(13.30 hodin)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: To já si myslím také. Ale beru to jako žádost, že žádáte o sloučení rozpravy.
Poslanec Václav Votava: Ano, ano. Pochopil jste to dobře. Děkuju.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Budeme tedy hlasovat o návrhu zpravodaje pana poslance Václava Votavy na sloučení rozpravy ke sněmovním tiskům 513 a 514, jestli jsem to řekl dobře, pane zpravodaji. Je to tak? (Zpravodaj: Ano, přesně tak.) Děkuji. Znovu přivolám naše kolegy z předsálí.
Zahajuji hlasování o sloučení rozpravy sněmovních tisků 513 a 514 do společné rozpravy. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 148, přihlášeno 137 poslankyň a poslanců, pro 130, proti žádný. Návrh byl přijat a my jsme sloučili rozpravu.
Děkuji, pane zpravodaji. Prosím o vaši zpravodajskou zprávu.
Poslanec Václav Votava: Není to moje zpravodajská zpráva. Je to zpravodajská zpráva, kterou tedy přebírám od řádného zpravodaje. Budu z ní citovat samozřejmě určité pasáže.
Zpravodajská zpráva tisku 513 - elektronická evidence tržeb. Jedná se samozřejmě o vládní návrh, který je takovým pilířem koaliční smlouvy a programového prohlášení vlády, nebo mimo jiné patří mezi základní pilíře. Jsou dva cíle, proč se zavádí elektronická evidence tržeb. Jednak je to narovnání tržního prostředí v české ekonomice, kdy poctiví podnikatelé v různých oborech ekonomiky nejsou schopni konkurovat těm, kteří řádně neplatí daně. To je první z cílů. Druhým cílem je omezení šedé ekonomiky a efektivnější výběr daní, zejména daní z příjmů a daně z přidané hodnoty. Hovořil o tom již předkladatel pan ministr Babiš.
Daňové úniky poskytují nezaslouženou konkurenční výhodu těm, kteří daňově unikají, proti poctivým podnikatelům a pokřivují trh. Poctiví podnikatelé tak mají zhoršenou možnost se na trhu prosadit. Jedním z cílů je tedy férové tržní prostředí. Daňové úniky mají negativní dopad nejen na poctivé podnikatele, ale na všechny občany České republiky, kteří nesou daňovou zátěž na svých bedrech. Z daní se hradí služby státu všem, tedy aby fungovala policie, hasiči, armáda, školství, zdravotnictví, sociální oblast, doprava, opravy státního majetku, například silnice a dálnice, které využíváme všichni. Je tedy fér, abychom daně platili všichni, kdo jsme výdělečně činní.
Podle důvodové zprávy (nesrozumitelné) návrhu zákona, pokud se podaří omezit šedou ekonomiku a lépe plnit příjmovou stranu státního rozpočtu, nebude nutné zvyšovat daně, ba naopak může dojít ke snížení daňové zátěže. Zároveň bude větší prostor pro investice, pro vzdělání, zdravotní péči, sociální oblasti a podobně. Profitovat by pak z toho měli všichni, nejen úzká skupina nepoctivých jako dosud. Zavedení elektronické evidence tržeb by v kombinaci s dalšími opatřeními mělo být efektivním nástrojem, který by k danému cíli, to znamená zejména k omezení šedé ekonomiky, měl také významně přispět.
Tolik tedy jsem čerpal z podkladu, který mi předal řádný zpravodaj. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. A než otevřu sloučenou rozpravu k bodům 513 a 514, přerušuji bod číslo 513 (správně: bod 31 = tisk 513) a budeme pokračovat v bodu číslo 514 (správně: bod 32 = tisk 514), který jsme přerušili po úvodním slově pana ministra Andreje Babiše.
32.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb
/sněmovní tisk 514/ - prvé čtení
Nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení (Poslanec Votava u mikrofonu: Děkuji.), kterým je Jaroslav Klaška. (Smích většiny poslanců.) A i tady patrně budeme muset změnit zpravodaje.
Poslanec Václav Votava: Tak asi ano, pane místopředsedo. Ale jsem připraven se toho ujmout samozřejmě. V zájmu věci.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Máte k tomu nějaký užší návrh? Máte k tomu nějaký konkrétní návrh, pane poslanče?
Poslanec Václav Votava: Konkrétní návrh? Pan kolega Klaška tady není jako řádný zpravodaj. Jsem ochoten převzít funkci náhradního zpravodaje pro dnešní páteční den.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za tento návrh. Přivolám naše kolegy z předsálí a budeme hlasovat o změně zpravodaje ke sněmovnímu tisku 514 z pana poslance Jaroslava Klašky na pana poslance Václava Votavu.
O tomto usnesení zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 149, přihlášeno 137 poslankyň a poslanců, pro 114, proti 1. Návrh byl přijat.
Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Václav Votava: Vážený pane místopředsedo, pan ministr Babiš tady myslím velice důkladně odůvodnil tento tisk 514 a nosil bych dříví do lesa, kdybych dále hovořil. Takže odkazuji samozřejmě na vystoupení pana ministra.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za vaši zpravodajskou zprávu. Otevírám sloučenou obecnou rozpravu pro tisky 513 a 514.
Sloučená rozprava k bodu 31 /sněmovní tisk 513/ a k bodu 32 /sněmovní tisk 514/
Do té se jako první hlásí předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Především dovolte, abych vás požádal, kolegyně a kolegové z vládní koalice, abyste si z nás nedělali legraci. Já naprosto chápu pana předsedu Votavu, že nemůže zpravodajovat všechno jako předseda rozpočtového výboru. Ale my zase odmítáme u zákona, který vy sami pokládáte za zásadní, a my z té druhé strany taky, ano, to by byl opravdu zásadní průlom do lidských svobod, tak odmítáme měnit zpravodaje jako ponožky. Prosím, zvažte to. To se prostě nedělá.
Ono se stane, že prostě někdo, kdo byl určen organizačním výborem jako zpravodaj, to prostě dělat nemůže, tak to za něj vezme někdo jiný, ale pak to dotáhne až do konce. Nepamatuji si instituci náhradního zpravodaje na jeden den. Jako v pondělí to bude zpravodajovat Lojza a v úterý Franta, pak se to zase... Franta pak dostane vynadáno v hospodě, že to zpravodajuje, tak se to dá zase někomu jinému.
Opravdu, pane předsedo, moc vás prosím, abyste zvážil tenhle svůj postoj. A vás, kolegové, také prosím, abychom z institutu zpravodaje nedělali komedii.
Současně bych se rád ohradil a popřel v kuloáru putující zprávy, že snad máme na pana poslance Klašku nějakou složku. Nemáme. (Potlesk poslanců ČSSD a poslanců v pravé části sálu.)
Myslím, že nás čeká poměrně důsledná diskuse o rovnosti před zákonem, o tom, co to přinese nebo nepřinese státnímu rozpočtu, o tom, co to přinese nebo nepřinese podnikatelům, o tom, proč maloobchod je tou nejvíce podezíranou skupinou podnikatelů, kdy vláda přichází s návrhem a říká: Všichni jste nepoctiví, ale nejvíc nepoctiví jsou hospodští a maloobchod. Uvidíme, na koho to budeme aplikovat v následujících krocích.
To všechno jsou z našeho pohledu nepřijatelné věci a jistě krok po kroku je budeme velmi rozebírat a budeme si ukazovat, co to může znamenat v praxi. Proto mi dovolte, abych začal pro státní rozpočet nikoliv nepodstatným bodem, a to jsou náklady tohoto projektu. Náklady, které podle interní studie Ministerstva financí, kterou si zadala u firmy BDO, příliš nekorespondují s tím, co o nákladech říká pan ministr Babiš na veřejnosti. Možná že by nás měl časem seznámit s tím, zda ta nižší čísla říká proto, že se domnívá, že ušetří, nebo proto, že té studii, kterou si sám objednal a zaplatil, nevěří. ***