(16.00 hodin)
(pokračuje Vondráček)

Paní poslankyně Richterová navrhuje zařadit nový bod - řešení situace skupin, na které se zapomnělo. Tak jsem si zapsal, tak vlastně začal její návrh.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro zařazení tohoto bodu. Kdo je proti?

Hlasování číslo 7, přihlášeno je 102 poslanců, pro 48, proti nikdo. Návrh nebyl přijat.

 

A konečně je zde návrh paní poslankyně Černochové na zařazení nového bodu Informace ministra školství Roberta Plagy o znovuotevření základních škol.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 8, přihlášeno je 101, pro 54, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Budeme tedy hlasovat o pevném zařazení tohoto bodu jako třetího bodu dnešního jednání.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 9, přihlášeno je v tuto chvíli 106 poslanců, pro 50, proti 3. Návrh přijat nebyl. Nicméně mám pocit, že to stejně dopadne přesně tak, jak jste navrhovala, že to bude třetí bod, protože jsme jeden vyřadili.

 

To jsou všechny návrhy, které zazněly k pořadu schůze. A nyní budeme hlasovat o návrhu pořadu schůze jako celku.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro pořad schůze ve znění změn, které jsme schválili. Kdo je proti?

Hlasování číslo 10, přihlášeno je 106, pro 100, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme schválili pořad této schůze.

 

Otevírám bod číslo

 

1.
Vládní návrh zákona o snížení penále z pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného zaměstnavateli
jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii
v roce 2020 a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 860/ - zkrácené jednání

Před projednáváním návrhu zákona bychom podle § 99 odst. 5 měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. K tomuto otevírám rozpravu. Ptám se, zda má někdo zájem o vystoupení. Nikoho nevidím, rozpravu končím a přikročíme k hlasování.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o snížení penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 a o změně některých zákonů, sněmovní tisk 860, ve zkráceném jednání."

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 11. Přihlášeno je v tuto chvíli 108 poslanců, pro 101, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní tedy přistoupíme k projednávání tohoto bodu. Já ho otevírám. Jenom poznámka. Stále se nacházíme ve stavu legislativní nouze a zkráceném jednání. Mám za to, že stále platí gentlemanská dohoda o tom, že nebudou uplatňovány faktické poznámky. Já jsem ještě s dotazem obeslal předsedy jednotlivých poslaneckých klubů. Ne všichni mi odpověděli, nicméně neobdržel jsem také žádné veto nebo námitku vůči tomuto postupu. Předpokládám tedy, že tato dohoda i nadále trvá a faktické poznámky nebudou na základě naší dohody uplatňovány.

Předložený návrh nám uvede ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova. Své kolegy a kolegyně poprosím o klid v sále a prosím, abyste si případné rozhovory přenesli do předsálí. Děkuji. Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh zákona byl vypracován s cílem řešit situaci zaměstnavatelů, u kterých v této souvislosti došlo ke značnému propadu obchodní činnosti a kteří jsou vystaveni riziku vysokých ekonomických ztrát. Vláda již přijala řadu opatření s cílem likviditu postižených subjektů podpořit, zejména formou poskytnutí úvěrů s garancí státu, nebo také zejména program Antivirus, který kompenzuje část vyplacených náhrad mezd. Proto ale navrhujeme jako další opatření, aby se jako podpora zaměstnavatelů umožnilo zaměstnavatelům odložit platby pojistného na sociální zabezpečení, které zaměstnavatel odvádí ze svého vyměřovacího základu do 20. dne následujícího kalendářního měsíce na příslušný účet okresní správy sociálního zabezpečení. Navržená právní úprava se týká pojistného stanoveného v sazbě 24,8 % hrubé mzdy za měsíce květen, červen, červenec tohoto roku a lhůta pro úhradu tohoto pojistného je stanovena nejpozději do 20. října. Pokud k doplacení dlužného pojistného dojde v takto stanovené lhůtě, tedy do 20. října tohoto roku, zaměstnavatel zaplatí za pozdní úhradu pojistného jen 20 % penále, které je stanoveno v § 20 zákona o pojistném na sociální zabezpečení, což odpovídá navýšení o úrok přibližně ve výši 4 % p. a. Jinými slovy, namísto penále ve výši 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den by penále za prodlení činilo jen 0,01 % za každý kalendářní den částky, tzn. pětinu.

Z důvodu zachování ekonomické motivace k placení pojistného zaměstnavateli se nenavrhuje úplné zrušení placení penále, ale jeho podstatné snížení, jak jsem právě uvedla. Pokud bych to měla shrnout jednou větou, jedná se za účelem posílení likvidity firem o rychlou výhodnou půjčku ze strany státu bez jakékoliv administrativní zátěže. Zachována však zůstává povinnost zaměstnavatele srazit zaměstnanci z jeho vyměřovacího základu pojistné a odvést jako plátce toto pojistné stanovené v sazbě 6,5 % hrubé mzdy do 20. dne následujícího kalendářního měsíce, opět na účet okresní správy sociálního zabezpečení. Pokud zaměstnavatel do této lhůty, tzn. do 20. října, toto pojistné neuhradí, je povinen zaplatit penále ve standardní výši, tzn. již zmiňovaných 0,05 % dlužné částky denně, která odpovídá přibližně 18procentní roční úrokové míře.

S cílem zjednodušit administrativní postupy související s placením pojistného a předkládáním přehledů o výši a platbě pojistného jsou dále navrhovány dvě dílčí změny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP