(9.30 hodin)
(pokračuje Bárta)

Nicméně i když ho vykoupí, tak potom můžeme pokračovat s tím, že ono obilí, kupř. ony hmotné rezervy, byly vykupovány právě jenom ve prospěch pana Babiše za nízké ceny a naopak pan Babiš nám tady ovládal prodej obilí do zahraničí, a tak samozřejmě dál měl možnost pracovat s tím obilím i ve svůj vlastní prospěch, především společnosti PENAM, která ovládá nemalý podíl na trhu. Je to dvojka českého trhu, jak co se týče mlýnů, tak co se týče pekáren. A když k tomu připočítáme to, že v roce 2011 pan Babiš zcela jednoznačně podle informací Motýlka.com (?) a některých dalších médií připravoval fúzi, která následně i proběhla, s druhou, resp. největší českou pekárenskou společností United Bakeries, tak v tu chvíli dosahoval i zcela jednoznačně oligopolního postavení, které je definováno 35 až 40 procenty trhy, která ovládal.

Já jenom pro zajímavost řeknu, že v tom období začátku roku, resp. první polovičky roku 2011, což, podotýkám, následovalo po oněch spekulacích se státním obilím na podzim roku 2010, o kterém jsem mluvil v tom prvním bodu, tak na jaře roku 2011 mezi březnem a květnem došlo k jednorázovému růstu cen pečiva na českém trhu o 22 %. Pro vaši představu podotýkám, že se jedná o potravinářskou pšenici podle údajů Českého statistického úřadu (ukazuje graf) a následně, což je růst velmi zanedbatelný, to je ta červená linka, a naopak ta modrá linka, onen prudký růst o 22 %, je cena rohlíků přepočtená podle údajů Českého statistického úřadu.

Jestliže jsem říkal, že v tom samém období nebo v podobné době vyrostla cena dokonce o 40 %, tak mluvím o nákupních cenách, nikoliv o prodejních cenách, uvedených podle studie renomované agentury Incoma, podle jejichž údajů mezi zářím roku 2010 a červnem roku 2012 dokonce ona cena v nákupu vzrostla o 50 až 60 % u pečiva. Nicméně ať si budeme s čísly žonglovat jakkoli, ať budeme hovořit o nákupních cenách, nebo o cenách prodejních, je zcela evidentní, že i podle zcela nejobjektivnějších informací Českého statistického úřadu podle prodejních cen jednorázově došlo k výkmitu během několika málo měsíců v roce 2011 ceny pečiva o 22 %.

Dovolte mi se v tomto směru vrátit k zákonu o významné tržní síle a dát vám i tuto souvislost do konkrétního příběhu, dotýkajícího se Úřadu pro hospodářskou soutěž, dotýkajícího se manipulace.

K podobnému zvýšení ceny došlo ještě jednou v historii, a to nedávné historii. Jedná se o případ, kdy společnost PENAM a United Bakeries je už řadu let, od roku 2003, pronásledovaná Úřadem pro hospodářskou soutěž za jednorázové zdražení pečiva v podobné výši, k jakému došlo na jaře roku 2011. Tehdy Úřad pro hospodářskou soutěž zareagoval a od té doby dochází k dlouhodobému soudnímu líčení, vracení a prodlužování tohoto sporu, kdy v roce 2003 zcela prokazatelně došlo už jednou k takovéto kartelové dohodě mezi PENAM a United Bakeries. Ve stejné době, kdy se jednoznačně už připravovala panem Babišem fúze United Bakeries a PENAM, došlo v roce 2011 k podobnému skokovému zdražení. Přidáme-li k tomu informace České televize o schůzkách šéfa Úřadu pro hospodářskou soutěž s majitelem Agrofertu, přidáme-li k tomu zajímavou skutečnost, že českému ÚOHS fúze PENAM a United Bakeries nevadila, ale naproti tomu vadila slovenskému antimonopolnímu úřadu, který naštěstí tuto fúzi zatrhl, je tady zcela evidentní, že dochází k něčemu podobnému, co můžeme vidět na pozadí přípravy úpravy zákona o významné tržní síle. ÚOHS, MPO, hmotné rezervy, vliv státu - to vše se nám tady vrací v různých souvislostech. A díky tomu v České republice máme dražší potraviny a na druhé straně tedy jednoznačně někdo je zvýhodňován na úkor malých a středních podnikatelů.

Dalo by se o tomto tématu mluvit ještě bezesporu velmi dlouho. Nicméně dovolte mi více Sněmovnu nezdržovat a pouze poprosit o schválení těchto dvou bodů na dnešní jednání Sněmovny s tím, že prosím o zařazení těchto dvou bodů jako dvou pevně zařazených bodů na začátku této schůze. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Pane předsedo, já vás poprosím. Ještě si upřesním názvy. Je to Informace předsedy vlády k machinacím se státními obilnými, nebo hmotnými rezervami?

 

Poslanec Vít Bárta: Obilnými rezervami.

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Obilnými rezervami. A ten druhý nově zařazený bod má být Informace předsedy vlády k přípravě novely zákona o významné tržní síle. Je to tak? (Poslanec Bárta souhlasí a děkuje.) Jedná se o případně dva nové zařazené body.

Mám zde faktickou poznámku pana poslance Filipa, poté pan předseda Benda. Pane předsedo, prosím máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Člověk by se rozbrečel, jakou dojemnou péči pan kolega tady jeví o české spotřebitele. Akorát mi chybělo, který potravinový nebo obchodní řetězec ho za to zaplatil. (Potlesk některých poslanců v sále.)

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Pan předseda Benda, prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, vzhledem k tomu, že pan předseda Bárta myslím celé téma vyčerpal svým úvodním vystoupením, tak si dovoluji jménem poslaneckého klubu ODS a TOP 09 a Starostové vetovat zařazení těchto dvou bodů.

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji. Tím jsme se podle jednacího řádu vypořádali se zařazením dvou nových bodů.

Faktickou poznámku má ještě pan předseda Bárta.

 

Poslanec Vít Bárta: Za prvé mi dovolte fakticky ocenit vstřícnost předsedy klubu ODS.

A za druhé mi dovolte zdůraznit, že omezení zákona o významné tržní síle na malé a střední podnikatele neznamená v tomto směru žádnou výhodu pro řetězce. Naopak. Zdůrazňuji, že podpora malých a středních podnikatelů v tomto směru u zákona má zůstat. Jenom konstatuji, že by se neměla dotýkat oněch velkých oligopolů, které v tomto směru tyjí na úkor těch malých a středních. A naopak musím zdůraznit, že v tomto duchu i řetězce by jednoznačně měly vytvořit větší prostor pro podporu oněch malých a středních podnikatelů, což v návaznosti na onen zákon o významné tržní síle je samozřejmě též předmětem oné debaty, která v tomto směru naopak v tomto zákoně není dostatečně rozvinuta. Naopak v porovnání s Německem, s Rakouskem, s Polskem prostor na ploše hypermarketů pro podporu, pro prezentaci českých výrobků, prostor v letácích pro podporu malých a středních podnikatelů jsou přesně věci, které by v tomto směru měly býti závazkem na straně hypermarketů.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP