(17.10 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní nikoho přihlášeného. Ptám se, jestli se hlásí někdo z místa. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím. V tom případě asi nebude zájem o závěrečná slova a pokračujeme rozpravou podrobnou. Ani tam nemám žádného přihlášeného v podrobné rozpravě. Pokud se nikdo nehlásí, končím i rozpravu podrobnou. Není ani o čem hlasovat, můžeme tedy ukončit bod číslo jedenáct.
Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi, který si na chvilku odpočine, protože budeme pokračovat bodem číslo
20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb.,
o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 608/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr dopravy Dan Ťok, a ještě než se ujme slova, požádám, aby místo u stolu zpravodajů zaujal pan kolega Kolovratník, protože pan poslanec Šidlo, který byl zpravodajem pro prvé čtení, je řádně omluven, ale vzhledem k tomu, že jsme ve čtení druhém, nemusíme ani jiného zpravodaje po projednání výboru schvalovat. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předmětem předloženého návrhu zákona je zejména zajištění transpozice směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Jedná se o poměrně rozsáhlý vstup do zákona o dráhách a některých souvisejících zákonů, který obsahuje vstupy jak dílčí povahy, tak i změny koncepčního charakteru. Tento návrh již byl rovněž představován a podrobně projednáván v hospodářském výboru i na semináři v podvýboru pro dopravu, dovolte mi tedy pouze stručný úvod.
Návrh zasahuje zejména do následujících oblastí:
1. Kategorizace drah a vymezení přístupu na jednotlivé kategorie drah. Zde se zejména zavádí nová kategorie místních drah a nově se upravují pravidla přístupu.
2. Provozování zařízení služeb. Jde o novou úpravu, která v návaznosti na směrnici vymezuje zařízení služeb v drážní dopravě, například nádraží, čerpací stanice apod., a upravuje práva a povinnosti provozovatelů těchto zařízení a dopravců využívajících služby v nich.
3. Přístup k výkonu činnosti dopravce. Navrhuje se nové znění a úpravy udílení licence pro provozování drážní dopravy.
4. Přidělování kapacity dráhy. Jde o nové znění úpravy postupu provozovatele dráhy při jednání s dopravci o přístupu k drážní infrastruktuře pro účely tvorby ročního jízdního řádu i ad hoc jízd.
5. Posuzování ohrožení hospodářské vyváženosti drážní dopravy provozované na základě smlouvy o veřejných službách. Jedná se o novou úpravu umožňující na základě úředního přezkumu omezit přístup k drážní infrastruktuře pro dopravce, jehož služby by mohly významně narušit ekonomickou rovnováhu veřejných služeb v osobní dopravě.
6. Úprava působnosti a postupu drážní inspekce při šetření mimořádných událostí.
Vedle výše uvedených témat obsahuje návrh i související změny v oblasti správního trestání a organizace státní správy v oblasti drah, zejména v souvislosti s navrhovaným řízením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, dále některé dílčí vnitrostátní úpravy zejména v oblasti kácení dřevin podél drah a v otázce stavby drah.
Při projednávání na hospodářském výboru bylo vzneseno několik bloků pozměňovacích návrhů, z nichž nejrozsáhlejší byl soubor návrhů směřujících k novému vymezení podoby kompetencí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. S těmito pozměňovacími návrhy nicméně Ministerstvo dopravy nesouhlasilo a nakonec nebyly hospodářským výborem přijaty. Usnesením hospodářského výboru bylo nakonec přijato 13 pozměňovacích návrhů, s nimiž může ministerstvo v zásadě souhlasit.
Návrh novelizace zákona o dráhách zástupci Ministerstva dopravy v podrobnějších souvislostech představili také na jednání podvýboru pro dopravu minulý týden.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh, který vláda předložila Poslanecké sněmovně, je výsledkem dlouhé a velmi usilovné práce a četných jednání s dotčenými subjekty i orgány veřejné správy. Je nezbytný z hlediska implementace práva EU, ale obsahuje i řešení vnitrostátních problémů v oblasti drážní dopravy. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Danu Ťokovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 608/1 a 608/2. Nyní tedy žádám pana poslance Martina Kolovratníka jako zpravodaje hospodářského výboru, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, klidný podvečerní čas vám přeji.
Předkladatel - pan ministr dopravy Dan Ťok - víceméně k tomu zákonu vše přednesl a zopakoval, takže já své vystoupení opravdu zestručním, abych vás nezdržel dublováním přednesených informací. Snad jenom připomenu to, že tento zákon ve Sněmovně máme od 23. září 2015, že opravdu čeká více než půl roku na své projednání, a rozumím v tom smyslu předkladateli a kolegům z Ministerstva dopravy, že už netrpělivě čekají na to, abychom zákon dokončili, a mohl tedy vstoupit v platnost i v účinnost. Primárním cílem zákona skutečně je implementace evropského práva, konkrétně je to směrnice č. 34/2012/EU. To, co zákon navrhuje, už bylo řečeno.
Já za sebe rekapituluji, že garanční hospodářský výbor návrh zákona projednal na svém posledním zasedání 20. 5. a přijal usnesení, jak bylo řečeno, č. 608/2, kde doporučil schválit, a tak jak je ve zvyku v souladu s aktuálním legislativním procesem Poslanecké sněmovny, zároveň přijal některé, mohu říci v uvozovkách, výborové pozměňovací návrhy. Snad za sebe pro ty z vás, kteří se o tuto problematikou zajímáte, mohu zmínit přesnou definici tzv. zkušební dráhy, dále jasnou definici toho, kdy je vlečka veřejně přístupná, takže zabraňuje možnosti uzavřít vlečku pro jiné zájemce, než je majitel trati, a také nově stanovuje povinnost dopravce sjednat si jakési v uvozovkách povinné ručení, tedy pojištění.
Důležité je ale vědět, že po projednání na garančním výboru a také po zmíněném podvýboru pro dopravu, jak řekl pan ministr, byli námi - mnou a dalšími kolegy - načteny sem do druhého čtení další pozměňovací návrhy. V tuto chvíli jich máme nakonec celkem 16 kusů. Samozřejmě já nebudu dublovat své kolegy, ti si pozměňovací představí sami. Za sebe snad ve zprávě zpravodaje nebo v tom vyjádření mohu říci, že já jsem podal také šest pozměňovacích návrhů, pochopitelně je vysvětlím v obecné rozpravě a pak se k nim přihlásím v rozpravě podrobné.
Co se týká dalšího v uvozovkách jízdního řádu, počítáme s tím, že po druhém čtení tento zákon a hlavně pozměňovací návrhy budou projednány na hospodářském výboru příští týden ve středu 8. 6. a tam zaujmeme finální stanovisko pro třetí čtení.
Tolik v tuto chvíli zpravodajská zpráva.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji, a než otevřu obecnou rozpravu, ještě mi dovolte konstatovat došlou omluvu pana poslance Gabrhela z dnešního odpoledního jednání - prodlužuje svoji omluvu až do konce dnešního jednacího dne.
Nyní tedy v obecné rozpravě, kterou otevírám, se ptám pana místopředsedy, jestli chce s přednostním právem? Nikoliv. Takže paní poslankyně Květa Matušovská jako první přihlášená v obecné rozpravě. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. ***