(16.20 hodin)
(pokračuje Holomčík)

Poté návrhy, ty už jsou nahrané jak pod číslem 7854, tak i variantně 8412, kde se ruší odebírání dávek na šest měsíců, 7856 - nerušit... pardon, teď jsem se trošku ztratil... nerušit návratnost příspěvku na živobytí, 7859 - nevypínat správní řád, umožnit odvolání proti rozhodnutí o prominutí povinnosti vrátit 10 000. A další návrh je vedený jako 8116, týká se stravenek - vrátit do stavu možnosti, nikoliv povinnosti vyplácet příspěvek na živobytí v poukázkách, až na výjimky, po šesti měsících.

Další návrh 8129 - náklady na vzdělávání, části přídavku na dítě, 8130 - ten se týká bonusu k příspěvku na živobytí na vzdělávání dětí v hmotné nouzi, 8131 - příspěvek na živobytí ve výši existenčního minima, jen při odmítnutí nabídky od Úřadu práce, 8132 - příspěvek na výkon státní správy, podle počtu osob v hmotné nouzi. Dále návrh 8326 - ten se týká mimořádné okamžité pomoci na bydlení a kauce, 8369 - ten se týká parametrů kvality bydlení a vážou se k původnímu návrhu zákona, a vlastně tentýž návrh, opět ve dvou variantách, pod čísly 8370 a 8411, ten se opět týká parametrů kvality bydlení a je k tomu komplexnímu návrhu pana poslance Nováka. Návrh 8371, respektive 8409 - nezavádět pracovní neschopnost pro nepojištěné pracující. Návrh 8372, respektive 8410 - odvolání proti neprominutí vracení částky, 8373, respektive 8406 - příspěvek i podnájemníkům. A poslední variantní dvojnávrh pod číslem 8374 a 8407 - snížení PNŽ, jen pokud odmítne práci, veřejnou službu, rekvalifikaci nebo účast v projektu Úřadu práce.

Takže to bylo velmi, velmi stručné. Nechci tady tuto debatu v tento okamžik prodlužovat, to bylo velmi stručné představení těch prakticky čtyřiceti pozměňovacích návrhů, které k tomuto tisku budou nahrány. Já se k nim ještě přihlásím v podrobné rozpravě a avizuji, že před svým vystoupením si pravděpodobně budeme nuceni vzít ještě krátkou přestávku na dokončení těch návrhů, a ještě jednou děkuji kolegyním a kolegům za kolegialitu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a budeme pokračovat. Další je přihlášen pan poslanec Kolařík... (Předsedající se odmlčí.) Kolářík, pardon. Prosím.

 

Poslanec Lukáš Kolářík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, děkuji. Já bych navázal na kolegu Marka Holomčíka, který tady představil celou sérii pozměňovacích návrhů, a já bych tady vypíchl dva, které jsou podle mě velice, velice důležité. Prvním z nich je posuzování kvality bydlení, je to pod sněmovním dokumentem 8370, a jde o to, že odebrání podpory, té dávky, je uděláno na základě toho, že ti lidé bydlí v nekvalitním obydlí.

Já si myslím, že za to by neměl ručit ten člověk, ta rodina, která tam bydlí, ale pronajímatel. Chápu směr toho, že chceme, aby lidé bydleli v kvalitním obydlí, ale trest by neměl směřovat na tu rodinu, ale měl by směřovat na pronajímatele, který pronajímá byt, který neodpovídá základním standardům. Proto tam navrhujeme celkem zajímavou úpravu a je to tak, že Úřad práce, který by zjistil ten nedostatek, by vyzval majitele, aby to odstranil, problém s kvalitou bytu, a tím pádem by to bylo provázáno, pokuta i za spáchání nějakého přestupku, protože pokud by to neodstranil, tak by samozřejmě dostal nějakou pokutu, a to by byla motivace za to, aby obchodníci s chudobou pronajímali byty, které alespoň základě jsou v souladu s nějakou běžnou normou dneska na bydlení. Takže to je ten první, ke kterému jsem chtěl hovořit. Doufám, že na něm nebude problém, protože tam nevidím, že by to mělo být nějaké kontroverzní nebo nějaké složité, takže věřím, že zvážíte podporu tohoto pozměňovacího návrhu.

A druhý, který je podle mě také velice důležitý, je - my to máme pracovně nazvané mopka na kauci, ono už se to dneska používá, ale bohužel ne úplně systémově - a jde právě o to, aby tato dávka mimořádné okamžité pomoci mohla být použita i na úhradu kauce, protože ti lidé často, když řeší bytovou situaci, nemají tu kauci a to je pro ně ten schod, který způsobí, že oni si žádný byt nemůžou pronajmout, a končí potom na ubytovnách, často s dětmi, což rozhodně nemůžeme podporovat. Je to efektivním a v praxi ověřeným nástrojem zabydlování domácností v bytové nouzi či bytovou nouzí ohrožených. Jde o osvědčenou pomoc při zabydlování rodin s dětmi i bezdětných domácností včetně mladých lidí odcházejících z ústavní péče nebo osob po výkonu trestu, které jsou v péči sociálních kurátorů. Z aktuální analýzy odboru pro sociální začleňování Ministerstva pro místní rozvoj vyplynulo, že mopka na kauci je velmi účinným nástrojem pro řešení bytové situace domácností nacházejících se v těchto substandardních typech bydlení.

Po 12 měsících od přiznání dávky si standardní bydlení udrželo 85 % procent domácností. Po dalších 12 měsíců tento podíl domácností sice poklesl, ovšem jen o šest procentních bodů, takže po 24 měsících od přiznání dávky se podařilo vyřešit bezdomovectví u více jak tří čtvrtin domácností, 79 %.

Takže z těchto dat a z těchto čísel je evidentní, že opravdu tato pomoc pomáhá a je opravdu potřebná, takže věřím, že i v tomto případě zvážíte podporu tohoto pozměňovacího návrhu a podpoříte ho. Nebudu se vyjadřovat k zákonu jako celku, k tomu není druhé čtení určené, byť tam mám spoustu dalších výhrad, ale tyhle dva pozměňovací návrhy považuji za klíčové, které je potřeba opravdu schválit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byla v tuto chvíli poslední přihláška v obecné rozpravě. Ještě vidím pana poslance Ferjenčíka, prosím.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, zkusím ještě jednou vypíchnout hlavní výhradu, kterou se snažíme vyřešit pozměňovacími návrh, a to je problém, že lidé žijící v nevyhovujících bytech za toto budou potrestáni nejen tím, že přijdou o dávky na ty byty, ale ještě přijdou o dávky na živobytí. Oni přijdou i o dávky na jídlo kvůli tomu, že bydlí v nevyhovujících bytech, a naopak ten návrh nahání lidi právě obchodníkům s chudobou do ubytoven. To je ta základní výhrada, protože skutečně ten návrh není v této věci dobře zpracovaný. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní se hlásí v rozpravě ještě paní poslankyně Aulická a poté paní poslankyně Válková s faktickou. Prosím.

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já, ač jsem chtěla nebo nechtěla původně reagovat na pana kolegu Ferjenčíka, vaším prostřednictvím, tak musím. To, co říkáte, se prostě nezakládá na pravdě, a ten návrh, to, co vy říkáte, že by se stalo, tak to prostě není pravda. Je velice smutné, já to můžu pochopit a myslím, že možná i navrhovatelé to mohou pochopit, proč to říkáte a proč jste to tak podle vás vyčetli. Na druhou stranu - a vnímáme i tu vaši politiku a vnímáme i víceméně tu vaši cestu, kterou vy se chcete vést a která třeba pro vás je nějaká priorita - ale to, co vy říkáte tady a řekl jste, tak to prostě není pravda. Tak jenom, abychom si ujednotili ty věci, které jsou zde předkládány a o kterých jednáme.

Já bych chtěla, bohužel jsem svým vystoupením chtěla dát prostor právě vám, protože vy tady připravujete jako Piráti pozměňovací návrhy, které mají korespondovat na komplexní pozměňovací návrh, a velice mě mrzí, a původně i vystoupení, které měla paní kolegyně Richterová na minulém jednání, tak víceméně to bylo vystoupení jenom proto, aby se neumožnilo druhé čtení tohoto návrhu, a asi možná i to, aby se připravily ty pozměňovací návrhy, a dneska je vlastně budete ještě předkládat. Ale mrzí mě to, že se tady říkají věci, které nejsou pravda, a mělo by se to opravdu říkat tak, jak ten návrh hovoří a co vlastně předkládá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP