(12.30 hodin)
(pokračuje Koníček)
V již zmiňované příloze číslo 6 je na webu ministerstva také soubor PDF s příklady vložky pozemkové knihy a vložek desek zemských. Paní ministryně, v tom samém dokumentu je napsáno o obecném zákoníku občanském - cituji: "V § 431 uvádí: Ku převodu vlastnictví nemovitých věcí musí býti nabývací jednání zapsáno do veřejných knih k tomu určených. V § 432 až 434 pojednávají o nutnosti existence a náležitostech tzv. vkladné listiny."
Paní ministryně, když se na ty zápisy vkladů podíváte, tak na úplném jejich počátku je připsáno: Sine presentato, tedy Zapsáno bez vkladové listiny. Jak chcete na základě takových listin vydávat majetek?
Na webu TOP 09 pod znakem strany s podporou Starostů a heslem "Vaši důvěru bereme odpovědně. Víc, než si myslíte" je článek Vyrovnání s církvemi - výhody pro všechny. V tom článku je uvedeno mj. v části III. Konkrétní problémy obcí - cituji: "Obec Modrá, Zlínský kraj. Obec má blokovánu téměř třetinu pozemků. Rozvoj obce je tak značně omezený. Z praktických důvodů je navíc do udržování blokovaného majetku investováno z obecního rozpočtu přesto, že nemovitost majetkem obce není."
Po nahlédnutí do databáze katastrů zjistíte, že katastr obce Modrá má rozlohu 180 ha. Pozemkový fond blokuje 26 ha, a co je nejzajímavější, v již zmiňované příloze 6 na webu Ministerstva kultury je v evidenci církví zabavený majetek v katastru obce Modrá u Velehradu ve výši 1,5 ha lesa. A teď, babo, raď! Na základě čeho blokuje Pozemkový fond 26 ha, když církve mají ve své evidenci jen 1,5 ha, a to ještě lesa a ne orné půdy? A už vůbec ne žádnou stavbu, do které nemůže obec investovat!
Ptám se, paní ministryně: Porovnával někdo databázi Pozemkového fondu s databází církví? Nemusíte si to, paní ministryně, zapisovat, nemusíte na tu otázku ani odpovídat. Já si odpovím sám: Neporovnával. Jak to můžu s takovou určitostí tvrdit? Můžu, protože jsem se dne 12. ledna tohoto roku zeptal pana ředitele Pozemkového fondu. Cituji: V souvislosti s přijetím návrhu zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi si vás dovoluji požádat o následující informace: Jaké podkladové materiály poskytl fond Ministerstvu kultury, popřípadě vládě České republiky, pro přípravu zákona? Je možné od fondu získat podrobné informace o pozemcích, kterých se má vydávání týkat? Jsem poslancem za Zlínský kraj, požádal bych vás tedy o podrobnější informace o pozemcích, které mají být předmětem vydání v tomto kraji." Po několika urgencích mi 21. února tohoto roku přišla odpověď. Cituji: "K vašim dotazům si vám dovoluji sdělit: Pozemkový fond České republiky neposkytoval Ministerstvu kultury České republiky žádné materiály, které by se týkaly seznamů pozemků, které budou podléhat vydání dle zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Pozemkový fond České republiky nemá k dispozici seznam pozemků původního církevního majetku, na který by se vztahoval zákon o zmírnění některých majetkových křivd, které byly církvím a náboženským společnostem spáchány v období od 25. února 1948 do 1. ledna 1990. Pozemkový fond České republiky nemůže tedy poskytnout žádné další podrobnější informace, které se mají týkat vydávání původního církevního majetku, tedy ani majetku konkrétně ve Zlínském kraji." Podepsán Mgr. Radim Zika, v té době ještě ředitel Pozemkového fondu.
Jak se s tím, paní ministryně, vnitřně vyrovnáváte? Nemáte teď pocit, že jste lidmi kolem vás vmanévrovávána do pozice, v jaké byla před lety kolegyně Parkanová? Já vám nabídnu únikovou cestu. (Potlesk z levé části sálu.) Každý takový složitější zákon vyžaduje prováděcí předpisy. Například ten vzpomínaný zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, tak k němu byly vydány tři prováděcí předpisy: nařízení vlády, kterým se stanoví způsob vyhlášení a provedení dražby zemědělského majetku, nařízení vlády o způsobu finančního vypořádávání za nájem pozemků přidělených Pozemkovým úřadem, a do třetice, nařízení vlády, kterým se stanoví způsob výpočtu výše náhrad za živý a mrtvý inventář a zásoby. Předpokládám, že tento zákon o daru církvím bude také doprovázen prováděcími předpisy. A náš jednací řád ve svém § 86 odst. 4 praví: "Má-li být k zákonu vydán prováděcí předpis, může si organizační výbor vyžádat od navrhovatele jeho návrh. Návrh takového předpisu předloží navrhovatel vždy, má-li nabýt účinnosti současně se zákonem."
Dávám tedy návrh na přerušení projednávání tohoto návrhu zákona a odročení do doby, než bude Poslanecké sněmovně předložen navrhovatelem, tedy vládou, také návrh prováděcích, když jich bude víc - nebo prováděcího, když bude jen jeden, právního předpisu. Prosím o hlasování bez rozpravy. (Potlesk z levé části sálu.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane kolego, pouze prosím ještě o zopakování. Žádáte o odročení projednávání tohoto bodu do doby, než předloží vláda... Řekněte mi to ještě.
Poslanec Vladimír Koníček: Návrh prováděcích předpisů k tomuto zákonu.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Přivolávám naše kolegy do jednacího sálu a zopakuji pro ně, že budeme hlasovat o návrhu pana poslance Koníčka, který navrhuje odročení projednávání bodu 80, sněmovního tisku 580, do doby, než vláda předloží návrh prováděcích předpisů k tomuto zákonu. Je zde žádost o odhlášení, takže vás odhlašuji a prosím, abyste se všichni znovu přihlásili. Domnívám se, že snad již stihli všichni přijít a budeme moci o tomto procedurálním návrhu rozhodnout.
Budeme rozhodovat v hlasování, které ponese pořadové číslo 246. Toto hlasování zahajuji a táži se, kdo je pro návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 246. Přítomno 135, pro 64, proti 70, návrh přijat nebyl.
Prosím nyní o slovo pana poslance Václava Klučku, který je dalším přihlášeným do rozpravy ve třetím čtení. Po něm je přihlášen pan poslanec Josef Smýkal.
Pardon, ještě, pane kolego, promiňte, faktická poznámka, prosím, pan poslanec Jandák, faktická poznámka.
Poslanec Vítězslav Jandák: Dámy a pánové, paní předsedkyně, já se omlouvám, ale i kdybych byl do tohoto okamžiku přesvědčen, že zvednu pro tento zákon ruku, tak po tom, co tu zaznělo od kolegy Koníčka, bych očekával minimálně, že paní ministryně vystoupí a věci vysvětlí! Skutečně vám to nedochází? Že tady zazněly absolutně zásadní připomínky k tomu, co předkládáte? A vám je to jedno? A ty byly, pane kolego, faktické, tyhle připomínky! A vám je to jedno? Děkuji vám. (Potlesk z levé části sálu.) ***