(14.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, že vám vstupuji do vašeho projevu. Opět vás musím, vážené kolegyně a kolegové, požádat o to, abyste nehlučeli, protože jsou poslanci, kteří neslyší. Jestli se chcete bavit a projednávat jiné věci, jděte prosím vás do předsálí a nerušte projednávaný bod. Děkuji vám.

Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Je úsměvné, že v průběhu minulých dnů se zde reprezentanti tzv. tradičních politických stran s ironickým podtextem dotazovali, proč by armáda měla obdržet více finančních prostředků, když má za sebou takové kauzy, jako je nákup pandurů, tater, cas, padáků apod. Úsměvné je, že se tak ptají ti, kteří nejenže se na těchto podivných kauzách podíleli, ale nesli a stále za ně nesou především politickou odpovědnost a v době, kdy zastávali své funkce, měli možnost těmto věcem bránit a zabránit. Bohužel marně čekám na to, kdy někdo z těchto našich kolegů poslanců vystoupí a k této odpovědnosti se z tohoto místa přihlásí.

V sobotu proběhlo v tisku mnoho článků a vyjádření zase zástupců politických stran s jistým odmítavým stanoviskem ke zvýšení nákladů na obranyschopnost. A bohužel mám pocit, že se tak k tomu staví celá řada z nás. Dovolím si upozornit, že tato Sněmovna, my všichni máme nejen politickou, ale i morální a možná i trestněprávní odpovědnost za bezpečnost našich občanů a že armáda je nikoliv levnou, ale přece jen zásadní pojistkou proti ozbrojenému nepříteli, ale i pro krizové situace vyvolané civilizačními nebo přírodními vlivy. Mír totiž není zadarmo, a jak říkal kdysi pan Werich, morálka, která není futrovaná klackem, je k smíchu.

Stalo se jistým folklórem, že se s velkou pompou vyhlašují národní a mezinárodní závazky, které se poté bez jakýchkoliv následků a sankcí nerespektují. Namátkou mohu jmenovat například, co se týká Evropské unie, nedodržování maastrichtských kritérií. Bohužel na úrovni NATO je to závazek jednotlivých členských států přispívat přesně definovaným procentem z HDP národních ekonomik. Za celou dobu našeho závazku, to je 2 % z HDP, jsme jej ani jednou nesplnili. Pokud nechceme dodržovat smlouvy a dohody, pak je zrušme, nebo ještě lépe, neuzavírejme je. Pokud ale byly uzavřeny, bylo by čestné je dodržet. (V sále je velmi nepříjemně rušno.)

Nyní k obranyschopnosti a k výdajům na obranyschopnost. Chápat výdaje na obranu jen z pozice finanční, čistě ekonomické, není dle mého názoru správné. Naše obranyschopnost může být chápána a měřena, aniž bych se chtěl jakkoliv dotknout vojáků ve výkonu služby, i v kontextu s tím, že jme měli, jak již bylo řečeno, za deset let devět ministrů obrany, x miliard rozkradených nekoncepčními nebo předraženými nákupy. Nyní máme prázdné výstrojní sklady. Armáda -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, omlouvám se. Já vás přeruším. Poprosím vás, abyste se držel jednacího řádu a přednesl pouze informaci o jednání výboru, tak jak na něm projednal výbor tento bod, abyste nerozbíhal. Tohle jsou věci, které patří do diskuse. Takže pak se přihlaste do diskuse. Teď nás poinformujte o tom, jak jednal výbor. Děkuji vám.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Děkuji za upozornění.

Takže si dovolím Sněmovnu seznámit s usnesením výboru pro obranu, který se konal 5. března. Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodní informace ministra obrany Mgr. Martina Stropnického, náčelníka Generálního štábu Armády České republiky generálporučíka Ing. Petra Pavla a po zpravodajské zprávě místopředsedy výboru Ing. Bohuslava Chalupy a prvé doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby Informaci o vojenských cvičeních jednotek a štábů Armády České republiky se zahraničními partnery na území České republiky i mimo ně v roce 2014, sněmovní tisk 95, vzala na vědomí; za druhé pověřuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky, čímž se tak stalo.

A nyní mi dovolte, abych přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky z dnešní schůze k Informaci o vojenských cvičeních jednotek a štábů Armády České republiky se zahraničními partnery na území České republiky i mimo ně v roce 2014: "Poslanecká sněmovna bere na vědomí Informaci o vojenských cvičeních jednotek a štábů Armády České republiky se zahraničními partnery na území České republiky i mimo ně v roce 2014." Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane zpravodaji, a poprosím vás, abyste zaujal místo zpravodaje.

Chtěl bych oznámit, že pan poslanec Adam si vyzvedl náhradní kartu číslo 14.

Zahajuji všeobecnou rozpravu a táži se, kdo se do ní chce přihlásit. Mám zde přihlášku pana poslance Chalupy, řádně přihlášeného. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Děkuji. Omlouvám se, že jsem možná porušil nějakým způsobem jednací řád, nicméně reakce některých z vás mě skutečně přesvědčuje o tom, že obrana a obranyschopnost této země je mnohým zcela jedno.

Budu pokračovat tam, kde jsem přestal.

Pokud se tady řešily i věci týkající se našeho nadzvukového letectva, gripeny, tak bylo řečeno, že gripeny jsou v podstatě výrazem státnosti. To, co tady říkám, je samozřejmě jistým způsobem zkratka, ale jsem si zcela jist, že toto není ta hrozba, které by se případný útočník zalekl. Podle mého názoru je obranyschopnost země dána především vnitřním nastavením nás občanů k ochotě bránit svou vlast i se zbraní v ruce. Je to dáno výchovou k vlastenectví a morálním hodnotám.

Dalším rozměrem obranyschopnosti je praktická schopnost se bránit, tedy schopnost obsluhovat zbraně, zbraňové systémy, podřizovat se velení, být fyzicky zdatný, mít určité návyky a znalosti, které jsou v základu nutné k vedení jakékoliv efektivní obrany a boje. (Hluk v sále nepříjemně sílí.)

Pokud říkáme, že gripeny jsou výrazem státnosti v hodnotě desítek miliard korun, pak stejným, ne-li výraznějším výrazem naší státnosti je i dostatečný počet vycvičených záloh ochotných a připravených bránit svou zemi a obyvatelstvo a kvalitně připravené do krizových situací. To vše za zlomek ceny již zmíněných gripenů.

K situaci na Ukrajině chci ještě podotknout, že jsem poněkud zděšen rozhodováním nejen prezidenta Putina a jeho administrativy, ale i uvažováním paní Tymošenkové, která zcela bez zábran navrhuje provedení atomových úderů na cca osm milionů Rusů žijících ve vnitrozemí Ukrajiny. Jasně to odhaluje myšlení nejen politiků, kteří dnes řídí Ruskou federaci, ale i ukrajinských politiků.

Apeluji na to, aby v rámci summitu NATO naši vyslanci velmi vážně zdůraznili potřebu vytvoření jasné evropské politicko-bezpečnostní koncepce a byly konečně přijaty nejen verbální, ale konkrétní kroky k vytvoření ozbrojených sil Evropské unie včetně projednání článku pět smlouvy ve vztahu k jeho uplatnění i pro kybernetické útoky vedené proti členským státům NATO.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Opět vás poprosím, protože míra hluku je skutečně vysoká v tomto sále.

Táži se, zda se někdo přihlásil do řádné rozpravy, do všeobecné rozpravy nebo faktickou poznámku. Není tomu tak, takže končím všeobecnou rozpravu. Táži se, zda chcete mít závěrečné slovo, pane ministře, případně pane zpravodaji. Oba dva se zříkají závěrečného slova. Žádné návrhy nebyly předneseny.

 

V tom případě dávám hlasovat o návrhu usnesení.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku. Zahajuji hlasování číslo 123. Kdo je proti?

Končím hlasování číslo 123. - Teď mi zde vyskočila faktická poznámka paní poslankyně Pěnčíkové. Ne, takže není faktická poznámka. - Tedy bylo to hlasování číslo 123. Přítomno v sále je 180, pro bylo 121, proti nikdo. Návrh byl přijat. Návrh byl schválen.

 

Tímto končím projednávání bodu číslo 51. Děkuji vám, pánové.

 

Přistoupíme k projednání bodu číslo

 

38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 170/2002 Sb.,
o válečných veteránech, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 32/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr obrany pan Martin Stropnický a zpravodaj výboru pro obranu pan poslanec Václav Klučka. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 32/2.

Tedy otvírám rozpravu a táži se, zda se do ní chce někdo přihlásit. Nevidím. Takže pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Táži se pana navrhovatele a zpravodaje, zda chtějí mít závěrečná slova. Pane ministře? Ne. Ani jeden z pánů nechce mít závěrečné slovo. V tom případě přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím zpravodaje, aby oznámil postup při hlasování a poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním se k nim vyjádřil. Máte slovo, pane zpravodaji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP