(12.00 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Zdůrazňuji: Jestliže dnes ten či onen finanční úřad kontroluje loterijní společnost, pak kontroluje podle zákona o loteriích, kde jeho procesní pravomoci jsou neskonale slabší a menší, než když kontroluje daňový subjekt podle daňového řádu. Tohle je ta systémová změna.

Druhá část té systémové změny je, že vedle korporátní daně je zaváděn úplně jiný instrument, a sice loterijní daň, který bude spravován stejně jako daň z příjmů právnických osob, byť by si zasloužilo samostatnou teoretickou diskusi, zda loterijní daň je daň přímá, či nepřímá. Upřímně se přiznám, že podle mého názoru se jedná spíš o daň nepřímou, ale tady praxe nechť má přednost před teorií. Je mnohem praktičtější a jednodušší spravovat ji jako daň z příjmů právnických osob ve stejném mechanismu než jako nepřímou daň. Tak tohle je ta systémová změna, že vedle korporátní daně je zaváděna také daň z loterií. A opět je pouze jenom parametrická záležitost, zda ta daň bude 20 % pro všechny nebo 15 % pro všechny nebo 25 % pro všechny, nebo různé parametry pro různé typy loterií. Všechno má ve světě a v Evropě kolem nás nějaké precedenty. A politická reprezentace by měla, mohla kdykoliv tyhle parametry měnit, nicméně aniž by změnila systém. Ten systém, že to navždy již budou daňové subjekty plně podléhající daňové kontrole podle daňového řádu a že budou platit loterijní daň, ten už by změněn být neměl. A tohle prosím, abychom taky dokázali odlišit, protože tady ta diskuse je ještě důležitější.

Dobře víte, že současný právní stav je takový, že dodnes o povinných odvodech loterijních společností nerozhodují demokraticky volená zastupitelstva, ale vlastníci loterijních společností. Takže ta zásadní systémová změna není o ničem jiném než o odpovědi na otázku, kdo má rozhodnout o povinných odvodech. O povinných odvodech, které mají stejný charakter, protože dnešní odvody na takzvaně veřejně prospěšné účely z loterijních společností mají ve své mandatorní povinnosti stejný charakter jako daně z příjmů, jako sociální pojištění, jako povinné pojištění, akorát že je tam ta asignační vůle, že o tom nerozhoduje nikdo jiný v zásadě než ten loterijník. Ta zásadní systémová změna nespočívá v ničem jiném než v odpovědi na otázku, kdo má právo rozhodnout o použití povinných odvodů. Je to demokraticky zvolené zastupitelstvo, ať už obecní nebo státní, které každé čtyři roky je povinno obnovovat svoji demokratickou legitimitu, anebo to právo má majitel loterijní společnosti? Tohle je ta otázka. Se všemi důsledky z toho plynoucími včetně toho, kdo má mít tu společenskou i politickou moc a vliv. Protože rozdělovat, či nerozdělovat - až přestane křičet pan poslanec Stanjura, abych byl schopen ho překřičet - protože rozdělovat, či nerozdělovat mnoho miliard korun ročně podle vlastního uvážení sebou samozřejmě tvoří obrovskou společenskou, tedy i politickou moc a vliv. Ne náhodou si proto tuto moc a vliv vyhradila všechna demokraticky volená zastupitelstva. Ne náhodou Poslanecká sněmovna nedává tuto pravomoc vládě. Ne náhodou si to vynutila jako ingerenci legislativy do exekutivy a schvaluje to zákonem o státním rozpočtu. Ne náhodou o rozpočtech nerozhoduje starosta, ale demokraticky zvolené zastupitelstvo. Pouze v tomto jediném případě, v povinných odvodech, o tom rozhodují šéfové loterijních společnosti. Je to absurdní! Zakládá to obrovský korupční potenciál!

Ne náhodou se kolem toho vedou tak složité a dlouhé diskuse. A přiznejme si, že i tady i v Senátu bylo velké vábení Sirén. Proč by o tom měla rozhodovat demokraticky volená zastupitelstva? Proč bychom o tom nemohli rozhodovat my? Vždyť když nám v tom pomůžeš, my se s tebou rozdělíme. My si necháme poradit, kam to máme poslat. Podívej se, ta ošklivá vláda, ten Kalousek s tím Nečasem už nechtějí připustit žádného medvěda, my ti uděláme takového hezkého loterijního medvídka. Nech nám aspoň třetinu a my si rádi necháme poradit, co je to správné dobro v tom tvém volebním obvodě nebo vůči tomu či onomu tvému kamarádovi. Nenech to na těch demokraticky zvolených zastupitelstvech. U nás budeš mít mnohem větší slovo.

Mnozí z nás tomu možná chvílemi podlehli. Mnozí z nás možná kvůli tomu i zázračným způsobem měnili svá stanoviska z týdne na týden. Prostě z největších bojovníků proti korupci najednou byli největší bojovníci za to, aby aspoň třetina těch odvodů mohla zůstat těm loterijníkům k tomuhle rozhodování. Výsledkem byl totální paskvil, za který se jako člen Poslanecké sněmovny stydím, že Poslanecká sněmovna něco takového mohla schválit a odeslat do Senátu. Nebudu ani rozebírat jeho legislativně technické nedostatky, protože ve svém důsledku to neznamenalo nic jiného než daňové prázdniny pro všechny loterijní společnosti.

Senát se tím zabýval a já bych chtěl vyslovit úctu jeho rozhodnutí, protože si uvědomuji, že dali přednost systému před těmi parametry. Uvědomuji si, že ty parametry, o které se soutěží v rámci idejí mezi politickými stranami, jsou nepřijatelné pro levou část politického spektra, tedy i pro senátorský klub ČSSD. Parametry pro ně přijatelné nejsou, nebyly a to řekli zcela jasně. Ale ten systém - ten systém, že za prvé má být jednotné inkasní místo, a ten systém, že loterijníci už nemají mít tu společenskou moc a vliv, byť jsou ochotni se o ni podělit s některými z nás, ten systém pro ně byl v tu chvíli důležitější. A za tohle rozhodnutí má Senát moji úctu.

A já tedy velmi prosím, abychom v zájmu tohoto systému všichni hlasovali pro senátní verzi, byť předpokládám, že v diskusi to vábení Sirén, ta touha některých z nás se na tom radši podílet s loterijníky než s demokraticky zvolenými zastupitelstvy, bude silná. Ale doufám, že takových nás tady bude méně. (Potlesk z lavic zcela napravo.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi Kalouskovi. Zeptám se postupně pěti zpravodajů, kteří měli co do činění s tímto tiskem, zda chtějí vystoupit. Nejprve zpravodaj rozpočtového výboru Pavel Suchánek? Nehodlá vystoupit. an poslanec Martin Vacek? Nehodlá vystoupit. pravodaj hospodářského výboru pan poslanec Milan Urban? Pravděpodobně nebude vystupovat. Zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj paní poslankyně Helena Langšádlová? Též nebude vystupovat. ještě zpravodaj petičního výboru pan poslance Václav Votava? Nebude vystupovat.

Otvírám rozpravu. Pan kolega Michalík se hlásí do rozpravy. Prosím. (Upozornění od stolku zpravodajů.)

Promiňte. Slovo dostane jako první pan senátor Adolf Jílek. Omlouvám se vám, pane senátore. Poté dostane slovo pan poslanec Alfréd Michalík, potom pan poslanec Josef Novotný starší.

Pan senátor Adolf Jílek má slovo.

 

Senátor Adolf Jílek: Děkuji, paní předsedkyně. Páni ministři, poslankyně a poslanci, přišel jsem vás požádat o to, abyste podpořili změny, které v tomto návrhu zákona přičinil Senát.

Tak jak tady už pan ministr povídal, ta první část, která je nejdůležitější, nebo to, co je gros toho zákona, nebyl problém v Senátu. V Senátu byl problém pouze jedna jediná část, a to část čtvrtá. To byla změna loterijního zákona, tak jak přišla ze Sněmovny k nám. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP