují nedostatky, vždy pramení z nedokonalé technicko-organizační a politické přípravy před zavedením brigádní formy.

Za zvláště významný poznatek pro současné období, kdy se učíme pracovat v podmínkách přestavby, považuji to, že pracovní kolektivy důsledně uplatňují své právo účasti na organizaci a řízení výroby. Nejde jen o tlak na hospodářské vedení, aby kvalitní organizací práce vytvářelo podmínky pro lepší pracovní výsledky kolektivů. Jde o to, že řada závažných problémů je řešena na nižších stupních řízení, a není je nutné přenášet na vyšší stupně řízení. Současně kolektivy vyžadují a dbají na trvalé zvyšování kvalifikace svých členů, vedou je k potřebné univerzálnosti, tím i využitelnosti v pracovním procesu, úspoře pracovních sil, ke stabilizaci pracovníků. Opět bych mohla uvést mimořádně pozitivní výsledky z n. p. NHKG Ostrava nebo z n. p. Technometra Praha, kde u středisek, kde byla uplatněna brigádní forma organizace práce a odměňování, stouplo vytížení strojů o 10-12 %, plnění výkonových norem o 3 % a došlo k výrazné úspoře pracnosti.

Poznatky z poslaneckých průzkumů i mého volebního obvodu potvrdily, že úspěšnému zavedení brigádní formy organizace práce a odměňování musí nutně předcházet široká vysvětlovací a racionálně vedená politicko-organizátorská práce. Na ní se mimo organizace ROH musí podílet všechny složky v hospodářských organizacích, zejména výraznější úlohu musí sehrát mistři jako základní článek řízení. Urychleně je nutné odstranit praxi, kdy zavedení brigádní formy je ukládáno pouze útvarům ekonomiky práce. Přes obecně uznávané přínosy brigádní formy postupuje její uplatňování pomalu. I v našem okrese je zavedeno u 25 organizací, ale převážně v menších pracovních kolektivech, takže zahrnuje zatím 100 pracujících, tj. 14 %. Spoléháme na příklad podniku Elitex Kdyně, který v poslední době uzavřel dohodu s celým kolektivem provozu přesného lití o brigádní formě, kde 450 členů brigády ukáže uplatnění u větších pracovních kolektivů.

Úspěšné uplatňování brigádní formy organizace práce a odměňování znamená vždy prosazení nových přístupů a forem zvyšování účasti pracovních kolektivů na řízení a organizaci výroby a přenáší i tolik žádaný kvalitativní skok v prosazování principu zásluhovosti a diferenciace v odměňování. Vyžaduje ale včasnou přípravu plánu a jeho projednání s pracujícími bez soustavného tzv. dopřesňování v průběhu celého příštího pololetí.

Soudružky a soudruzi! Významný podíl na rozvoji iniciativy má i pracovní iniciativa mládeže, rozvíjená SSM, jak se o tom hovořilo na IV. sjezdu SSM, která je zaměřena zejména na zvýšení efektivnosti a kvality výroby a urychlování procesu uplatňování vědeckotechnického rozvoje v praxi, pro podchycení iniciativy, která je pro mládež charakteristickou vlastností. I pro výchovu mladé generace má velký význam, aby se mládež prostřednictvím svých organizací SSM přímo podílela na společenském přínosu její iniciativy. Proto byl zřízen takzvaný "Účet iniciativy mládeže", na který svazáci získávají prostředky jako část přínosu jejich iniciativy, která přinesla hospodářské organizaci vyšší výsledky, než stanovil státní plán. Tedy ne přínosy mimořádných směn, sběru šrotu apod., ale řešení a uplatňování vědeckotechnického rozvoje, modernizace, zkrácení náběhu uvedení do provozu nové techniky a technologie apod. Zásady jsou tedy stanoveny jednoznačně.

Ale praktické zkušenosti organizací SSM nejsou příznivé. Například organizace SSM v podniku Elitex Kdyně sice uzavřela s vedením podniku potřebnou dohodu počátkem tohoto roku. Za kvalitativně nový přístup v uplatňování brigádní formy organizace práce a odměňování v našem okrese je nutné považovat to, že vedení podniku a kolektiv provozu přesného lití uzavřeli socialistickou dohodu na celé období 8. pětiletky a nejenom na běžný hospodářský rok, jak je dosud obvyklé.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP