(18.20 hodin)

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, stručně vás seznámím s usnesením rozpočtového výboru ze 43. schůze ze dne 9. září 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008. Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008, vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů. Tyto pozměňovací návrhy, ono jich je víc, jsou obsaženy ve sněmovním tisku 909/1, nemyslím, že je potřeba přečíst všechny...

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ne. Nemusíte číst všechny.

 

Poslanec Milan Feranec: A zmocňuje zpravodaje, ať s tímto seznámí vlastně Sněmovnu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji. A v tuto chvíli můžeme přistoupit k rozpravě. Otevírám obecnou rozpravu. Do ní je jako první přihlášen pan poslanec Marek Benda. Připraví se paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, pane zpravodaji, dámy a pánové, těch málo, co nás zde ještě zbývá. V podrobné rozpravě bych se chtěl pak přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem 6225, což učiním samozřejmě v podrobné rozpravě, ale nyní bych se ho pokusil alespoň stručně odůvodnit. Přiznávám se, že v tomto případě se jedná o čistě lobbistický návrh doručený mně Rekonstrukcí státu, resp. dokonce doručený Martinu Kupkovi, ale protože se mi jeho zdůvodnění zdálo logické a správné, rozhodl jsem se ho Poslanecké sněmovně předložit, aby ona sama posoudila, jestli je to tak dobře, nebo není.

Jde o to, že Rekonstrukce státu upozorňuje na skutečnost, že otázka skutečných majitelů a jejich zprůhlednění je dostatečným způsobem řešena pro získávání veřejných zakázek, není dostatečným způsobem řešena pro získávání dotací a jiných veřejných pobídek. Mně se zdá naprosto nelogické, abychom měli přísnější pravidla pro možnost účasti ve veřejných zakázkách a méně přísná pravidla pro získávání dotací a jiných veřejných podpor. Proto se přihlašuji k tomuto návrhu, protože si myslím, že je správné, pokud chceme ta pravidla - já jsem nikdy úplným nadšencem strašně zprůhledňovaných pravidel v rámci obchodního práva nebyl, protože si uvědomuji, že se dají vždycky dají obejít, a že dokud budeme mít právnické osoby a dokud budeme mít smlouvy, jak kdysi říkali odborníci na obchodní právo, tak se to vždycky dá nějakým způsobem obejít, ale samozřejmě je to čím dál tím složitější a těžší. A myslím si, že je asi správné, abychom v těch případech, kde se někdo snaží soutěžit, snaží ucházet o veřejné peníze, aby jeho struktura byla co nejčistší. Ale pokud stanovujeme takové pravidlo pro veřejné zakázky, pak se mi zdá naprosto logické, aby stejné pravidlo a stejně přísné pravidlo, včetně toho, že tu dotaci lze odebrat, bylo stanoveno i pro dotace a veřejné podpory.

Tolik ke stručnému zdůvodnění mého návrhu, který pak předložím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost. (Tleskají poslanci Mikuláš Ferjenčík a Jakub Michálek.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Věra Kovářová a připraví se pan poslanec Roman Onderka a pan poslanec Milan Feranec se přihlásil také do rozpravy a dostane slovo po písemně přihlášených. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych představila svůj pozměňovací návrh. Podle účinného znění § 4 odst. 5 zákona jsou politicky exponovanými osobami mimo jiné také vedoucí představitelé územní samosprávy a jejich osoby blízké. Toto ustanovení přináší interpretační nejasnosti, neboť není jasné, na které funkcionáře územní samosprávy dopadá a na které nikoli. K interpretační jistotě příliš nepomáhá ani § 4 odst. 4 písm. a), které omezuje působnost ustanovení na osoby ve významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem, neboť není jasné, v jaké územní šíři interpretovat neurčitý právní pojem regionální význam. Je jasné, že všichni představitelé územních samospráv mají na území své obce a v očích jejích občanů význam značný.

Extenzivní výklad daného ustanovení, který z důvodu minimalizace rizik při své činnosti často aplikují povinné osoby, zahrnuje také představitele nejmenších obcí a jejich rodinné příslušníky bez ohledu na fakt, zda se jedná o uvolněného, či neuvolněného představitele. Takové vymezení lze nepochybně považovat za přílišnou tvrdost, jež by měla být odstraněna. Více než 90 % z 6 254 obcí v České republice vykonává pouze základní rozsah přenesené působnosti. Výkon správních činností obecně na některých těchto úřadech vzhledem k jejich malému rozsahu zajišťují nižší jednotky úředníků, a tedy o byrokratickém aparátu v pravém slova smyslu nelze hovořit. Tyto obce hospodaří s nevelkým množstvím finančních prostředků a rizika, která jsou právě zakotvena v tomto zákoně, a jak jim předcházet, jsou zde tím pádem naprosto minimální. Naproti tomu obce s rozšířenou působností a obce s pověřeným obecním úřadem hospodaří díky příspěvku na přenesenou působnost ze státního rozpočtu s mnohem většími objemy finančních prostředků, a jejich hospodaření tím pádem je nesrovnatelně větší a přináší větší korupční rizika a další potenciální rizika značných škod pro veřejné finance.

Myslím si, že je dobré si uvědomit, že náš pozměňovací návrh byl konzultován mezi zástupci samospráv a s Finančním analytickým úřadem Ministerstva financí České republiky, do jehož gesce právě tento zákon spadá. Zástupci se shodli na tom, že by statut politicky exponované osoby měl být omezen právě na představitele obcí s rozšířenou působností a obcí s pověřeným obecním úřadem, tedy neměl by se týkat představitelů obcí prvního a druhého typu.

Předkládaný pozměňovací návrh tedy nabízí s ohledem na současnou politickou realitu kompromisní řešení, které je racionálním a přijatelným průsečíkem mezi potřebou pečlivé kontroly veřejných financí a předcházením majetkové trestné činnosti na jedné straně a zájmy na minimalizaci zásahů státní moci do podnikání povinných osob a omezení jejich administrativní zátěže na druhé straně. Na jeho základě dojde k demonstrativnímu vymezení pojmu "územní samospráva", a tím bude dán prostor pro metodické vymezení výčtu politicky exponovaných osob ze strany Finančního analytického úřadu, mezi které nebudou zařazeni především představitelé obcí prvního a druhého typu.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Roman Onderka. Připraví se pan poslanec Milan Feranec. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP