(10.50 hodin)
(pokračuje Svoboda)

Toto je jeden ze způsobů, jak trochu pomoci s financováním sportu. A pochopitelně, že to není nejlepší řešení, ale je to aspoň nějaké řešení, které prostě má smysl přijmout. Je otázkou, v jaké podobě má být přijato.

Proto si myslím, že je velmi rozumné pustit tento tisk do druhého čtení, protože vím, že tady se formuje jakýsi pozměňovací návrh, který by za prvé nám dal jistotu, že to nebude ulička někam do neznáma s těmi 5 %, ale že bude naprosto transparentním způsobem jak z hledisek daňových a účetních jasno, jakým způsobem ty finanční prostředky budou použity tak, aby nedošlo ke zneužití. Takže já vás prosím, abychom tento tisk pustili dále, a doufám, že vznikne norma, za kterou se nebudeme muset stydět.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Prosím o slovo paní poslankyni Janu Černochovou. Prosím.

 

Poslankyně Jana Černochová: Paní předsedkyně, děkuji. Dobré dopoledne, dámy a pánové.

Několikrát tady zazněla slova o tom, že tento návrh zákona podporuje sport. Ano, celá tato novela je šitá na míru Českému olympijskému výboru, který je zde na úkor jiných subjektů legislativně protežován. To je asi hlavní smysl této novely. A já se přiznám, že ani nějaký zásadní problém s tím, že protežujeme Český olympijský výbor, nemám. Mám problém s tím, že je tady předkládána novela zákona, která je od počátku velmi nekvalitní, která přesto, že vláda k tomu vydala neutrální stanovisko, obsahuje celou řadu věcí, které jsou v rozporu s legislativou, ať už se jedná o přímou retroaktivitu, nebo ať už se jedná o to, že bylo zvoleno zcela nevhodné řešení spočívající v pouhém snížení sazby odvodu s tím, že poplatník je pouze povinen zveřejnit, zda poskytl dar. V předloženém návrhu zákona však zcela chybí úprava sankcí. Prosím pěkně, tento návrh zákona neobsahuje žádné sankce. Jak můžeme přijímat zákon, který neobsahuje sankce? Takže vlastně jistota, že ty finanční prostředky budou skutečně poskytnuty Českému olympijskému výboru, ta tady není.

Já vím, že je tady připravený nějaký pozměňovací návrh. Na druhou stranu, nezlobte se na mě, jsme častokrát kritizováni za to, že předkládáme velmi nekvalitní návrhy zákonů a že je pak upravujeme ve druhém čtení a pak ve třetím čtení. Tady prostě polovina z nás se v tom neorientuje tak důkladně, aby věděla úplně přesně, o čem hlasuje. A tak nastávají ty problémy. Proto na vás apeluji, abychom se skutečně snažili legislativu tvořit kvalitně a ve chvíli, kdy bude předložen návrh, o kterém už dopředu víme, že bude meritorně úplně změněn, abychom raději volili cestu té změny.

Já nebudu navrhovat zamítnutí, předpokládám, že někdo z vás tak učiní. Jenom sama za sebe říkám, že to podpořím, návrh na zamítnutí, ne z důvodu, že bych nepřála Českému olympijskému výboru finanční prostředky, ale z důvodu, že jsme tady vedli poměrně široké diskuse o novele zákona o loteriích a jiných podobných hrách a nechci, aby se tam v nějakém pozměňovacím návrhu dostalo něco, co nám jako samosprávám měst a obcí - teď se omlouvám, ale mluvím jako starostka městské části Praha 2 - aby se tam dostalo skrytě něco, co nám zase na městských částech, v obcích, městech způsobí další problémy. To je moje obava. Nic proti Českému olympijskému výboru nemám. Samozřejmě chceme všichni podporovat sport, v tom jsme ve shodě, ale nechci, aby se tam nějakou touhle formou dostalo něco, co způsobí nějaký další problém. Proto tento návrh v této fázi nepodpořím.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Černochové. Pan ministr financí Miroslav Kalousek požádal o slovo, poté je přihlášen pan poslanec Petr Hulinský.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Já naprosto rozumím vysloveným obavám paní poslankyně Černochové. Vláda zaujala neutrální stanovisko k tomuto návrhu, protože v podstatě podporuje úmysl a věcně ten návrh. Neutrální stanovisko zaujala pro legislativně technické zpracování. Rovněž rozumím obavě vzhledem k velmi košatým diskusím, které tady probíhají kolem loterijního zákona, že by na poslední chvíli mohl být implementován nějaký pozměňovací návrh, který by komplikoval situaci nejenom samosprávám, ale možná i správci loterijní daně.

Já bych rád přesto poprosil, abychom nehlasovali o zamítnutí. Slibuji, že Ministerstvo financí v rámci druhého čtení bude velmi úzce participovat na zpracování pozměňovacího návrhu tak, aby to bylo legislativně technicky pígl mígl. Já to paní poslankyni Černochové rád vysvětlím osobně, nebo komukoli jinému. Budu garantovat, že ten pozměňovací návrh opravdu není nic jiného než realizace tohoto úmyslu, a samozřejmě pak záleží ve druhém čtení na disciplíně každého z nás, jak budeme, či nebudeme načítat pozměňovací návrhy. Pokud projdou některé pozměňovací návrhy, se kterými nebudeme moci souhlasit, tak pak holt nebudeme moci souhlasit s celým zákonem, to je samozřejmé, ale to pak už je na každém z nás. Já si myslím, že tato myšlenka sama o sobě by realizována být měla.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Faktická poznámka pan poslanec Jan Bureš. Prosím.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji, paní předsedkyně. Já pro pana zpravodaje - chci ho uklidnit, nebudu tady navrhovat nic proti tomuto zákonu. Chtěl jsem se jen zeptat, chtěl bych využít toho, že je tady pan ministr financí. Ono v té důvodové zprávě se píše, že odvod z loterií a z kurzových sázek - to je důležité si uvědomit, že jde o tyto dva segmenty hazardu - že ve své podstatě, když si to přepočítám, tvoří tenhle odvod, těch 20 % celku, 1,6 mld. Mně se ta částka zdá příliš nízká. Ptal jsem se na to pana předkladatele. On tam píše, že obce a státní rozpočet přijdou v součtu o 90 + 210 mil., tedy 300 mil. při 5 procentních bodech. Odvádí se 20 procentních bodů, nebo 20 %, tedy to je 4x5. 4x300 mil. je 1,2 mld. Mně se ta částka zdá nízká. Nevím, jestli je chyba v předkládací zprávě, nebo jestli jsem sečetl hrušky s jablky. Prosil bych o vysvětlení pana ministra. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka a nyní je zde ještě faktická poznámka, pan kolega Svoboda. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Svoboda: Ještě jednou děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já chci trošku reagovat na svého předřečníka. Víte, já jsem si uvědomil to, co tady je cítit. Poslední přijatá novela, která delegovala výnosy z loterií směrem k obcím, tak to mělo být systémové opatření pro zajištění financování sportu. A nyní vlastně už tady jsme v přímém přenosu toho, že to je naprosto jasná součást městských rozpočtů, ze které jsou financovány, co jsem slyšel, kanalizace a samozřejmě jiné bohulibé činnosti. Ale samozřejmě na úkor toho základního sportování těch nejmenších a nejpotřebnějších, to znamená dětí a mládeže. To je jedna věc.

A samozřejmě já jsem přesvědčen o tom, že subjekt Český olympijský výbor byl navržen a odsouhlasen i dalšími organizacemi, jako je např. ČSTV, právě proto, že to je jakýsi, doufám, nezpochybnitelný bod toho, že to nebude někde zašantročeno a že se k tomu bude přistupovat právě v tomto orgánu velmi zodpovědně.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. To byla faktická poznámka. Ještě pan ministr Miroslav Kalousek. Prosím.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Pan poslanec Hulinský promine, já jenom odpovím na ten dotaz. Nemáme samozřejmě dlouhodobé řady, máme jenom výběr za rok 2012, ale ta kalkulace je při jisté toleranci, při zaokrouhlování správná. Vybrali jsme z loterijní daně za rok 2012 5,9 mld., z toho 4,1 mld. je příjem pro obce a z toho je loterijní a kurzové sázky, protože tento návrh se týká pouze loterijních a kurzových sázek, netýká se ani hracích automatů ani videoloterijních terminálů, takže z kurzových a loterijních sázek jsme vybrali zhruba 1,6 mld. 1,6 mld, to je 20% odvod, a když jedna čtvrtina z té 1,6 mld. nepůjde do veřejných rozpočtů, ale půjde rovnou Českému olympijskému výboru jako dary, ovšem pouze Českému olympijskému výboru, nikoliv libovolně komukoliv, tak je to tak zhruba do těch 400 mil. ročně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP