(18.30 hodin)
(pokračuje Kremlík)
Jedna z předposledních otázek, která tam padla, byla: Jak budete postupovat v případě, že Kapsch bude žalovat Českou republiku nebo zahájí mezinárodní arbitráž? Můžu ujistit všechny, že budeme důsledně hájit majetkové zájmy státu a využijeme k tomu všechny zákonné právní prostředky. Podotýkám všechny. Především tím, že Kapsch v mýtném tendru neuspěl, především proto, že nepodal nejlepší nabídku, nýbrž umístil se až jako druhý v pořadí. Kapsch neměl od nikoho garantováno, že bude dodávat služby provozu mýtného systému České republice na věčné časy. Tolik k žalobě u českých soudů.
Pokud jde o mezinárodní arbitráž, neumím si představit, jaký nárok by chtěl Kapsch vznášet. Pominu-li jistou relativizaci dvoustranných smluv na ochranu investic judikovanou nedávno Soudním dvorem Evropské unie, ani z hlediska mezinárodních smluv na ochranu investic si neumím představit právní základ argumentace Kapsche. Došlo v České republice ke zbavení investic? Nikoliv. Stát si mýtný systém štědře, a jak jste slyšeli, štědře zaplatil. A zaplatil si i provoz mýtného systému. Měl Kapsch přislíbeno provozovat mýtný systém v České republice na věčné časy? Nepochybně neměl. Budeme nároky Kapsche odmítat jako neopodstatněné.
A poslední otázka, která s tím souvisí: Jak budete postupovat v případě, že SkyToll bude požadovat náhradu škody? Budeme se opět bránit tomuto požadavku jako neopodstatněnému. Uvedená společnost byla dobře obeznámena s procesní situací i kroky zadavatele a svým podpisem dala najevo, že i ona má za to, že mýtnou smlouvu podepsat lze. Nevidíme žádný prostor pro jakékoli kompenzace.
Celá situace mě jako ministra dopravy mrzí. Mrzí mě za dopravce, neboť jsou rozkolísáni současnou právní situací způsobenou v důsledku rozhodnutí Krajského soudu v Brně a vázaností právním názorem Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Ministerstvo dopravy potřebuje, aby si dopravci měnili OBU jednotky. Čas plyne a k 1. prosinci 2019 tady máme nový satelitní mýtný systém. K 1. lednu roku 2020 pak tady máme zpoplatněné jedničky.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji panu ministrovi. S přednostním právem se přihlásil pan místopředseda Okamura. Než dojde k pultíku, přečtu omluvy. Paní poslankyně Jana Krutáková se omlouvá dnes od 18.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů, pan poslanec Marian Bojko dnes od 17.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů, pan poslanec Vít Kaňkovský dnes od 18 hodin do konce jednacího dne a zítra od 9 do 17 hodin ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Věra Kovářová dnes od 18.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů a paní poslankyně Pavla Golasowská od 18 hodin dnešního dne do konce jednacího dne. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, výběrové řízení na mýtný systém provází od počátku nejasnosti a je zcela zřejmou ukázkou buď obrovské neschopnosti a nekompetentnosti, anebo v horším případě korupce, protože stát v něm nejednal ani podle zákona, ani tak, aby zajistil co nejvýhodnější plnění smlouvy.
Výběrové řízení na mýtný systém bylo vyhlášeno jako jednací řízení s uveřejněním. To v praxi znamená, že v prvním kole dají uchazeči cenovou nabídku a pak se jedná o ceně a parametrech projektu. To umožňuje vyjednat s uchazeči nejlepší podmínky a vybrat skutečně tu nejvýhodnější nabídku. Tehdejší ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO se ale této možnosti překvapivě vzdal a nejednal s uchazeči dál o ceně a parametrech projektu. Čas na to tehdy byl - vynucený antimonopolním úřadem, který loni v květnu zrušil výběrové řízení, a v tuto dobu bylo možné jednat se všemi uchazeči o lepší ceně. Ale Ministerstvo dopravy to neudělalo. Firma Kapsch přitom údajně ihned nabídla nižší cenu než vybraná firma skupiny PPF. A stejně tak byla připravena jednat o ceně firma ELTODO. Stát tu měl faktickou možnost sjednat maximálně nejvýhodnější cenu. Namísto toho jsme se stali svědky série podivných, a dokonce i protiprávních kroků, které měly zabezpečit smlouvu jedinému uchazeči bez ohledu na výhodnost nabídky.
Ministerstvo dopravy 20. 9. 2018 s nebývale velkou rychlostí uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování satelitního mýtného systému na dálnicích a vybraných silnicích první třídy. Úřad na ochranu hospodářské soutěže doručil rozhodnutí ministerstvu ve 13 hodin, a už v 16 hodin ministr dopravy oznamuje, že se stihl vzdát rozkladu a podepsat smlouvu s vítězem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dříve během jediného dne zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch Telematic Services proti tendru. Některé informace dokonce hovoří o tom, že už minimálně týden před podpisem smlouvy podávali zástupci CzechToll úřadům na různých místech republiky žádosti o vydání stavebního povolení ke stavbě mýta.
David Šimoník z firmy Kapsch to tehdy okomentoval takto - cituji: "Zjevně zafungoval nemístný a bohužel neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci. Právní stát dostává na frak, protože se začíná prosazovat strategie, že zákon sice můžete porušovat, ale když existují vyšší politické zájmy, tak se právo nějak ohne a přizpůsobí. Předpokládali jsme stejně jako Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, že předběžné opatření zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s naším případným rozkladem." Konec citátu.
Následovalo to, co se dalo čekat. Poškozená firma Kapsch se obrátila na soud a ten zcela logicky zrušil rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, protože bylo protiprávní. Krajský soud v Brně 16. května 2019 pravomocně rozhodl, že Kapsch má pravdu a Úřad na ochranu hospodářské soutěže se musí řádně a finálně vypořádat v rozkladu s jeho námitkami proti tendru. Úřad na ochranu hospodářské soutěže spolu s Ministerstvem dopravy podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a zároveň požádal tento soud o odklad vykonatelnosti do doby, než Nejvyšší správní soud o kasaci rozhodne. Nejvyšší správní soud žádosti o odklad vykonatelnosti nevyhověl. Předseda Úřadu na ochranu hospodářské soutěže tedy řízení o námitkách zahájil, ale nerespektoval rozhodnutí Nejvyššího správního soudu a ihned řízení přerušil do doby, než Nejvyšší správní soud o kasaci rozhodne. Brněnský soud opět pravomocně vyhověl i této žalobě společnosti Kapsch a nařídil antimonopolnímu úřadu, aby o námitkách rozhodl neprodleně do 9. září. Po obstrukcích nakonec šéf úřadu Petr Rafaj o námitkách v rozkladu rozhodl tak, že je definitivně zamítl. Také další Krajský soud v Brně 11. července 2019, což je nedávno, pravomocně rozhodl, že Kapsch má pravdu, s tím, že mýtná smlouva byla podepsána protiprávně, protože skutečně stále platilo předběžné opatření, které brání podpisu.
Jen na dokreslení, je dobré vědět, že pochybnost u tendrů, které vyhrál SkyToll, není první. Slovenská firma SkyToll byla založena v listopadu 2008. O rok později vyhrála tendr na zhotovení a provoz systému elektronického výběru mýtného na Slovensku, které vybírá od roku 2010. Kontrakt byl uzavřen na 13 let. SkyToll vyhrál tendr díky tomu, že v soutěži zůstal po vyloučení ostatních zájemců sám, což tehdy jako netransparentní a nestandardní kritizovala Evropská komise. Je zřejmé, že i v našem případě jednal vítěz soutěže v synergii s Ministerstvem dopravy. Ministerstvo dopravy v žádném okamžiku nepřipustilo, že se mohla stát nějaká pochybení kolem mýtného tendru, a rozhodlo se silou spustit nový mýtný systém bez ohledu na právní a ekonomické konsekvence. Ani nový ministr dopravy Vladimír Kremlík za hnutí ANO po převzetí úřadu nenechal zpracovat nezávislé analýzy ekonomické výhodnosti zvoleného řešení nebo právních rizik celé situace.
Stát se vlastními chybami dostal do situace, kdy nemá ani po několika letech vyřešen budoucí výběr mýta. Vyhodil do koše stávající miliardový mýtný systém. Postavil za zbytečné miliardy systém nový, ale pouze na jediný rok. Daňový poplatník ještě navíc zřejmě zaplatí miliardy za odškodnění soutěžiteli Kapsch za způsobenou újmu na právech. Přitom stačilo jednat podle zákona a podle zdravého selského rozumu, přičemž do poslední chvíle se dalo jednat se všemi zúčastněnými na rozumném kompromisu. ***