Pozornost poslanců branných a bezpečnostních
výborů při přípravě
na dnešní schůzi Sněmovny lidu byla
proto zaměřena především na otázky
spolupráce výzkumných ústavů
a podniků těchto resortů s federálním
ministerstvem národní obrany a federálním
ministerstvem vnitra. Poslanecké průzkumy uskutečněné
ve výzkumných ústavech, podnicích
i vojenských útvarech, rozpravy a jednání
poslanců na příslušných ministerstvech
potvrdily, že spolupráce uvedených resortů
za řízení Vládního výboru
pro obranný průmysl, je vcelku na dobré úrovni
a přináší převážně
pozitivní výsledky. Zvláště je
třeba ocenit dlouholetou širokou spolupráci
výzkumných ústavů federálního
ministerstva národní obrany a federálního
ministerstva vnitra s Konštruktou Trenčín,
která je specializovaným ústavem federálního
ministerstva všeobecného strojírenství.
Je ke škodě věci, že federální
ministerstvo elektrotechnického průmyslu podobný
ústav nemá a musí být zčásti
nahrazován výzkumně vývojovou základnou
federálního ministerstva národní obrany.
Podle našeho názoru je nutné, aby specializovaný
výzkumný ústav byl u federálního
ministerstva elektrotechnického průmyslu v krátké
době vytvořen.
Dosažené dobré výsledky ve spolupráci
výzkumných ústavů lze vyjádřit
počtem nových vzorů výzbroje a techniky
vyřešených vlastním vývojem a
zavedených do výzbroje. Tak v období sedmé
pětiletky to bylo celkem 101 nových vzorů
a v osmé pětiletce do konce prvního pololetí
tohoto roku je to již 44 nových vzorů výzbroje
a techniky, což vytváří předpoklady
ke splnění úkolů uložených
na osmou pětiletku. S cílem dosáhnout vyšší
technickou úroveň řešení výzkumných
úkolů je žádoucí zintenzívnit
účast ústavů základního
výzkumu a především ústavů
Československé a Slovenské akademie věd
a vysokých škol.
Svou převážně pozitivní úlohu
v zabezpečování požadavků na
kvalitu výrobků již dlouhodobě sehrávají
zástupci vojenské správy, což jsou příslušníci
Československé lidové armády, kteří
přímo na závodech přebírají
techniku z výroby a tvoří tak vlastně
nezávislou státní přejímku.
Přes řadu dobrých výsledků
v zabezpečení speciální techniky československým
průmyslem se vyskytují některé problémy,
které nedovolují urychleně a plně
využívat dosaženého vědeckotechnického
pokroku. Jde především o vazby mezi vývojovými
a výrobními organizacemi. Zde dochází
zpravidla ke značným časovým ztrátám
při zahajování výroby speciální
techniky, zejména z důvodu technologické
nepřipravenosti výrobce. Dále se to projevuje
zejména v nedostatku řešitelských kapacit,
především je to v resortu ministerstva elektrotechnického
průmyslu. S tím úzce souvisí dlouhodobý
problém včasného zahajování
řešení nových úkolů uložených
státním plánem. Tento nedostatek přes
přijatá opatření přešel
ze sedmé do osmé pětiletky a způsobil,
že v roce 1986 nebylo do ročního prováděcího
plánu zařazeno pět úkolů a
do plánu roku 1987 není zařazeno již
dvanáct úkolů, a to v důsledku nezpracování
stanovených plánovacích podkladů resorty
všeobecného strojírenství a elektrotechnického
průmyslu.
Řešitelské organizace zahajování
nových úkolů často podmiňují
dodatečnými požadavky na zvýšení
počtu pracovních sil, investičních
a devizových prostředků, výstavbou
nových bytů, poskytováním vojenských
výpomocí apod.
Z poznatků branných a bezpečnostních
výborů vyplývá, že ne všechny
výrobní resorty prosazují a oceňují
práci na zabezpečování potřeb
obrany a bezpečnosti státu. Např. ve výrobní
hospodářské jednotce Závody automatizace
a výpočetní techniky nebyly v roce 1986 vyplaceny
za řešení úkolů rozvoje speciální
techniky žádné mimořádné
odměny, zatímco za řešení úkolu
jiného charakteru byly vyplaceny 2 mil. Kčs odměn.
V koncernovém podniku TESLA ORAVA řešitel dílčího
úkolu nevojenského charakteru je zařazen
v platové třídě T-14, naproti
tomu řešitel státního úkolu důležitého
z hlediska obrany státu je zařazen v platové
třídě T-13.
Uvedené a další problémy a přístupy
negativně ovlivňují záměry
a stanovené cíle vědeckotechnického
rozvoje v ozbrojených složkách.
Proto od připravované úpravy v podnikové
sféře očekáváme, že ekonomicky
zvýhodní ty podniky a resorty, které úkoly
pro zabezpečení potřeb obrany a bezpečnosti
státu budou plnit v požadované kvalitě
a termínech při plném využívání
i mezinárodní výrobní kooperace.
Výbory branné a bezpečnostní dále
věnovaly pozornost organizaci a stavu zlepšovatelského
hnutí v resortech federálního ministerstva
národní obrany a federálního ministerstva
vnitra. Je možno říci, že rozvoj vynálezeckého
a zlepšovatelského hnutí jako jedna z forem
tvůrčí aktivity příslušníků
obou resortů má trvale vzestupnou tendenci.
V sedmé pětiletce bylo v Československé
lidové armádě přijato 283 vynálezů
a 46 500 zlepšovacích návrhů. Jejich
využitím bylo dosaženo 789 mil. Kčs společenského
prospěchu. Na osmou pětiletku byl zpracován
"Program plánovitého rozvoje vynálezectví
a zlepšovatelství v působnosti federálního
ministerstva národní obrany", jehož realizací
má být dosaženo dalšího zvýšení
společenského prospěchu.
Obdobných pozitivních výsledků je
dosahováno i u ozbrojených složek federálního
ministerstva vnitra. Byla podána celá řada
vynálezů a zlepšovacích návrhů,
které našly své uplatnění nejen
u nás, ale i v řadě dalších zemí
socialistického společenství.
Vědeckovýzkumná základna federálního
ministerstva národní obrany v oblasti technických
a přírodních věd se účinně
podílí i na řešení úkolů
pro národní hospodářství. Kromě
přínosů přímých, kdy
výzkumné ústavy poskytly pomoc například
provedením náročných vývojových
zkoušek na zařízeních, která
nejsou v čs. průmyslu k dispozici, je třeba
vidět i některé přínosy nepřímé,
spočívající zejména ve využití
výsledků výzkumu a vývoje vojenské
techniky ve prospěch řešení techniky
pro národní hospodářství. Je
to především v oblasti terénních
automobilů a jiných speciálních vozidel,
automobilních jeřábů, přepravníků
těžké pásové techniky, automobilových
cisteren na pohonné hmoty a pitnou vodu, některých
přístrojů zdravotnické techniky. V
oblasti elektroniky byl civilními organizacemi projeven
mimořádný zájem o využití
magnetometrických sond pro měření
elektromagnetických polí, zvláště
na úseku spojů, dále o časovací
integrované obvody apod.
Nezanedbatelný je přínos, který naše
ozbrojené síly plní v technické přípravě
a vzdělávání mladé generace.
Tato má v průběhu vojenské služby
možnost seznámit se s moderními technickými
systémy, zvládnout vysoce technicky náročné
profese a naučit se organizovat různé pracovní
činnosti, což nachází pak odraz v jejich
práci i v civilním životě. A že
je i v této oblasti co dohánět, o tom zde
již hovořil soudruh Gerle.
Další významnou otázkou, které
vývoji branné a bezpečnostní věnují
pozornost, je uplatnění "vědeckotechnického
pokroku" při předcházení mimořádným
událostem a různým haváriím
v národním hospodářství.
V sedmé pětiletce činily přímé
škody způsobené těmito událostmi
2 miliardy 756 miliónů Kčs. Byli mrtví
a zranění, docházelo i k dlouhodobým
výpadkům výroby. Nejvíce bylo požárů
- 1976 a 1026 provozních poruch a havárií.
Přitom údaje za rok 1986 a první pololetí
roku 1987 nenasvědčují podstatnějšímu
zlepšení, spíše naopak.
Z tohoto důvodu se podstatně zvyšuje význam,
potřeba a úroveň technických prostředků,
které při správném a účelném
rozmístění, spolu s použitím
vhodných materiálů, mohou podstatně
snížit možnost vzniku mimořádných
událostí. Bude potřebné věnovat
těmto otázkám náležitou pozornost,
docenit jejich význam. A na základě vědeckotechnických
poznatků tyto prostředky dále rozvíjet.
Již od roku 1977, zejména však od roku 1980,
jsou například zaváděny pulty centralizované
ochrany, jejichž výrobcem je n. p. Metra Blansko.
Jde o centrální systém, který ihned
signalizuje jakékoli narušení napojených
objektů, vznik požárů a podobně.
V současné době je však na tento systém
napojeno v celé ČSSR pouze 6000 objektů.
Předcházení mimořádným
událostem pomocí technických prostředků
se musí stát nedílnou součástí
zvyšování efektivnosti celé československé
ekonomiky.
Soudružky a soudruzi poslanci, uvedl jsem jen některé
poznatky, získané poslanci branných a bezpečnostních
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů
při přípravě dnešní schůze.
Podrobnější údaje o branné a
bezpečnostní problematice jsou uvedeny v závěrečné
zprávě z poslaneckých průzkumů,
jak zde uvedl společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec Rigo. Jsme přesvědčeni,
že svoji měrou napomohou ke zlepšení spolupráce
obranného průmyslu s resorty federálního
ministerstva národní obrany a federálního
ministerstva vnitra. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
SL A. Hůla: Děkuji poslanci Matyášovi.
Slovo má poslankyně Freiová.
Poslankyně M. Freiová: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
ve svém vystoupení se chci zabývat všestranným
rozvojem iniciativy pracujících ve vztahu k plnění
kvalitativních ukazatelů plánu, uplatňování
brigádní formy organizace práce a odměňování
a novými formami zvyšování účasti
pracovních kolektivů na řízení
a organizaci výroby. Vycházím přitom
ze závěrů poslaneckých průzkumů
ke 2. schůzi Sněmovny lidu, z poznatků z
mého volebního obvodu v okrese Domažlice i
zkušeností našeho závodu Přádelen
česané příze Kdyně.
Je dobré, že dnes je rozvoj iniciativy ve věcech
hospodářských organizacích sjednocen
na základě "Zásad vlády Československé
socialistické republiky, Ústřední
rady odborů, ústředního výboru
Socialistického svazu mládeže, Ústřední
rady družstev a ústředního výboru
Svazu družstevních rolníků k rozvoji
a oceňování iniciativy pracujících
v 8. pětiletce." Organizace Revolučního
odborového hnutí věnují rozhodující
pozornost naplňování cílů Iniciativy
ÚRO při současném zkvalitňování
dalších forem iniciativy pracujících,
jako jsou internacionální soutěže, racionální
využívání paliv a energií, odboráři
svým závodům a republice a v neposlední
řadě významný úkol mají
při realizaci Pražské výzvy.
Skutečnost, že se rozvoj iniciativy pracujících
podnikům vyplácí, dosvědčují
vstřícné plány Škody Plzeň,
Technometry Praha a dalších. Konkrétně
jsme se přesvědčili v NHKG Ostrava, kde na
rok 1986 byl přijat vstřícný plán
ve výši 20 mil. Kčs z úplných
vlastních výkonů a 14 mil. Kčs v zisku.
Na rok 1987 pak ve výši 32 mil. Kčs z úplných
vlastních výkonů a 100 mil. Kčs ve
výrobě zboží. I v okrese Domažlice
se k Iniciativě ÚRO přihlásilo 31
organizací a závazek představuje v úplných
vlastních výkonech navíc 16 mil. Kčs,
úsporu materiálových nákladů
přes 3700 tis. Kčs.
Přitom nelze tvrdit, že by se vytvářely
pro rozvoj iniciativy příznivé podmínky.
Základním předpokladem je vždy včasné
předání hospodářského
plánu od nadřízené hospodářské
jednotky. Ve skutečnosti např. v našem okrese
neměly ještě počátkem roku 1987
předány plány organizace Elektroporcelán
Louny - závod Klenčí, Přádelny
česané příze Kdyně, Sport H.
Týn a Šumavan Domažlice.
Stejně negativní dopad do rozvoje iniciativy má
v průběhu roku opakované upravování
plánů, které např. u podniku Elitex
Kdyně vždy pohltilo předešlou iniciativu
pracujících tak, že konečná úroveň
plánu jim nedala možnost naplnit cíle Iniciativy
ÚRO. Tento nesprávný postup středního
článku hospodářského řízení
nutí pracující orientovat iniciativu pouze
na známé úkoly plánu, dochází
k neúplné realizaci Iniciativy ÚRO. Důsledkem
je snížený ekonomický přínos
socialistické soutěže pro společnost
a v neposlední řadě i politické a
morální škody v pracovních kolektivech.
Trvale nepříznivě se na rozvoji iniciativy
projevuje klesající úroveň disciplíny
v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Nahrazování
pozdních a nekvalitních dodávek materiálů
i subdodávek iniciativou pracujících je všeobecně
známé, ale neřešení této
situace iniciativě pracovních kolektivů rozhodně
neprospívá, což potvrdily i průzkumy
výborů pro sociální politiku obou
sněmoven, např. v Tesle Pardubice. I v našem
okrese tyto nedostatky z větší části
ovlivnily v 1. pololetí letošního roku neplnění
upravených vlastních výkonů a dalších
kvalitativních ukazatelů. Výsledky iniciativy
ÚRO v podstatě jen snížily skluzy ve
výrobě z počátku roku.
Za všestrannou podporu iniciativě pracujících
nelze ani označit nepružné řešení
koncepcí rozvoje některých oborů vyššími
stupni řízení. Např. v přádelně
ve Kdyni, kde pracuji, je zřejmé, že ani v
příštím období nedojde k nárůstu
podílu zpracovávaných syntetických
materiálů, které na základě
lepší zpracovatelnosti zaručují nárůsty
výroby. Logicky to znamená uplatnit novou techniku,
ale s tím jsou v rozporu velmi nízké investice
do přádelen v průběhu 6. i 7. pětiletky.
Ženy ve třísměnném provozu pracují
na strojích, z nichž je již více než
50 % odepsaných. Nemůžeme se smířit
s tím, že příze pro pletařský
průmysl se dováží z nesocialistických
států za devizy, nebo se v těchto státech
provádí česání našeho
materiálu a mzdy hradíme opět v devizách.
Jestliže česané příze náš
průmysl potřebuje, bylo by určitě
efektivnější investovat devizy do strojního
vybavení našeho národního podniku PČP
Nejdek a vyrábět si přízi při
vysoké produktivitě práce sami. Zatím
na to nestačí naše přesčasová
práce, kterou musíme provádět zejména
v prodloužených směnách, v noci nebo
o volných sobotách, protože jinak je strojní
zařízení využito plně ve dvou
nebo třech směnách. My máme zastaralé
zařízení, které nestačí
kapacitně v kvalitě a je příčinou
i vysoké ztrátovosti a nízké kvality.
Tato skutečnost není jenom poznatkem z mého
volebního obvodu, ale je vážným problémem
celé řady podniků.
Soudružky a soudruzi! Významným zdrojem iniciativy
pracujících je uplatňování
brigádní formy organizace práce a odměňování.
Jak potvrdily poslanecké průzkumy, jsou zaváděny
ve většině hospodářských
organizací a obecně již dnes lze konstatovat,
že přinášejí velmi pozitivní
výsledky. Pokud se někde vyskytují nedostatky,
vždy pramení z nedokonalé technicko-organizační
a politické přípravy před zavedením
brigádní formy.
Za zvláště významný poznatek
pro současné období, kdy se učíme
pracovat v podmínkách přestavby, považuji
to, že pracovní kolektivy důsledně uplatňují
své právo účasti na organizaci a řízení
výroby. Nejde jen o tlak na hospodářské
vedení, aby kvalitní organizací práce
vytvářelo podmínky pro lepší
pracovní výsledky kolektivů. Jde o to, že
řada závažných problémů
je řešena na nižších stupních
řízení, a není je nutné přenášet
na vyšší stupně řízení.
Současně kolektivy vyžadují a dbají
na trvalé zvyšování kvalifikace svých
členů, vedou je k potřebné univerzálnosti,
tím i využitelnosti v pracovním procesu, úspoře
pracovních sil, ke stabilizaci pracovníků.
Opět bych mohla uvést mimořádně
pozitivní výsledky z n. p. NHKG Ostrava nebo z n.
p. Technometra Praha, kde u středisek, kde byla
uplatněna brigádní forma organizace práce
a odměňování, stouplo vytížení
strojů o 10-12 %, plnění výkonových
norem o 3 % a došlo k výrazné úspoře
pracnosti.
Poznatky z poslaneckých průzkumů i mého
volebního obvodu potvrdily, že úspěšnému
zavedení brigádní formy organizace práce
a odměňování musí nutně
předcházet široká vysvětlovací
a racionálně vedená politicko-organizátorská
práce. Na ní se mimo organizace ROH musí
podílet všechny složky v hospodářských
organizacích, zejména výraznější
úlohu musí sehrát mistři jako základní
článek řízení. Urychleně
je nutné odstranit praxi, kdy zavedení brigádní
formy je ukládáno pouze útvarům ekonomiky
práce. Přes obecně uznávané
přínosy brigádní formy postupuje její
uplatňování pomalu. I v našem okrese
je zavedeno u 25 organizací, ale převážně
v menších pracovních kolektivech, takže
zahrnuje zatím 100 pracujících, tj. 14 %.
Spoléháme na příklad podniku Elitex
Kdyně, který v poslední době uzavřel
dohodu s celým kolektivem provozu přesného
lití o brigádní formě, kde 450 členů
brigády ukáže uplatnění u
větších pracovních kolektivů.
Úspěšné uplatňování
brigádní formy organizace práce a odměňování
znamená vždy prosazení nových přístupů
a forem zvyšování účasti pracovních
kolektivů na řízení a organizaci výroby
a přenáší i tolik žádaný
kvalitativní skok v prosazování principu
zásluhovosti a diferenciace v odměňování.
Vyžaduje ale včasnou přípravu plánu
a jeho projednání s pracujícími bez
soustavného tzv. dopřesňování
v průběhu celého příštího
pololetí.
Soudružky a soudruzi! Významný podíl
na rozvoji iniciativy má i pracovní iniciativa mládeže,
rozvíjená SSM, jak se o tom hovořilo na IV.
sjezdu SSM, která je zaměřena zejména
na zvýšení efektivnosti a kvality výroby
a urychlování procesu uplatňování
vědeckotechnického rozvoje v praxi, pro podchycení
iniciativy, která je pro mládež charakteristickou
vlastností. I pro výchovu mladé generace
má velký význam, aby se mládež
prostřednictvím svých organizací SSM
přímo podílela na společenském
přínosu její iniciativy. Proto byl zřízen
takzvaný "Účet iniciativy mládeže",
na který svazáci získávají
prostředky jako část přínosu
jejich iniciativy, která přinesla hospodářské
organizaci vyšší výsledky, než stanovil
státní plán. Tedy ne přínosy
mimořádných směn, sběru šrotu
apod., ale řešení a uplatňování
vědeckotechnického rozvoje, modernizace, zkrácení
náběhu uvedení do provozu nové techniky
a technologie apod. Zásady jsou tedy stanoveny jednoznačně.
Ale praktické zkušenosti organizací SSM nejsou
příznivé. Například organizace
SSM v podniku Elitex Kdyně sice uzavřela s vedením
podniku potřebnou dohodu počátkem tohoto
roku. Za kvalitativně nový přístup
v uplatňování brigádní formy
organizace práce a odměňování
v našem okrese je nutné považovat to, že
vedení podniku a kolektiv provozu přesného
lití uzavřeli socialistickou dohodu na celé
období 8. pětiletky a nejenom na běžný
hospodářský rok, jak je dosud obvyklé.