(15.10 hodin)

 

Poslankyně Jana Krutáková: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s návrhem poslanců klubu hnutí Starostové a nezávislí na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů.

Sucho v nedávné minulosti a současnosti, zaznamenaný vývoj i prognózy odborníků ukazují, že celé lidstvo je na pokraji celosvětové vodní krize. První projevy začínáme intenzivně pociťovat a prohlubují se. I když možná dneska nebo v těchto dnech tomu tak není. U této krize se tak již hovoří o tom kdy, a ne zda. V současné době i v ostatních státech Evropy dochází k intenzivním diskusím o tom, jak se přizpůsobit změnám klimatu, které způsobují vysoké nevyrovnanosti při nakládání s vodou. Často jsou tyto diskuse i jejich závěry ovlivněny zkušenostmi Státu Izrael, který je celosvětově lídrem zavádění nových principů, technologií i právních norem v oblasti nakládání s vodou. I ve státech Evropské unie dochází k uplatňování těchto zkušeností a pravidel. Nejdále je v tomto smyslu z našeho pohledu Slovinsko, které již obdobnou změnu ústavního principu v roce 2016 zavedlo.

Náš návrh spočívá v doplnění článku 31 Listiny základních práv a svobod, kde navrhujeme zakotvit ustanovení práva každého na pitnou vodu. Dále navrhujeme upravit, že vodní zdroje jsou statkem veřejného užívání a jsou ve správě státu. A zároveň navrhujeme stanovit prioritizaci užití pitné vody a princip neziskovosti jeho zajištění. Předkládaný návrh má tedy změnit princip fungování nakládání s vodou v České republice, kdy na jedné straně stanovuje právo každého na pitnou vodu a stanovuje prioritizaci užití vody, ale na druhou stranu stanovuje, že pitná voda je statkem veřejného užívání, se kterým mohou ostatní subjekty nakládat pouze podle státem daných pravidel a prioritizace.

Základním principem tohoto nakládání je pak neziskovost nakládání s pitnou vodou a jeho způsob, tedy prostřednictvím obecních samospráv. Právě v zavedení neziskovosti nakládání s pitnou vodou spočívá jeden z nejvýznamnějších dopadů navrhované úpravy. (Hluk v sále.)

Současná privatizace vodárenské infrastruktury českým domácnostem a jejich přístupu k pitné vodě nesvědčí. České domácnosti nacházející se na území, na němž působí zahraniční dodavatelé vody, navíc za pitnou vodu, kterou čerpají... (Odmlka pro hluk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní poslankyně, já vám rozumím a požádám o větší klid v sále. Požádám ty, kteří potřebují něco řešit se svými kolegy, aby zvážili, jestli to nechtějí řešit v předsálí, když je nezajímá ústavní změna.

 

Poslankyně Jana Krutáková: Navzdory stávající regulaci cen pitné vody navyšují zahraniční koncerny odběratelům vody cen o zisk, který se v průměru pohybuje v řádu desítek procent z vodného i stočného. Většina z takto získaného profitu je navíc alokována do zahraničí, do domovské země dané společnosti. Oproti tomu zisk, jejž domácnostem kalkulují do ceny vodného a stočného městské vodárny, činí v průměru jedno až dvě procenta a tyto zisky jsou vynakládány na rozvoj infrastruktury v daném regionu. (Hluk v sále trvá.)

V souvislosti s přijetím návrhu pak předpokládáme vyvolání změn všech právních předpisů, které se týkají předmětné úpravy ochrany zdrojů vody a nakládání s ní....

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní poslankyně, já vás znovu přeruším a znovu požádám sněmovnu o větší klid. Prosím, přesuňte ty diskuse jinam, nebo je ukončete, opravdu to není příjemné.

 

Poslankyně Jana Krutáková: Půjde tak o komplexní změnu předpisů kompetenčně většiny resortů. Současně je třeba zajistit důslednější aplikaci postihů za jednání, která jsou v rozporu se zásadami účelného a udržitelného nakládání s pitnou vodou a jejími zdroji, jakou je například porušování zákazu zalévání zahrad či napouštění bazénů, ale také porušování zásad ochrany čistoty a kvality vody, tedy způsobování rizika jejího znečištění.

Tolik tedy k návrhu ze strany Starostů a nezávislých. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec František Navrkal.

 

Poslanec František Navrkal: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak už tady paní předkladatelka nastínila, zmíněný návrh se týká ochrany vody. Oproti dalším dvěma tematicky podobným návrhům, které tu máme dnes projednávat, se liší v prvé řadě v tom, že ochranu vody zanáší do Listiny základních práv a svobod, nikoliv do zákona o Ústavě České republiky.

Vláda k tomuto návrhu přijala nesouhlasné stanovisko. Zdůvodňuje ho mimo jiné tím, že navrhovatelé zcela opomíjejí vysvětlení změn a potřebných opatření, které by jejich úprava vyvolala v celé řadě platných právních předpisů. Má výhrady také s užíváním pojmů statek veřejného vlastnictví, který právní řád nikterak nedefinuje, což by mohlo mít závažný dopad do soukromého vlastnictví.

Organizační výbor navrhl ústavně-právní výbor jako výbor garanční.

Na závěr bych ještě rád předeslal, že se následně přihlásím s přednostním právem, abych navrhl sloučení rozpravy tohoto bodu s dalšími dvěma tematicky podobnými tisky k ochraně vody, tedy tiskem číslo 526 a 508. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji, a já tedy otevírám rozpravu a zvu vás do ní s přednostním právem, pane zpravodaji.

 

Poslanec František Navrkal: Děkuji za slovo opět a navrhuji tedy sloučení rozpravy k tomuto bodu a následujícím dvěma bodům.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano, děkuji. Já jsem svolal kolegy do sálu, nicméně jsem přesvědčen, že - ano, že je zde žádost o odhlášení - že počet přihlášených neodpovídá přítomnosti v sále, takže prosím přihlaste se znovu svými kartami. Pro ty, kteří právě přicházejí, zopakuji, že zazněl návrh na sloučení rozpravy, tedy obecné rozpravy, k tomuto bodu a dvěma bodům následujícím, což je, myslím, jasné a srozumitelné. Já vidím, že ještě poslanci přibíhají, nicméně počet pro to, abychom hlasovali, je dostatečný. Pro ty, kteří právě přicházejí, ještě jednou zopakuji, budeme hlasovat o sloučení rozpravy k tomuto bodu a dvěma bodům následujícím. Všechno jsou to návrhy změn ústavních zákonů s tématem vody. Myslím, že jsou přítomni všichni, kteří chtěli být.

 

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro sloučení rozpravy, tedy rozprav. Kdo je proti? Já vám děkuji.

hlasování číslo 7 je přihlášeno 92 poslanců a poslankyň, pro 92, proti nikdo. Jednomyslně jsme tedy rozpravy sloučili.

 

Já nyní musím přerušit projednávání bodu 5 a otevřít bod číslo

 

6.
Návrh poslanců Marka Výborného, Jana Bartoška, Pavla Bělobrádka,
Mariana Jurečky, Jiřího Miholy a dalších na vydání ústavního zákona,
kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 526/ - prvé čtení

Stanovisko vlády nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 526/1 a já nyní prosím, aby se slova ujal navrhovatel předloženého návrhu a zástupce navrhovatelů pan poslanec Marek Výborný, který ovšem je omluven, takže jej zastane další v pořadí, pan poslanec Bartošek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Náš návrh této novely Ústavy v podstatě je koncipován tak, že ustanovení není adresováno výlučně státu při jeho vlastní činnosti, ale představuje základ pro legitimní regulaci činnosti třetích osob. Ústavní význam těchto veřejných statků se projevuje ve dvou základních dimenzích. Jako subjektivní právo v podobě práva na příznivé životní prostředí, a v řadě zemí se stále objevuje, nebo je definováno, i jako právo na vodu, a jako objektivní ustanovení definující základní přístup státu k této oblasti. Taková ustanovení nejsou pouhým politickým prohlášením, nýbrž se jedná o příkaz zákonodárci, aby při tvorbě zákonů ústavní meze respektoval. Zároveň vytvářejí hierarchii ústavních hodnot, jež především usměrňují výklad práva při jeho aplikaci soudní moci. Návrh má přiměřené ambice v tom smyslu, že směřuje do naznačené druhé roviny, tedy objektivního ústavního práva, přičemž návrh plně respektuje dosavadní konstrukci Ústavy a její stávající proporce. (Neustálý hluk v sále.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP