(17.40 hodin)
(pokračuje Pospíšil)

Tedy tu debatu, kterou vy říkáte, my určitě otevřeme. Jediná cesta je uvažovat o zpřísnění podmínek kárné odpovědnosti v zákoně o soudech a soudcích při respektování principu nezávislosti. Kárná odpovědnost se už jednou zpřísňovala v průběhu minulého volebního období. Je třeba zvážit - my teď děláme určitá vyhodnocení statistiky - je třeba zvážit, zda ještě určité zpřísnění by dále nemělo nastat, ale je třeba to učinit opravdu s rozvahou nad řekněme fakty, nad konkrétní statistikou, nejen populisticky takto ty informace zde říkat.

Tedy jediná cesta, kterou můžeme jít, je změna zákona o soudech a soudcích a my bychom velmi rádi, aby se debata nad tímto zákonem otevřela na půdě Poslanecké sněmovny ještě v první polovině tohoto roku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Ještě pan poslanec položí doplňující otázku? Ne, děkuji.

S interpelací vystoupí pan poslanec Pavel Hojda, který se obrací v interpelaci na pana ministra Jaromíra Drábka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Pane ministře, prostřednictvím MPSV se realizuje jeden z neinvestičních programů podporovaných z evropských fondů s názvem Vzdělávejte se. Program je určen rovněž pro malé firmy a jeho záměrem je realizace vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků. Zejména pro malé firmy do cca 50 pracovníků je získání takové dotace velmi přínosné, ale rovněž velmi finančně náročné a zpočátku náročné i přípravou tohoto projektu. Podíl prostředků u firmy okolo 50 pracovníků se pohybuje v řádu jednotek milionů korun, a je tedy v zájmu firmy, aby dodržela veškeré podmínky schváleného projektu vzdělávání. Projekt je zpravidla rozdělen na několik etap a před každou následující je provedena kontrola z ministerstva a poté tzv. vnitřní, možná jde o nepřesný termín.

Koncem února se ke mně dostaly zprávy o kontrolách, které jednak negují podmínky stanovené při schválení projektu a navíc jsou stanoveny za každý prohřešek neúměrné finanční sankce a výsledkem je prakticky stejná sankce, jako byl příspěvek na schválení programu. Příklad sankce: Firma uvádí přítomnost školených na listu Docházka, ale kontrolní skupina vyžaduje název Prezenční listina. Navíc kontrola, která měla proběhnout během jednoho měsíce včetně vydání protokolu, se protáhne na měsíce čtyři, ale kontrolovaný subjekt musí odpovědět, případně oponovat zjištěné nedostatky v průběhu pěti kalendářních dnů včetně soboty a neděle.

Ptám se, pane ministře, je záměrem ministerstva zrušit program Vzdělávejte se, nebo chce ministerstvo a jeho následné kontroly doložit, že tyto projekty nebude již realizovat a bude se snažit přesunout prostředky do projektů investičních? Je smutnou skutečností, že takovýto přístup, neadekvátní přínos a rozporné požadavky kontrolních skupin proti podmínkám schváleného projektu jsou pro malé firmy prakticky likvidační. Ale navíc způsobí to, že malé firmy už nebudou mít zájem a i z existenčních důvodů nebudou usilovat o získání takovýchto projektů.

Jenom příklad. U té firmy, o které jsem hovořil, a ono jich je více, byly sankce ve výši poskytnutého příspěvku, lišily se pouze o stokorunu.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji a předávám slovo panu ministrovi, aby vám mohl odpovědět.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane poslanče, děkuji za tu konkrétní interpelaci, protože skutečně směřuje k aktuálním záležitostem, které věcně řešíme. Jenom pro upřesnění bych začal tím, že projekt podporovaný z evropských fondů, který se nazýval Vzdělávejte se, byl ukončen v únoru 2011 a na něj navázal nový projekt, který se jmenuje Vzdělávejte se pro růst. Tedy je to nový projekt. Jeho cílem je podpora zaměstnavatelů, kterým se podařilo překonat hospodářskou recesi a v současné době mají potenciál k získávání nových zakázek, tedy k rozvoji podniku, rozšiřování výrobních aktivit, rozšiřování obchodních aktivit. Projekt je zaměřený na všechny typy podniků, nejenom malé, ale i střední a velké v jednotlivých vybraných odvětvích.

Chtěl bych potvrdit, že zájmem ministerstva určitě je podporovat jak zvyšování kvalifikace zaměstnanců, tak i to, aby podnikatelé a zaměstnavatelé byli podpořeni prostřednictvím neinvestiční podpory v oblasti rozvoje zaměstnanců a kvalifikace, a neusilujeme v žádném případě o nějaký přesun do investičních projektů. Mám za to, že investice do vzdělání, i toho následného celoživotního zvyšování, prohlubování kvalifikace zaměstnanců, že to jsou peníze, které jsou správně využité.

Metodiky, které jsou předmětem kritiky, upravují podmínky realizace projektu pro celou Českou republiku jednotně. My ty metodiky samozřejmě průběžně vyhodnocujeme a zpřesňujeme i na základě zkušeností z realizace projektů, na základě podnětů od zaměstnavatelů, od dalších zainteresovaných subjektů. V tuto chvíli máme harmonogram takový, že do poloviny března by měly být dokončeny úpravy metodických materiálů od odborných garantů a do konce března by mělo proběhnout vnitřní připomínkové řízení tak, abychom mohli metodické pokyny upravit.

Na druhou stranu musím říci, že kontroly jsou prostě nezbytnou součástí kontrolního systému. A nakonec, padlo to tady i v předchozích interpelacích na premiéra, my samozřejmě chceme jednoznačně vyloučit situaci, kdy by potom výdaje, které byly z projektu hrazeny, byly nějakým způsobem zpochybňovány. Ono to někdy vypadá, jako že to jsou drobné formality nebo nepodstatné náležitosti, ale prostě chceme zabránit situaci, aby jakkoli byly zpochybňovány vynaložené náklady.

To, že je vždycky potřeba zvolit tu správnou hranici, správnou míru, správné uchopení, tak aby na jednu stranu bylo nezpochybnitelné, že prostředky byly řádně vynaloženy, a na druhou stranu byla administrativní náročnost co nejnižší, abychom nevymýšleli, když to řeknu velmi jednoduše, zbytečné věci, které obtěžují administrativně žadatele a nepřinášejí nic věcného, to je spor, který není lehké vyřešit. Samozřejmě je velmi jednoduché kritizovat jednotlivý konkrétní případ. A to prosím, aby nebylo bráno ani jako výmluva, ani jako omluva. Jenom ten proces je skutečně velmi složitý a já sám musím říci, že se velmi silně zasazuji o to, aby celý proces byl maximálně zjednodušen. Netýká se to jenom podmínek čerpání, na které jste poukazoval, týká se to i příruček pro čerpání, jednotlivých příloh, celé dokumentace, kterou musí žadatel průběžně sledovat. Chtěl bych, aby v této oblasti došlo v následujících měsících k výraznému posunu.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Pan poslanec položí ještě doplňující otázku. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hojda: Ano, pane ministře, děkuji za vysvětlení. Samozřejmě že vůbec není jednoduché, zejména pokud se jedná o evropské peníze, musí být prováděna důsledná kontrola. Ale tak jak já mám to zjištění, tak bohužel doopravdy někdy je kontrola příliš - ani ne důsledná. Ale v podstatě třeba mám tady příklady: za stejné pochybení byla třikrát za sebou uložena pokuta 50 tis. korun, resp. ty odpočty. Pak je tam - dokonce se pokutuje za pochybení, které bylo odsouhlaseno při schvalování projektu, a dokonce to bylo podmínkou toho.

Čili jde o to jenom, aby doopravdy se nedostávaly tyto zejména malé firmy, nehovořím o těch středních a velkých, kde přece jenom jsou na to daleko větší odborníci a daleko lépe připravení, tak aby se to nestávalo, v podstatě aby se takovýto postup nestal likvidací firmy, ale aby se hledala cesta, aby bylo učiněno zadost projektu, aby nedocházelo samozřejmě k podvodům, ale aby nedošlo k likvidaci takovýchto malých firem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP