(10.40 hodin)
(pokračuje Babák)

A nevím, s kým pan zpravodaj hovořil na Svazu měst a obcí, nicméně Svaz měst a obcí a též Svaz pro podporu venkova náš záměr plně podporují. Takže bych chtěl připomenout, že je potřeba též hovořit s těmi jednotlivými starosty těch několika desítek obcí.

A to, že jsme si odsouhlasili v rozpočtovém výboru jakési nesystémové vykrytí této anomálie, která vznikla v novele zákona o rozpočtovém určení daní, tak to je sice pravdou, nicméně tito starostové, ač se snaží řešit přímo s ministerstvem financí tento problém, tak bohužel s nimi do této doby nikdo moc nekomunikuje. Možná, že kdyby ministerstvo financí hnulo, kdyby nějakým způsobem začalo komunikovat s těmito starosty a dalo jim jistotu toho, že bude tato anomálie vykryta, tak možná že bychom tady ani nestáli a možná že bychom tuto materii ani nepředkládali.

Takže pokud nám tuto novelu zákona zamítnete v prvním čtení, tak já už jsem velmi rád, že vůbec k té debatě došlo na půdě Poslanecké sněmovny. A já jsem velmi rád, že i např. ministr financí zavnímal tuto anomálii, která se stala v těch několika desítkách obcí, a třeba že si pohlídá potom své podřízené ve vztahu k těmto obcím.

Přesto přese všechno byl bych rád, aby tato věc byla řešena systémově, a ne nesystémově, jak jsem již říkal, a proto prosím všechny vás, a nejen ty, co byli osloveni starosty těchto obcí, abyste propustili tuto materii do dalšího čtení a mohli bychom např. v rozpočtovém výboru o tomto systémově debatovat. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za toto závěrečné slovo. Zeptám se pana zpravodaje, zda chce též závěrečné slovo. Nechce. Budeme tedy rozhodovat o těch návrzích, které byly předneseny.

 

Prvním návrhem byl návrh na zamítnutí. Rozhodneme o něm v hlasování číslo 255.

Zahajuji hlasování číslo 255. Ptám se, kdo je pro , aby tento návrh byl zamítnut. Proti návrhu?

Hlasování číslo 255, přítomno 145, pro 87, proti 27, návrh byl přijat, zákon byl tedy v prvém čtení zamítnut.

 

Zeptám se pana poslance Hulinského, zda se hlásí. Nehlásí. Končím projednávání bodu 45 sněmovního tisku 844.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

46.
Návrh poslanců Pavla Svobody a Jana Smutného na vydání
zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích
a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 849/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Bylo navrženo tedy, abychom postupovali v onom zrychleném čtení, ale na to je podáno veto poslanců České strany sociálně demokratické. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 849/1.

Prosím, aby tuto materii za navrhovatele uvedl pan poslanec Jan Smutný. Prosím.

 

Poslanec Jan Smutný: Děkuji. Vážená paní předsedající, vládo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vám předložil tisk, který byl představen paní předsedkyní, a tento předložený návrh okomentoval nejdříve slovy, že ač nadpis zní pro někoho možná s mnoha otazníky, tak já bych chtěl předložit návrh a změnu zákona a pozměňovací návrh, který pomůže sportu. Pracovně bych ho nazval pomoc financování sportu.

Předložený návrh snižuje sazbu odvodu z 20 % na 15 % u provozovatelů kursovních sázek a číselných loterií. V obou případech se změna týká pouze provozovatelů, a to zdůrazňuji, jejichž aktivity jsou spojeny se sportovním prostředím a zaměřeny na sportovní sázení, tedy které nejsou společensky nebezpečné.

Bohužel není legislativně možné zajistit, aby část odvodů byla ze zákona přímo příjmem Českého olympijského výboru. Proto se dohodli všichni provozovatelé loterií a kursovních sázek, že každoročně poskytnou Českému olympijskému výboru finanční prostředky ve výši 5 % ze základu odvodu z loterií a kursovních sázek. To za předpokladu, že bude legislativně snížen stávající odvod ve výši 20 % na 15 z loterií a kursovních sázek.

Jako předkladatelé si uvědomujeme připomínky, které vzešly ze stanoviska vlády k zajištění zveřejnění poskytnutých darů tak, aby existovala veřejná kontrola a plnění tohoto závazku. Proto budu navrhovat stažení projednání pouze v prvním čtení podle § 90 a budu žádat propuštění do druhého čtení.

Navrhovaná změna není v rozporu s ústavním pořádkem ani neodporuje mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána. Navrhovaná změna není v rozporu s právními akty Evropských společenství.

Musím jako předkladatel říct, že věřím, že propustíte tuto materii do druhého čtení, a věřím, že zcela otevřeně budete připomínkovat právě po diskusích, které jsem zaslechl tady ve Sněmovně, pro podporu sportu, která zásadně nezasahuje do státního rozpočtu ani do obecního rozpočtu, naopak pomáhá podpoře sportu, tedy rozvoji zdraví a úspěchů našich sportovců nejenom na národní úrovni, ale i na mezinárodní. Zatím děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji zástupci navrhovatelů. Jak jsem již řekla, bylo podáno veto proti § 90. Budeme postupovat tedy standardním způsobem. Nyní dostává slovo zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Radim Jirout. Prosím.

 

Poslanec Radim Jirout: Dobré dopoledne. Po vyčerpávající zprávě pana předkladatele již prakticky nemám co dodat, pouze bych se opakoval. Pouze bych poznamenal, že sice vláda k této materii má celou řadu výhrad, ale v současné době již je ve spolupráci s Ministerstvem financí připraven komplexní pozměňující návrh, který se s celou řadou těchto výtek vypořádává. Takže tím bych vás poprosil jménem českého sportu o posunutí této materie do druhého čtení. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám a otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní dvě přihlášky. an poslanec Miroslav Svoboda, poté, jestli jsem zaznamenala dobře, paní poslankyně Černochová. Pan poslanec Svoboda, prosím.

 

Poslanec Miroslav Svoboda: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené dámy a pánové, vážená vládo, dovolte, abych přispěl do této diskuse k této novele.

Jistě máte v živé paměti, když jsme přijímali poslední velkou novelu k zákonu o loteriích a jiných podobných hrách, kdy se přesunula část tzv. dobra směrem k obcím. S ročním odstupem již máme nějakou vlastní zkušenost. Ta zkušenost je taková, že přestože z Ministerstva financí první balík finančních prostředků dorazil např. na pražský magistrát někdy v květnu, a bavíme se o stovkách milionů korun, tak první redistribuce směrem k městským částem a následně samozřejmě k samotným sportovcům byla až v prosinci.

Není tajemstvím, že vlastní část byla snížena na jednu třetinu tohoto objemu finančních prostředků, a když si představíte, že vypadly jiné zdroje, když si představíte, v jakém stavu se nacházejí veřejné rozpočty, kdy samozřejmě první, na co se sáhlo, bylo krácení dotačních titulů jak z krajských rozpočtů, tak samozřejmě z městských rozpočtů, tak tělovýchovné jednoty a oddíly jsou, nebo resp. byly celý lońský rok v naprosto kritickém stavu, kdy neměly na činnost, kdy se zadlužovaly, kdy nebyly schopny platit trenéry a další, jely na dluh. Čekalo se na přísun těchto finančních prostředků. A on přišel, ale přišel ve velmi redukované podobě, takže ten stav se nezlepšil a sportovní svazy se potácejí opravdu v křeči a ve velkých finančních problémech. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP