(17.20 hodin)
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, ráda bych odůvodnila pozměňovací návrhy, které jsou uloženy v systému a ke kterým se v podrobné rozpravě přihlásím za kolegu Karla Šidla, který je nepřítomen.
Pozměňovací návrhy souvisí s pozměňovacím návrhem k návrhu zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Je to tisk 609, budeme ho vlastně projednávat po tomto návrhu zákona. Působnost zřizovaného regulačního úřadu je navržena pouze pro oblast železniční dopravy z důvodu zachování potřebné koncentrace a specializace regulačního úřadu pro plnění jeho úkolů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU. Současně se navrhuje dílčí úprava zákona o akciové společnosti České dráhy, zákon č.77/2002 Sb., která upřesňuje znění ustanovení v § 8 odst. 2 tohoto zákona a odstraňuje tak stávající výkladové problémy.
K bodu číslo dva. Stávající legislativa neupravuje existenci centrální evidence železničních drah jako součástí území. Existující evidence úředních povolení k provozování dráhy má pouze textovou, prostorově a identifikačně nepřesnou podobu a nemůže sloužit k zajištění některých úkolů státu a orgánu veřejné správy. Pozměňovací návrh je dlouhodobým a systémovým opatřením. Jeho legislativní podpora by byla dobrá v práci s daty o dráhách jako součástech území státu se vlastně dostává (?) na úroveň popisu pozemních komunikací a na úroveň umožňující vyhovět potřebám státu a orgánu veřejné správy s ohledem na strategické zájmy i pro umožnění účelného plánování rozvoje drážní infrastruktury.
Další z pozměňovacích návrhů, je to vlastně současná právní úprava, která neukládá provozovateli celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu výslovnou povinnost na zřízení odpovídajících operativních složek. Dostupným odborným personálem s potřebnými znalostmi a technickým vybavením disponuje právě pouze provozovatel takovéto dráhy. Ostatní složky integrovaného záchranného systému nemohou zajistit potřebné úkoly a činnosti. Proto je nutné provést legislativní změnu v podobě povinnosti pro provozovatele celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu. Pozměňovací návrh nemá ekonomické dopady. Reaguje na existující stav, kdy v rámci Správy železniční dopravní cesty je zřízen hasičský záchranný sbor podniku. Zákonné uložení povinností je vzhledem k nakládání s veřejnými finančními prostředky účelné a nezbytné.
Dále, pojem veřejně přístupná vlečka je velmi nekonkrétní. Jeho zavedení přinese pouze komplikace a nárůst administrativy. Stejně lze očekávat v případě přijetí výkladové a aplikační problémy v drážní dopravě. Statut přístupné vlečky by měly mít pouze vlečky ve vlastnictví státu, které by byly zároveň provozovány jako logistická centra, případně jako kontejnerové terminály s nediskriminačním přístupem pro všechny dopravce. Takové vlečky ale v České republice nejsou. Pro nediskriminační přístup na vlečky je navrhován text pozměňovacího návrhu v § 22a odst. 2 písm. c).
V novele zákona o dráhách není akceptován požadavek Správy železniční dopravní cesty na úpravu školení a přezkušování zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy přesto, že ve věcném záměru novely byl požadavek zahrnut odborem železnic a kombinované dopravy Ministerstva dopravy. Naposledy byl tento požadavek uplatňován dopisem Generálního ředitelství SŽDC ze dne 10. 11. 2014 č. j. S47202/2014-026. Přesto nedošlo ke změnám návrhu zákona. Text pozměňovacího návrhu obsahuje požadované legislativní zakotvení povinností provozovatele dráhy. Úpravou je Drážní inspekci zachována dosavadní kompetence, tj. projednávání správních deliktů, které přímo souvisí s její činností, řešení deliktů v případech, kdy provozovatel dráhy nebo dopravce neoznámí Drážní inspekci vznik mimořádné události, nezajistí místo mimořádné události nebo neprovede dokumentaci stavu v době vzniku mimořádné události, neprovede ani zjištění příčin a okolností vzniku této mimořádné události. Návrh jednak není v kolizi s právem Evropské unie a zároveň představuje nejefektivnější výkon státní správy, neboť přesouvat řešení správních deliktů, které se týkají výhradně Drážní inspekce, na jiný správní úřad by bylo krajně neefektivní.
K bodu sedm - legislativně technická úprava, která Drážní inspekci ponechává v rámci šetření zjišťování nejen příčiny mimořádných událostí, ale i okolnosti jejich vzniku a další nedostatky, které mohou mít vliv na bezpečnost. Zároveň se zajišťuje dosavadní oprávnění Drážní inspekce šetřit mimořádné události na všech dráhách se základní výsadou konstruovanou ve směrnici Evropské unie 2004/49/ES o bezpečnosti železnice, že má být rozhodnutím vyšetřovacího orgánu, zda a v jakém rozsahu bude šetřit jinou než závažnou nehodu.
Pokud se vyjádřím ještě k bodu osm. Legislativně technická úprava ponechává Drážní inspekci výkon státního dozoru v předem přísně vymezené oblasti, v oblasti mimořádných událostí, dozorem nad šetřením mimořádných událostí, které provádí provozovatelé dráhy a dopravci, a to aby jejich šetření bylo zejména objektivní a věcně správné co do příčin a přijímání opatření k předcházení mimořádným událostem. V neposlední řadě má státní dozor vykonávaný Drážní inspekcí sloužit jako prevence mimořádných událostí. Návrh není ani v kolizi s právem Evropské unie, neboť součástí novely je i zakotvení systémového dohledu nad bezpečností, který je svěřen výhradně Drážnímu úřadu jako národnímu bezpečnostního orgánu podle příslušných směrnic Evropské unie.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Květě Matušovské. Nyní v rozpravě pan poslanec Martin Kolovratník. Připraví se pan poslanec František Laudát. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, pane předsedající. Věřím, že budu v souladu s jednacím řádem Sněmovny. Nejdříve bych v úvodu svého vystoupení v rámci obecné rozpravy rád jako zpravodaj načetl legislativně technické úpravy, které mi doporučil legislativní odbor Kanceláře Poslanecké sněmovny, a pak bych se věnoval svým pozměňovacím návrhům.
Načítám návrh na legislativně technické -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, samozřejmě to můžete učinit, ale stejně to musíte opakovat v rozpravě podrobné, protože jde o legislativně technickou úpravu, o které se musí hlasovat. Takže samozřejmě když ji odůvodníte, nic proti tomu. Jenom podotýkám, že to budete muset zopakovat.
Poslanec Martin Kolovratník: Rozumím. Ona je to velmi krátká úprava, ale abych dostál jednacímu řádu, tak teď ji odůvodním v obecné rozpravě. Přihlásím se potom i v podrobné.
Takže návrh zpravodaje k legislativně technické úpravě. Za prvé v bodu 88 § 66 odst. 1 se slova "§ 23 odst. 7" nahrazují slovy "§ 23 odst. 8". Je to chyba v označení odstavce.
Druhý legislativně technický návrh se týká usnesení hospodářského výboru. Je to ono usnesení pod číslem 608/2 a v jeho bodu 88 v § 66 se navrhuje odst. 1 za slova "§3a odst. 1" vložit slova "§ 4a odst. 3". Zdůvodnění je takové, že tam chybí zmocnění pro vydání vyhlášky.
To je konec legislativně technických úprav.
Nyní tedy, kolegyně a kolegové, jako autor pozměňovacích návrhů ve stručnosti vám je zkusím představit, byť vím, že toto je téma především pro hospodářských výbor, proto asi bude dobré být stručný. Já jsem jich nakonec navrhl do druhého čtení celkem šest kusů. Tři z toho jsou z mé dílny, které jsem připravil se svým odborným týmem, tři jsou po debatě s kolegy z Ministerstva dopravy, kteří mě o to poprosili.
První můj návrh se týká řešení přidělování kapacity na přetížené dráze, kdy zjednodušeně nově navrhuji, aby ten, kdo přiděluje přetíženou dráhu, tedy SŽDC, typově se to může týkat onoho mediálně známého prvního koridoru na trase Praha-Pardubice, moje rodné město, a dále Olomouc-Ostrava, tak aby pokud je ta dráha přetížená a dojde ke sporu, aby prioritizovány byly vlaky, které jsou delší, větší, chcete-li ucelenější, a ten přídělce, tedy SŽDC, z nich má větší výnos. To znamená, je tam dáno hledisko ekonomické a dáváme přídělci možnost zachovat se s péčí řádného hospodáře a dát tedy prioritu tomu, kdo v uvozovkách odvede větší platbu za využití toho jednoho takzvaného slotu. ***