(18.40 hodin)
(pokračuje Okamura)

Mýtný systém je historickou bolestí České republiky. Nejprve byl vybrán za podezřelých okolností přežitý zastaralý systém mýtných bran a dodnes není vláda schopná zajistit vybudování nového funkčního a nemá ani jasno, co má mýtný systém pokrývat.

Z pohledu laika mi připadne, že není nic jednoduššího než mýtný systém. V praxi to přece znamená pouze pomocí GPS monitorovat trasy dopravců a následně je vyúčtovat. K tomu potřebujeme jen do auta nainstalovat modul s GPS a k tomu někde počítačový systém, který trasy monitoruje a nacení. GPS lokátory už firemní auta po léta mají a firmy s jejich daty už dávno pracují. To, za co stát hodlá dát miliardy, umí firmy už léta a za velmi drobný pořizovací peníz. Je navíc nepochopitelné, že mají být pro nákladní dopravu zpoplatněné jen některé typy silnic první třídy. Pokud má auto GPS lokátor, pak mám přehled o celé jeho trase.

Nákladní doprava je přitom nejvíce devastující na silnicích nižších tříd a těch, které vedou centry měst a obcí. Důvod je jasný. Provoz na těchto silnicích je nejvíc devastující, poškozuje komunikace, poškozuje domy podél silnic, je nebezpečný, způsobuje dopravní zácpy, havárie a samozřejmě prokazatelně a extrémně poškozuje zdraví místních občanů. Vláda tím, že zpoplatní ty nejlepší a nejrychlejší trasy, naopak vyhání část dopravců do ulic našich měst a na silnice druhé a třetí třídy, které nejsou uzpůsobené na masivní těžkou nákladní dopravu. Odpusťte mi, ale tohle může navrhnout a realizovat jen hlupák nebo člověk, kterému je absolutně jedno, jaké následky to má pro normální běžné občany, obce a města.

Celá situace hodně připomíná situaci s tendrem na lokalizační náramky pro domácí vězně. Ministerstvo spravedlnosti několikrát vypsalo tendry za stamiliony na náramky, které už v té době i s lokalizačním softwarem stály řádově tisícikoruny. A bylo víc než jasné, že jde zřejmě jen o to rozkrást veřejné peníze na projekt, o kterém se dalo doufat, že mu veřejnost nerozumí. Mýtný systém se ukazuje být podobným případem, kdy nejde o efektivitu, ale o to, aby miliardy dostala předem vybraná firma. A za tyto miliardy se navíc dopravní situace v našich městech nezlepší, ale naopak zhorší.

Celý tendr by bylo nejlepší zrušit a vyhlásit znovu, a to s parametry, které zvýhodní maximální výhodnost pro stát a občany. Ale umím si i představit daleko jednodušší řešení, kdy stát prostě uzákoní povinnost mít v nákladním autě standardizovaný lokátor napojený na státem spravovaný systém a na základě jím dodaných údajů pak třeba finanční úřad vyměří provozovateli mýtné nebo silniční daně. Jednoduché, laciné a proveditelné. Jenže taková řešení se, jak víme, prosazují nejobtížněji, protože jediný, kdo na nich opravdu vydělá, by byl občan, a jeho zájem evidentně nikoho nezajímá. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já děkuji a přečtu omluvu pana poslance Lipavského, který se omlouvá dnes do konce jednání z pracovních důvodů. S přednostním právem nikdo není přihlášen, tudíž se vracíme zpět do rozpravy. Pan poslanec Blaha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, víte, že situaci kolem mýtného tendru už nějakou dobu sleduji, a ta situace pro mě rozhodně není potěšující. Já jsem byl v úvodu svého vystoupení připraven prohlásit, že pan ministr Kremlík je patrně jediný v této zemi, který neustále tvrdí, že kolem mýtného tendru je všechno v pořádku a že vlastně státu nehrozí žádná škoda. Nicméně dneska bych jeho vystoupení ohodnotil spíše jako plakání nad rozlitým mlékem a odložení těch pomyslných růžových brýlí, protože jsem neskutečně po tom vystoupení nabyl dojmu, že už si vážnost té situace začíná uvědomovat. Budiž mu ke cti, že on tu situaci nezpůsobil, on jako osoba rozhodně nemůže za problémy, které nyní musí řešit. Nicméně celé to má jednoho společného jmenovatele, a tím je vláda odborníků z hnutí ANO na Ministerstvu dopravy.

Já si myslím, že je nutno připomenout, co všechno se stalo v průběhu toho slavného mýtného tendru, toho tendru, za který chválil ministra Ťoka pan premiér Babiš s konstatováním, že pan ministr Ťok je prakticky jediný, který v Evropě dokázal přesoutěžit mýtný tendr. Pojďme si tedy ve stručnosti pár těchto faktů připomenout.

Podstatnou záležitostí je, že smlouvu s vítězem mýtného tendru společností CzechToll a SkyToll podepsal exministr Dan Ťok resp. jeho náměstek Kopřiva loni v září přes předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které mu přesně toto zakazovalo. Místo toho, aby počkal, až předběžné opatření skončí, dal Kapschi zásadní argument pro neplatnost smlouvy, se kterým se pravomocně letos ztotožnil Krajský soud v Brně a zatím prvoinstančně i sám Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Já budu zároveň reagovat na slova pana ministra, že se domnívali, že předběžné opatření neplatí. Sám jako starosta, a potvrdí to všichni mí kolegové, si nedovedu představit, že bychom podepsali nějakou smlouvu přes zákaz Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. To je prostě protiprávní, tudíž takovýto akt musí být od prvopočátku považován za protiprávní. Kdyby tady dnes seděl pan premiér, tak bych se ho rád zeptal, jestli by ještě i po tom všem, co jsme si s mýtným tendrem zažili, opakoval svá slova o veleúspěšném ministru dopravy.

Mýtný tendr je z mého pohledu zároveň velký podvod. Podvod, největší podvod Babišovy vlády na starostech, primátorech a hejtmanech. Pan premiér Babiš společně s exministrem Ťokem jim totiž loni opakovaně slíbil, že rozšíření mýta na 800 km silnic prvních tříd v regionech nebude zpoplatněno. Dokonce s nimi Dan Ťok na toto téma loni v říjnu podepsal zvláštní memorandum. Nový ministr Kremlík to po svém nástupu do funkce okamžitě odpískal a všechny úseky silnic prvních tříd zpoplatní v plné výši. A já mu rozumím. Protože jestliže existoval dobrý důvod pro to, aby byl změněn systém výběru mýta, tzn. z těch mikrovlnných systémů umístěných na mýtných bránách na ten GPS systém, tak samozřejmě zpoplatnění silnic prvních tříd bylo právě tímto argumentem, protože jakýkoli uchazeč, který by dále preferoval systém mýtných bran, by byl v tom znevýhodněn. Samozřejmě zpoplatnění silnic první třídy mýtnými branami je velmi nákladná a prakticky nemožná věc. Proto nedorazila žádná nabídka na další provozování stávajícího mýtného systému. Mimochodem mýtného systému, který stát stál zhruba 12 miliard korun a v této chvíli se nachází zhruba v polovině své životnosti. Stát tedy skutečně zahazuje nemalou částku, pro mýtné brány momentálně nemá žádné další využití. Já se musím samozřejmě ptát proč.

Dalším problémem je to, že mýto, nebo ten samotný tendr je pořád v hledáčku olomouckého i pražského vrchního státního zastupitelství. Doteď je ve Sněmovně otevřený bod ke kauze Faltýnek, kdy podle všeho došlo v souvislosti s mýtným tendrem k porušování zákona o veřejných zakázkách. Nejprve totiž pan předseda poslaneckého klubu ANO Faltýnek instruuje předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o tom, jak má postupovat, aby víceméně intervenoval ve prospěch Kapsche, aby opačným směrem intervenoval sám premiér společně s ministrem dopravy. A to zadání bylo tedy v tomto případě opačné, a pan premiér se tím dokonce pochlubil do médií. Stále čekáme, jak toto policejní vyšetřování dopadne.***




Přihlásit/registrovat se do ISP