(9.20 hodin)
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Ano, pane ministře, vnímám to také. Hladina hluku je vysoká. Vážené kolegyně, vážení kolegové, máte-li něco na probrání neodkladného, prosím, běžte si to vyřídit za dveře a nerušte, abychom slyšeli pana ministra.
Ministr financí ČR Ivan Pilný Předkládaný návrh zákona - (Předsedající opět zvoní pro ztišení v sále.)
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já mám pocit, že mě nikdo neslyšel, když jsem prosil o klid. Děkuji.
Ministr financí ČR Ivan Pilný Děkuji. Předkládaný návrh zákona, kterým se mění zákon č. 457/2016 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2017, je úzce spjat s novelou zákona o kybernetické bezpečnosti. Ta byla projednána a schválena Poslaneckou sněmovnou pod číslem tisku 984, schválena i Senátem a podepsána prezidentem republiky. Mimo jiné vyčleňuje sekci zabývající se kybernetickou a informační bezpečností z Národního bezpečnostního úřadu a zřizuje ji jako nový ústřední správní úřad. Je velmi pravděpodobné, že bude ve Sbírce zákonů vyhlášena v červenci a účinnosti nabude 1. srpna.
Předkládaným návrhem čistě technické novely zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 se do zákona o státním rozpočtu začleňuje nová kapitola rozpočtu 378 Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost spolu s jejími závaznými ukazateli ve výši nula, do které budou po vzniku tohoto úřadu rozpočtovým opatřením postupně převedeny z rozpočtu Národního bezpečnostního úřadu příslušné finanční prostředky. Rozpočet Národního bezpečnostního úřadu na rok 2017 vychází ze zákona o státním rozpočtu na rok 2017 a je schválen ve výši 490 134 115 korun. Ministerstvo financí předpokládá převod finančních prostředků z kapitoly Národního bezpečnostního úřadu dle skutečného čerpání výdajů k termínu delimitace odhadem ve výši 214 milionů korun. Účinností by měla novela zákona o státním rozpočtu nabýt současně s novelou zákona o kybernetické bezpečnosti.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Václav Votava.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové. Pan ministr tady uvedl tento vládní návrh, důvody proč je třeba měnit tento vládní návrh zákona tak, aby se tam tedy dostala kapitola Úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. To lze udělat pouze na základě zákona, takže je to technická záležitost. Hlásím se tímto také do obecné rozpravy.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Ano, děkuji. Já otevírám obecnou rozpravu a do té mám zatím pouze vaši přihlášku, tak prosím, abyste pokračoval.
Poslanec Václav Votava: Ano, děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Já by si pouze dovolil navrhnout zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu ve výborech o 59 dní, to jest na 24 hodin. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě. Jestliže tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Ptám se, zda má navrhovatel či zpravodaj zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. Žádný návrh na vrácení či zamítnutí nezazněl. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím takový návrh, můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Jedná se o hlasování číslo 46, přihlášeno je 160 poslanců, pro 136, proti nikdo. Návrh byl přijat. Já tedy konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Nevidím takovýto návrh, takže konstatuji, že tento návrh byl přikázán pouze garančnímu výboru k projednání.
Zazněl v obecné rozpravě návrh na zkrácení lhůty a to o 59 dnů na 24 hodin se souhlasem navrhovatele.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání. Kdo je proti?
Jedná se o hlasování 47, přihlášeno 160 poslanců, pro 134, proti nikdo. Tento návrh na zkrácení lhůty k projednání byl přijat.
Tím jsme vyčerpali tento bod a jeho projednání tímto končím a děkuji.
Dále bych chtěl přečíst omluvy. Pan poslanec Tomio Okamura se omlouvá v době mezi devátou a jedenáctou hodinou z dnešního jednání z důvodu jiného pracovního jednání a pan poslanec Ondřej Benešík se omlouvá z dnešního jednání od 9.00 do 9.30 hodin z pracovních důvodů.
Otevírám další bod a tím je
83.
Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka,
Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání
ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb.,
o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb.
/sněmovní tisk 1021/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan poslanec Roman Váňa a zpravodaj garančního výboru, ústavněprávní výbor byl garančním výborem a panem zpravodajem je pan poslanec Marek Benda. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 1021/3.
Ptám se zástupce navrhovatelů, zda má zájem vystoupit před otevřením obecné rozpravy. Má zájem. Takže pane navrhovateli, prosím, máte slovo.
Poslanec Roman Váňa: Dobré dopoledne, dámy a pánové. Dnes jsme se dostali do třetího čtení novely zákona o bezpečnosti České republiky, ačkoliv se nejedná o nic, na čem by stál nebo nestál život v téhle zemi. Koneckonců Česká republika je šestou nejbezpečnější zemí na světě aktuálně a máme kvalitní zbraňovou legislativu, máme propracovaný systém získávání zbrojních průkazů, naši občané - držitelé zbrojních průkazů jsou skupinou obyvatelstva, která je zcela výjimečná v tom, že o nich všechno víme, víme, jaký je jejich zdravotní stav, psychický stav, víme, že zvládli udělat zkoušky praktické i teoretické, víme, že dodržují zákony, dokonce nedělají ani přestupky, protože jinak by o své zbrojní průkazy přišli. Takže Česká republika vlastně žádný problém nemá.
Problém ale, zdá se, má Evropa. Evropská komise přichází v této době se směrnicí o omezování legálního držení zbraní, snaží se odzbrojit evropské obyvatelstvo v době, kdy - možná je to jenom pocit, ale občané ho mají - kdy se pocit bezpečí snižuje v Evropě a možná i v České republice, protože samozřejmě jsme součástí Evropy a vnímáme všechny starosti a strachy všech zemí v rámci Evropy. Z tohoto pohledu jsme začali uvažovat o možnosti, jak zvýšit nejen ten pocit, ale zvýšit bezpečnost v rámci této země, a myslím si, že to, co by mělo napadnout každého politika, každou vládu, je obrátit se na občany své země.
Chceme dát do tohoto zákona právo občanů podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky, a to i s vlastní zbraní, legálně drženou. Myslím, že nejen tento vysoce symbolický vzkaz pro naši veřejnost, že tento stát je na straně svých občanů a že počítá s nimi, je velmi důležitý, ale důležitá bude i žaloba na platnost té nesmyslné směrnice, zda ji budeme muset, či nebudeme muset implementovat. ***