(10.10 hodin)
(pokračuje Husák)

V tomto pozměňovacím návrhu hospodářského výboru je ale jedna věc, kterou nepovažuji za špatnou anebo za špatný úmysl. Jedná se o tu část pozměňovacího návrhu, který je buď bodě 14, nebo 15. Je to původně pozměňovací návrh kolegy Šidla, který přinesl do hospodářského výboru. Já vnímám jeho podstatu, možná i to, že bude důležité se tím zabývat. Jedná se o zvýšení výkonu malých solárních elektráren z 30 na 300 kilowatthodin. Já bych se chtěl přimluvit v jedné věci. Můj postoj v hospodářském výboru byl takový: udělejme to nutné, co musíme udělat. Vše ostatní, a to jsou téměř všechny další pozměňovací návrhy, podrobme řádné analýze a podrobme řádné diskusi v rámci řádného připomínkového řízení. Nedělejme více než musíme, v uvozovkách, teď touto legislativní úpravou. Nedopouštějme se případně něčeho, co by nebylo dostatečně vyargumentováno a vyhodnoceno finančně. Proto se přimlouvám - a chci vás požádat o podporu - za oddělené hlasování o tomto jednom samostatném bodu z usnesení hospodářského výboru. To je jeden návrh.

Potom bych chtěl sdělit stanovisko k ostatním. V podstatě jsem ho řekl. Nechme všechny ostatní pozměňovací návrhy projít řádným připomínkovým řízením, vyjma jednoho, a to jsou malé vodní elektrárny. Všichni víme, že je to tradiční zdroj, je to věc, která tradičně patří do spektra našeho průmyslu nebo aktivit v rámci našeho průmyslu, protože co se týče malých vodních elektráren, kromě toho, že je to tradiční zdroj, který má naprosto marginální dopad na financování z obnovitelných zdrojů, tak navíc téměř veškerá výroba, která se týká budování těchto malých vodních elektráren, je z našich národních zdrojů. Vyrábějí to naše firmy. Proto se přimlouvám za podporu tohoto jediného pozměňovacího návrhu z těch, které nějakým způsobem rozšiřují to, co bylo usneseno na hospodářském výboru v základní části. Toto stanovisko, podpora tohoto pozměňovacího návrhu, je rovněž stanoviskem poslaneckého klubu TOP 09.

Co se týče dalších návrhů, je tam pouze jedna legislativně technická úprava, kterou zde ještě bude odůvodňovat kolega Šarapatka, a ta se týká věcí, které se týkají daňových podmínek, které byly konzultovány s Ministerstvem financí. Za náš klub to je další pozměňovací návrh, který jsme připraveni podpořit.

Já vám děkuji za pozornost a chci ještě zdůraznit - velice si vážím každého námětu, který tam byl. Žádným nechci nějakým způsobem pohrdat nebo ho zamítat, ale myslím si, že všechny ostatní návrhy, které zde nepřednáším k podpoření, vyžadují pečlivější přípravu a hlavně řádně je spočítat, protože zastropením ceny obnovitelných zdrojů všechny další dopady jdou do státního rozpočtu. Já si myslím, že to už si více dovolit nemůžeme.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dále jsou přihlášeni pan poslanec Šarapatka, pan poslanec Krátký, pan poslanec Stanjura. Pan poslanec Bořivoj Šarapatka, prosím.

 

Poslanec Bořivoj Šarapatka: Vážená paní předsedkyně, kolegyně a kolegové, já bych rád jenom upřesnil svůj pozměňovací návrh, a to z hlediska jeho umístění v zákoně.

Upřesňuji svůj pozměňovací návrh podaný ve druhém čtení. Jde o doplnění třetího bodu přechodného ustanovení v části první, článek 2. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Takže legislativně technická úprava. Ano. Prosím, abyste ji předal panu zpravodaji.

Nyní pan poslanec Jiří Krátký. Prosím.

 

Poslanec Jiří Krátký: Příjemné dopoledně, paní předsedkyně, kolegyně, kolegové. Upřesňuji svůj pozměňovací návrh, podaný ve druhém čtení.

Pozměňovací návrh označený jako D1 nahrazuje přechodná ustanovení v novele tisku 1121. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Jedná se tedy také o legislativně technickou úpravu. Prosím, abyste tento návrh dal také panu zpravodaji, protože o těchto úpravách budeme muset hlasovat v úvodu třetího čtení.

Pan poslanec Zbyněk Stanjura je přihlášen.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Nemám žádnou legislativně technickou připomínku, ale chci ještě říci pár obecných vět před závěrečným hlasováním a možná poprosit nás všechny, abychom používali český jazyk přesně a nemátli veřejnost.

My tady hovoříme - všimněte si, že říkám my, neukazuji kdo ano a kdo ne - o snížení podpory obnovitelných zdrojů apod. Nic z toho není pravda. Podpora bude úplně stejná. My se bavíme jenom o jiné alokaci těch, kteří to zaplatí. To je třeba si říci, protože pokud říkáme, že tu část, kterou nezaplatíme přímo na složence, ať už jako firmy, nebo jako fyzické osoby, zaplatí státní rozpočet, ale státní rozpočet má převážně příjmy z daňových poplatníků, to znamená z daní, které platíme zase my nebo firmy. To znamená, že je to jen optická změna. Já tomu rozumím, nemám s tím problém. Jenom chci říci, že ten problém neřešíme, jen jinak alokujeme platby.

My jsme teď v situaci, kdy tady máme ministry, kteří měli konat v roce 2009, a teď konají v roce 2013 na poslední chvilku, podle mého názoru k horšímu, zhoršují návrh zákona, který prošel řádným připomínkovým řízením.

Jenom pár čísel. V roce 2009 celková podpora OZE - celková, bez ohledu na to, kdo ji platil - byla něco přes 3 mld. V roce 2010 9 mld. a v roce 2011 32 mld. A pak jsme začali brzdit. Zavedli jsme solární daň, ztížili jsme podmínky pro nově připojované elektrárny apod. V letošním roce se odhaduje podpora takřka 45 mld. a podobné číslo nás čeká v letech 2014 až 2020. To je skoro 300 mld. Kč. Jenom se bavíme o tom, jestli to zaplatí poplatníci přímo doma ve své složence, nebo to zaplatí tím, že se část jejich daní nepoužije na něco jiného a použije se na tento případ.

To jenom abychom si řekli a neříkali, že snižujeme podporu. Nesnižujeme podporu. Podpora bude bohužel pořád stejná. Vím, že už jsem to říkal minule, ale někdy je to komické. Je to jako když pyroman je členem sboru dobrovolných hasičů, založí požár a pak to jede slavnostně hasit.

Příčina je v roce 2005, v okamžiku, kdy se o tom hlasovalo, kdy se to zavádělo, kdy mnozí varovali před důsledky. A podívejte se sami.

Naprosto rozumím argumentům našich podnikatelů a firem, protože když porovnáte, co platí oni a co platí ostatní, tak ztrácejí konkurenceschopnost v rámci Evropy a globalizované ekonomiky.

Ale i kdybychom všechno platili ze státního rozpočtu, a tím ulevili domácnostem i podnikům, tak zase nebude na dopravní infrastrukturu, nebude na důchody nebo na něco jiného. To znamená, že ten problém řešíme jenom částečně, trošku ulevíme domácnostem a firmám v přímých nákladech, ale problému se nezbavíme, protože ten zákon je platný, nemůžeme říci, že všechno bylo špatně a že něco zpětně děláme. Je třeba si to uvědomit. Znovu a znovu těm, kteří budou přicházet s dalšími a novými nápady, co je třeba dotovat, protože takhle budeme konat dobro, připomínat tento špatný příklad, kdy 45 mld. ročně půjde na podporu tohoto druhu energie. 45 miliard ročně, a podívejte se, vy to někteří znáte, jak jsou velké kapitoly rozpočtu, co by to například udělalo v dopravní infrastruktuře mít plus 45 miliard, jak by to pomohlo jednak výkonu ekonomiky, jednak konkurenceschopnosti v regionech, které jsou strukturálně postižené. Mohly by tam být špičkové komunikace, špičková železnice. 300 miliard je snové číslo. A to mluvím jenom o letech 2014 až 2020.

(Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Stanjurovi. Pan poslanec Karel Šidlo. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP