(11.50 hodin)
(pokračuje Němcová)
Zahajuji projednávání bodu číslo
149.
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě České republiky
/sněmovní tisk 453/3/ - vrácený Senátem
Senát návrh zákona vrátil s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 453/4. Senátoři se nezúčastní tohoto projednávání. Já tedy opět požádám o slovo ministra financí Miroslava Kalouska.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Já bych rád, abyste si povšimli té harmonizační vazby mezi ministrem financí a Senátem, neboť i v tomto případě doporučuji schválit ve znění schváleném Senátem, neboť ta změna je k lepšímu.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Zeptám se, zda se chce vyjádřit k pozměňovacím návrhům Senátu také zpravodaj rozpočtového výboru. Ano, pan poslanec Josef Cogan má slovo.
Poslanec Josef Cogan: Jako zpravodaj taktéž souhlasím se zněním tak, jak to vrátil Senát.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji a otevírám rozpravu. Hlásí se někdo do rozpravy? Nehlásí se nikdo, rozpravu končím.
Přistoupíme k hlasování, a to podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě České republiky, podle sněmovního tisku 453/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 453/4."
Zahajuji hlasování číslo 289. Ptám se, kdo je pro návrh tohoto usnesení. Kdo je proti?
V hlasování číslo 289 přítomno 180, pro 138, proti 2. Konstatuji tedy, že Sněmovna schválila zákon ve znění senátním.
Zákon jsme přijali, končím tedy projednávání bodu 149, projednávání tisku 453/3. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Zahajuji projednávání bodu
150.
Návrh zákona o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa
a dalších změnách daňových a pojistných zákonů
/sněmovní tisk 473/8/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 473/9. Vítám mezi námi pana senátora Adolfa Jílka.
Prosím, aby se za navrhovatele nejprve k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr financí Miroslav Kalousek. Pane ministře, prosím.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Počtvrté děkuji za slovo. Paní předsedkyně, dámy a pánové, oproti svému zvyku budu tentokrát malinko delší, protože tento zákon i změny, které přijal Senát, si to zaslouží.
Já připomínám, že před schválením nebo odmítnutím je tu zcela zásadní norma, která tvoří jeden ze tří pilířů reformy daňového systému. Je to pilíř změny pravidel, tedy daňový řád, je to pilíř transformace instituce, tedy jednotné inkasní místo, a je to systém změny legislativy, která umožňuje, aby všechny přímé odvody, tedy daně z příjmů právnických osob, daně z příjmů fyzických osob, zdravotní i sociální pojištění, z jednoho společného základu, který dnes společný není, v jedné sumě, která dnes jednou sumou není, na jednom formuláři, který dnes jedním formulářem není, bylo odesláno do jednoho státního účtu, tedy toho inkasního místa, namísto současných tří a také aby tato odvodová povinnost byla kontrolována z jednoho jediného místa. To je ten cíl, to je ta systémová změna!
A já velmi prosím, abychom dokázali odlišovat při diskusi o zákonech, které se týkají jednotného inkasního místa, mezi zásadní změnou systému a parametry tohoto systému. Zásadní systémová změna, jak pevně věřím, tady bude na desetiletí, neboť ani opozice nemůže nic namítat proti systémové integraci správců přímých odvodů a proti harmonizaci odvodového základu všech těchto přímých odvodů. Jiná věc jsou samozřejmě parametry, to znamená jednotlivé sazby, které jsou vyměřeny ať už pro sociální, zdravotní pojištění, daň z příjmů právnických, fyzických osob; u fyzických osob zvlášť pro živnostníky, zvlášť pro daň ze závislé činnosti, otázky paušálů, otázky bonusů, to všechno jsou parametry, kde pokládám za legitimní, že jednotlivé politické síly se nikdy úplně nemohou shodnout. Každá k tomu přistupuje z hlediska svých ideových východisek, z hlediska svých programových hodnot a logicky podle toho, jak se bude měnit společenská a politická vůle, se budou měnit i tyto parametry - vždy. Ty nikdy nebudou stabilní. Ale mělo by být naším společným zájmem, abychom vytvořili stabilní systém, v rámci kterého se tyto parametry budou měnit. Diskuse, která je, ať už parlamentní, nebo mediální, to ne vždycky umí tímto způsobem od sebe oddělit. To znamená, diskutujeme-li o dani z příjmů, tak se diskutuje o sazbě, aniž by se přitom jasně řeklo, co je zásadní systémová změna a co je změna parametrická. (V sále je velký hluk.)
Mou prosbou je, abychom - mou prosbou zejména pro ty, kteří tady tak řvou, že je neumím překřičet, pan poslanec Gazdík například...
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, já bych chtěla požádat všechny, aby se ztišili!
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Mou prosbou je, abychom tohle dokázali, abychom vždy dokázali říct, co je ta zásadní systémová změna a co jsou změny parametrické, o které vždycky budou politické síly soutěžit a budou je měnit podle společenské poptávky a úspěchu ve volbách.
Druhou věcí je něco, co mě strašně trápí, že bývá označováno jako přílepek k tomuto zákonu, a to je otázka týkající se zdanění hazardu. To prosím pěkně - až přestane pan předseda John křičet, a tím pádem já budu schopen ho překřičet - to prosím pěkně není žádný přílepek! To je systémová bytostná součást novely zákona o dani z příjmů, protože i tady prosím, abychom dokázali rozlišit mezi změnou systémovou a parametry. Systémová změna totiž nespočívá v ničem jiném, než že odvody z loterií přestávají být osvobozeny od korporátní daně, tedy od daně z příjmů, což znamená, že budou platit daň z příjmů právnických osob jako jakékoliv jiné právnické osoby, ať už ten parametr bude jakýkoliv. Teď je 19, budou platit 19. Jestli kdykoliv nějaká politická reprezentace rozhodne o tom, že to bude 15 nebo 25, budou platit 15 nebo 25. Ale to zásadní je, že prostě budou platit daň z příjmů právnických osob a že, což je možná ještě důležitější, budou podléhat standardní daňové kontrole finančních úřadů podle daňového řádu, což dnes nepodléhají! ***