(12.20 hodin)
(pokračuje Antonín)
Co se týče pohlaví embryí, která se oplodní, tam jednoznačně ten zákon neumožňuje separovat ta pohlaví, pouze v případě na sex chromatin vázaný a choroby, které by mohly vážným způsobem poškodit plod. Já chápu, že to je minové pole, po kterém se musí pohybovat, ale ten zákon to jednoznačně a jasně stanoví, a pokud bude takto jednoznačně dodržován, tak je to úplně jednoznačné. A pak jsou tam otázky počtu embryí. A to je problematické v tom, že ne každé embryo zarýhuje a vyvíjí se správným směrem a správně. Takže vy nemůžete říct, že oplodním jenom jedno a ty ostatní buňky nechám zahynout. Když pak během vývoje embryo zahyne a nedorýhuje správným systémem, tak vy vlastně přijdete o celý ten cyklus a všechna ta práce je vniveč. Takže tohle se velmi špatně kontroluje, počet těch embryí v daném cyklu. Navíc je možné ta embrya zmrazovat a používat je při dalších cyklech a žena nemusí znova absolvovat celý systém umělého oplodnění.
Marně vzpomínám, co tam ještě z těch otázek je. Ty počty a užití spermií v daném regionu, to je právě součástí toho zákona, který je zde navrhován a který bude pravděpodobně někdy v brzké době již konečně načten a kolem kterého diskuse proběhne. Stran těch částí toho zákona, které se týkají výzkumu, to nechám asi na jednání ve výboru.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pavlu Antonínovi, který vystoupil v rozpravě. Nikoho dalšího přihlášeného nemám. Ptám se, jestli se hlásí někdo z místa. Není tomu tak. Rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? (Ne.) Pane zpravodaji? (Ne.) Není tomu tak.
Nepadl žádný návrh na vrácení ani zamítnutí. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.
Můžeme rozhodnout v hlasování 140, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání zdravotnímu výboru jako výboru garančnímu. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 140 přihlášeno je 149, pro 95, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru jako garančnímu výboru.
Předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl k přikázání dalším výborům Poslanecké sněmovny. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo jiným výborům Sněmovny? Není tomu tak. Konstatuji tedy, že návrh nebude přikázán dalšímu výboru, a můžeme postupovat dále. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 64.
Dalším bodem našeho jednání je bod 65. Pan ministr je připraven. Já jen musím uvést úvodní slova. To znamená, kolega Krákora už kráčí jako zpravodaj. Jde o
65.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 715/ - prvé čtení
Žádám připraveného pana ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh novely zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. Cílem tohoto návrhu je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění. Návrh vychází z programového prohlášení vlády, v němž vláda deklarovala záměr zavést spravedlivý model přerozdělení pojistného, který zohlední skutečné výdaje zdravotních pojišťoven na léčbu nákladných diagnóz.
Podle návrhu by se pojistné mezi zdravotní pojišťovny přerozdělovalo nejen podle skladby věku a pohlaví pojištěnců dané pojišťovny jako dosud, ale také podle toho, kolik má zdravotní pojišťovna pojištěnců trpících chronickými nemocemi, které jsou spojeny s vyšší spotřebou léčivých přípravků, a tedy s vyššími náklady zdravotní pojišťovny na jejich léčbu. Současný model přerozdělení pojistného tak bude obohacen o příslušnost pojištěnců do farmaceutickonákladových skupin, pharmacy-based cost groups, zkráceně FCG. Tento návrh nezmění celkový objem finančních prostředků v systému veřejného zdravotního pojištění. Přerozdělení těchto prostředků ale bude lépe reflektovat faktory determinující spotřebu hrazených zdravotních služeb.
Dopady návrhu na zdravotní pojišťovny jsme pečlivě vyhodnotili na základě dat z minulých let. Při samotném zavádění nového modelu přerozdělování se neočekávají vyšší dopady na příjmy zdravotních pojišťoven než maximálně v řádu stovek milionů ročně. Změny v příjmech zdravotních pojišťoven budou provedeny citlivě a fungování zdravotních pojišťoven nebude nějak ohroženo.
Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, věřím, že tento návrh v dalším legislativním procesu podpoříte. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Krákoru, aby přednesl zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jaroslav Krákora: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Ten zákon je samozřejmě jasný a poměrně krátký, takže pan ministr vyčerpávajícím způsobem v několika větách řekl, o co jde.
Já bych řekl za prvé, že cílem návrhu zákona je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění. Musíme si to umět představit tak, že v současnosti se pojistné přerozděluje pouze podle věku a pohlaví. Jiná kritéria nejsou. Toto dostatečně nezohledňuje skutečnou nákladovost pojištěnců zvláště v chronických a závažných onemocněních, která vyžadují vyšší spotřebu léčivých přípravků. Dopad na státní rozpočet je vyčíslen asi na 900 tisíc korun ročně, protože by to znamenalo zavést na Ministerstvu zdravotnictví dva nové pracovníky. Dopady na rozpočty zdravotních pojišťoven v závislosti na struktuře a nemocnosti pojistného kmene pojišťoven budou změny na příjmové stránce jednotlivých pojišťoven v řádu stovek milionů korun ročně. To znamená, že některé pojišťovny budou mít o desítky až stovky milionů víc a jiné zase méně. Ta celková částka bude stejná, akorát dojde k jinému přerozdělení.
Na závěr bych chtěl říct, že návrh se pozitivně projeví u chronicky nemocných pojištěnců. Díky zohlednění chronických nemocí přerozdělování budou chronicky nemocní pojištěnci pro pojišťovny v průměru finančně neutrální, nikoliv ztrátoví. Zdravotním pojišťovnám se už nebude tolik vyplácet upřednostňování zdravých pojištěnců před chronicky nemocnými pacienty. Takže je to určitá korekce, která vede k větší spravedlnosti v přerozdělení finančních prostředků u zdravotních pojišťoven.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji Jaroslavu Krákorovi. Otevírám obecnou rozpravu. Jako první se do ní přihlásil pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Vnímám další přihlášky. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já bych chtěl polemizovat s vyjádřením pana zpravodaje. Že ten zákon je poměrně krátký, s tím souhlasím. Že je poměrně jednoduchý, s tím naprosto nesouhlasím. Pokud pan zpravodaj bude trvat na svém, tak začnu zkoušet z těch iterací, které tam jsou.
Já nemám nic proti tomu zákonu. Důvodová zpráva mi přijde logická. Jenom mám několik dotazů. Pokud jsem dobře počítal trojčlenkou, tak maximální roční dopad je v objemu na VZP kolem půl miliardy a na zaměstnanecké zdravotní pojišťovny taky půl miliardy. Číslo na první poslech opravdu vysoké. V okamžiku, když jsem vyšel z plnění za osm měsíců v důvodové zprávě, vydělil jsem to dvěma a vynásobil třemi, tak už to bylo 250 miliard ročně - a z toho řešíme 500 milionů, což je zhruba dvě promile. Dvě desetiny promile dokonce. Dvě desetiny procenta, pane zpravodaji, jsou dvě promile. Tak bych prosil, abychom si aspoň ujasnili, když ten zákon je tak jednoduchý, co jsou procenta a promile... Takže jsem se nespletl, jsou to dvě promile, nebo chcete-li, dvě desetiny procenta. ***