(15.40 hodin)

 

Poslanec Adam Kalous: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já bych se tedy chtěl přihlásit ke svému písemnému pozměňovacímu návrhu, k sněmovnímu dokumentu číslo 3476. Můj pozměňovací návrh se týká umožnění získání živnostenského oprávnění pro činnost realitního zprostředkovatele absolventů bakalářského studia v jiných oborech, než je uvedeno v písmenu a), a s kratší dobou praxe, než je uvedeno v písmenu c), a vhodně doplňuje škálu možností pro získání živnostenského oprávnění pro činnost realitního zprostředkovatele.

Příkladem takového kurzu se zaměřením na nemovitosti, který by splnil uvedenou definici, je program MBA, který je organizován katedrou financí podniku a oceňování na Fakultě financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze, kdy tento program spojuje jak ekonomický, právní, tak i technický pohled na nemovitostní trh v místním i mezinárodním kontextu a působí v něm přední odborníci na trhu s nemovitostmi, ale také odborníci z akademického prostředí. Mimochodem, vládní návrh novely tohoto zákona jako celek je na této fakultě hodnocen velmi pozitivně, a i proto nemohu souhlasit s argumentací pana místopředsedy Okamury a pana poslance Munzara. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Petr Dolínek a připraví se pan poslanec Milan Pour. Prosím.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Já jsem návrhy obšírně zdůvodnil v diskusi v poslední jednací den minulé Poslanecké sněmovny, proto se teď tímto hlásím pouze telegraficky k návrhu tisku (dokumentu) 3367 týkajícího se pojištění, 3366 týkajícího se výpovědní doby na smlouvy, tam jde ochrana realitní kanceláře versus developer u velkých kontraktů, aby to nebyl pouze měsíc. Je to na zváženou, zkuste se poptat po svém okolí, abyste si to vyhodnotili, nakolik je rozdíl mezi klasickým spotřebitelem a právě vztahem velký developer a realitní kancelář. Myslím, že ten čas na to ještě je, abyste si to každý zkusil promyslet. A poslední je vzdělávání, pozměňovací návrh 3365, s tím, že v tom vzdělání, vidíme, je více variant a jde spíš o to najít také konsenzus tak, abychom, jak někdo tady řekl velmi správně, nezavřeli trh pro nové možné zájemce v oblasti realitních kanceláří.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Milana Poura a připraví se pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Pour: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak už jsem uvedl v obecné rozpravě, hlásím se nyní ke svému pozměňovacímu návrhu, který je uveden jako sněmovní dokument pod číslem 2825. Tento pozměňovací návrh se týká výše úschovy, kdy navrhuji, aby realitní zprostředkovatelé v rámci zprostředkovávané činnosti byli oprávněni poskytovat úschovu části pouze do výše 890 tisíc korun za účelem zajištění plnění z realitní smlouvy. V případě vyšší částky než 890 tisíc korun by realitní zprostředkovatel mohl zprostředkovávat pouze úschovu u notářů, advokátů, bank a zahraničních bank. Podrobné odůvodnění jsem uvedl v obecné rozpravě a je také uvedeno v písemné podobě mého návrhu, který je načten v systému Sněmovny. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jana Zahradníka a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já se chci přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který jsem tady předložil a zdůvodnil v obecné rozpravě a který má číslo sněmovního dokumentu 3203. Návrh se týká jednak zrušení § 4, který zakazuje nabízení úschovy peněz, následně pak nato na úpravu výše pojistného. Dále potom se snaží napravit určitý zmatek, který vzniká v používání slova "zájemce", jak pro toho, který přichází k realitnímu zprostředkovateli se svojí nemovitostí a uzavírá s ním realitní smlouvu o prodeji, i pro toho, kdo na základě nabídky pak přichází a stává se prostě zákazníkem v této obchodní transakci, a pak v neposlední řadě ještě můj návrh navrhuje posunout účinnost tohoto zákona z roku 2020 na rok 2021. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Vojtěcha Munzara a připraví se pan poslanec Dominik Feri. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Já pro jistotu zopakuji to, co jsem říkal v obecné rozpravě. To znamená, že jsem dal návrh na zamítnutí tohoto zákona ve třetím čtení.

Zároveň se chci přihlásit ke dvěma pozměňovacím návrhům. Jeden je veden pod číslem 3423, to je to zmírnění odpovědnosti zprostředkovatele za skryté vady, o kterých nemohl vědět. A druhý pozměňovací návrh, který je ve dvou variantách, pod číslem 3538, a to se týká právě dotyčného pojištění; jak jsem říkal, můj původní návrh obsahuje dvě varianty - a potom ve variantě dvě kompromisní návrh s Ministerstvem pro místní rozvoj. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: A jako posledního nyní požádám o vystoupení pana poslance Dominika Feriho. Prosím.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo. Já bych se rád přihlásil ke sněmovnímu dokumentu 2348. Jedná se o pozměňovací návrh, který tu již byl představen v obecné rozpravě. Pro osvěžení, on omezuje poskytování úschov toliko na advokáty, notáře, banky a zahraniční banky. Hovořil jsem tu o třech cestách možnosti aprobace úschov, úpravy úschov. To znamená, buď zachovat současný stav, nevyhovující podle mého soudu, anebo to nějakým způsobem vhodně upravit, umožnit nechat to těm realitním zprostředkovatelům, ale navázat to na pravidla. Pak je tu ta třetí varianta, ta varianta nejpřísnější, nechat to jenom těm kvalifikovaným subjektům, které úschovy poskytují již dneska na vysoké úrovni. A ve třetím čtení pak můžeme zvolit variantu, která získá největší podporu, dá se to jistě zohlednit i v rámci procedury. My jsme se na tom nebyli totiž schopni dohodnout na ústavně-právním výboru, která ta varianta má největší podporu, a ještě ústavně-právní výbor je s ohledem na složení dost specifický. Čili jsou tu tři cesty, ze kterých potom budeme vybírat. Sněmovní tisk (dokument) 2348.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. (Poslanec Feri: Dokument.) Děkuji. Takže já končím podrobnou rozpravu. Táži se znova, zdali je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Pan poslanec Patrik Nacher? Zájem není, takže končím druhé čtení tohoto návrhu. Jinak jenom pro záznam, co se týče omluvy pana premiéra, pan premiér nesdělil, dokdy bude omluven. Jenom aby to bylo v záznamu.

 

Nyní otevíráme další bod.

 

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb.,
o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 367/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Prosím, ujměte se slova, paní ministryně. Prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedající, děkuji moc za slovo. Nejprve mi dovolte uvést, že zákon o podpoře regionálního rozvoje upravuje mimo jiné čerpání evropských fondů a oblast koordinace politiky soudržnosti v podmínkách České republiky. Doplňuji, že klíčová pro nastavení rámce čerpání fondů Evropské unie je však i evropská legislativa, zejména pak balíček přímo aplikovatelných zařízení Evropské unie.

V § 18 tohoto zákona, platného zákona, je upraveno fungování poradního orgánu vlády, takzvané Rady pro evropské strukturální a investiční fondy. Jejím hlavním smyslem je předjednávání vybraných otázek spojených s čerpáním evropských fondů tak, aby následně během oficiálního jednání vlády a přijímání rozhodnutí již nebylo nutné se pouštět do nějakých detailních či technických diskusí.

Platný zákon například projednává okruhy, které rada projednává. Je to například soulad realizace programů s cíli dohody o partnerství a vazba na strategické dokumenty. Dále rada projednává systémová opatření pro efektivní realizaci politiky soudržnosti a rozdělení finančních prostředků mezi operační programy. Rada případně navrhuje vládě změny tohoto rozdělení, které pak vláda následně schvaluje. Rada tedy skutečně jen radí, rozhodovací pravomoc má pouze vláda jako exekutivní orgán.

Platné znění zákona natvrdo určuje, že této radě předsedá premiér a že v případě jeho nepřítomnosti zastupuje ministr pro místní rozvoj. Pan premiér se těchto rad nezúčastňuje z důvodu předběžné opatrnosti, a tak je tím předsedou pouze na papíře. Z toho důvodu navrhujeme velmi stručnou novelu, která spočívá v nahrazení jednoho jediného slova, a to, že slovo "předseda" se nahradí slovem "člen". Tím se vlastně umožní vládě, aby flexibilně sama rozhodla o tom, kdo z jejích členů bude řídit tuto radu. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP