(18.10 hodin)
(pokračuje Vilímec)

Senát měl dvě možnosti. Jednu zavrhl, aby rezignoval na to, že ten návrh není dokonalý a že mnohá ustanovení jsou neaplikovatelná, a počkal, nebo akceptoval to, že se bude čekat na nějakou 161. novelu. Myslím, že takhle se nedá pracovat. Proto Senát nakonec i ve shodě s Ministerstvem financí přistoupil k opravě výsledného znění. Podotýkám, že to nebyla jednoduchá práce. Paní ministryně to ví, protože jsme spolu o tom debatovali. A vážím si, že naše senátní legislativa za spolupráce legislativy Ministerstva financí se po pěti hodinách poměrně intenzivního jednání nakonec dohodla. Proto říkám, že to není vůbec triviální věc. A vůbec tím nechci kritizovat návrh, který vyšel z Poslanecké sněmovny. Senát pak následně na plénu velkou většinou hlasů senátorů, myslím, že pouze dva senátoři se zdrželi při hlasování o pozměňovacím návrhu, a pak v hlasování o vrácení toho zákona hlasovalo 70 z 71 přítomných senátorů. Takže je evidentní, že to mělo velkou podporu, a i podporu Ministerstva financí.

Abych to úplně osvětlil, (nesrozumitelné) debaty, jak to vlastně je s odpočtem těch úroků z hypoték, tak senátní koncepce v logice toho pozměňovacího návrhu počítá s tím, že pokud se dnes ten návrh schválí, tak ještě, pokud budou obstarány nebo uzavřeny smlouvy o hypotečním úvěru na bytové potřeby v letošním roce, tak je možno uplatnit odpočet úroků ze základu daně až do 300 tisíc korun. A pokud budou uzavřeny nebo obstarány tyto smlouvy od 1. ledna 2021, tak to bude do stanovené hodnoty 150 tisíc. Říkám to, aby to bylo jasné, protože jsem dostával i nějaké dotazy, jak to vlastně tedy je. Takže to je podstata návrhu Senátu.

Poslední věc - a ne že bych chtěl propagovat sebe sama, nemyslím osobně, ale Senát, ale musím to učinit. Často se vede taková iracionální debata o smysluplnosti Senátu. Každý ví, kdo ty poznámky občas pronáší. A já musím říci, že příběh tohoto zákona snad nejlépe ilustruje důležitost Senátu, protože není snad krystaličtějšího a lepšího příkladu. Senát v tomto se zachoval jako strážce určité legislativní činnosti, garant elementární proveditelnosti a aplikace těch ustanovení zákona, která přišla z Poslanecké sněmovny. Takže bych vás chtěl, vážené poslankyně a poslanci, požádat, a to i v souladu s předkladatelem, paní ministryní financí, o schválení těch pozměňovacích návrhů, resp. návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů přijatých v Senátu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane senátore. A ptám se zpravodaje garančního výboru, což byl rozpočtový výbor, zda se chce vyjádřit k předloženým návrhům - byl to pan poslanec Rais. Nechce se vyjádřit. Tedy otevírám rozpravu. Do rozpravy není nikdo přihlášen. Hlásí se, prosím, někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova? Není.

Tedy přistoupíme k hlasování. Podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy, sněmovní tisk 866/4, ve znění schváleném Senátem, sněmovní tisk 866/5." Než přistoupíme k hlasování, tak vás na žádost všechny odhlásím, přihlaste se prosím znovu svými kartami. Na hlasování jsme nyní připraveni.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 27, přihlášeno 93 poslanců, pro 91, proti nikdo. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.

 

Děkuji paní místopředsedkyni vlády, děkuji panu senátorovi a končím projednávání tohoto bodu.

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodu

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých
opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, zákony související
s přijetím zákona o evidenci skutečných majitelů a zákon č. 186/2016 Sb.,
o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 909/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede paní místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi uvést návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, atd. atd.

Připomenu pouze, že cílem tohoto návrhu je zejména modernizovat a harmonizovat právní úpravu boje proti praní špinavých peněz, proti financování terorismu, odpovídající mezinárodním standardům, přispět k potírání zejména hospodářské trestné činnosti a předcházení aktuálním teroristickým hrozbám.

Návrh zákona je primárně návrhem transpozičním. Transponuje tzv. 5. AML směrnici. Část transpozice této směrnice se provádí i návrhem zákona o evidenci skutečných majitelů, jehož předkladatelem je Ministerstvo spravedlnosti, a tento návrh je též zařazen na programu této schůze. A dále se transponují některé dílčí části tzv. 4. AML směrnice. V současné době probíhají ve vztahu k oběma AML směrnicím řízení o nesplnění povinnosti podle článku 260 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii, a to v případě 5. AML směrnice kvůli uplynutí nedodržení transpoziční lhůty, přičemž na základě Akčního plánu boje proti praní peněz a financování terorismu z května letošního roku lze očekávat ze strany Komise v těchto řízeních velice rychlý postup. Vzhledem k nekompromisnímu přístupu Komise v této oblasti je zde reálná hrozba uložení finančních sankcí České republice v blízké době, a proto je nezbytné návrh co nejdříve projednat.

Kromě transpozice směrnic návrh zákona zapracovává též nadnárodní hodnocení výboru expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu Moneyval věci implementace mezinárodních standardů v boji proti praní špinavých peněz, financování terorismu a šíření zbraní hromadného ničení.

V souvislosti s transpozicí výše uvedených směrnic a hodnocení Moneyvalu jsou návrhem zákona rovněž řešeny požadavky vyplývající z potřeb praxe, a to především v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu v oblasti hazardních her. Návrh zákona tak především komplexně reviduje problematiku boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a za tímto účelem novelizuje celkem 20 zákonů. V oblasti hazardních her jsou nejdůležitějšími změnami zpřesnění právní úpravy rejstříku fyzických osob vyloučených z účasti na hazardních hrách a výkaznictví v hazardních hrách nebo změny v kompetencích orgánů státní správy působících v oblasti hazardních her.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní místopředsedkyni vlády. My jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru je doručeno jako sněmovní tisk 909/1. Zpravodajem rozpočtového výboru je pan poslanec Jan Volný, který ale není přítomen, a nahradí ho pan poslanec Milan Feranec, který nás bude informovat o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy nám také odůvodní. Protože jsme ve druhém čtení, nemusíme hlasovat o změně zpravodaje. Prosím, pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP