(16.00 hodin)
(pokračuje Bém)

Já jsem hovořil s ministrem školství, který si samozřejmě uvědomuje, že vysoké školy finanční prostředky potřebují a že sedmiprocentní propad je dramatický, a on mě ujistil, že bude hledat ve svém vlastním vnitřním rozpočtu Ministerstva školství těch 0,6 mld. korun. A já vás chci poprosit, ctihodnou Poslaneckou sněmovnu, jestli by byla tak laskavá a můj první pozměňovací návrh, který navrhuje, aby 1,2 mld. z obsluhy státního dluhu šlo na podporu vysokých škol, do podkapitoly vysoké škol, kapitoly 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, poprosil bych, abyste s mou žádostí jej pomohli zamítnout nebo stáhnout, abych se vyjádřil přesněji, a poprosím, jestli by mohl být hlasován v pozitivním slova smyslu návrh druhý, který obsahuje návrh na přesun částky 0,6 mld. z obsluhy státního dluhu na podkapitolu vysoké školy v rozpočtu 333, a zbývající část v apelu, který je součástí pozměňovacího návrhu, na ministra školství tak, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořilo ve svém vlastním rozpočtu zbývající částku ve výši 0,6 mld. korun.

Děkuji za pozornost a doufám, že jsem vás neotrávil. (Potlesk některých poslanců.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Pane poslanče, prosím, abyste se obrátil na zpravodaje a tuto věc jste si vysvětlili, protože procedura již byla schválena. A já prosím k mikrofonu pana poslance Vojtěcha Filipa.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedající. Členové vlády, paní a pánové, mám v podstatě výhodu, že mluvím po kolegovi Pavlu Bémovi, protože některé věci jsem chtěl říkat a mám ušetřený čas. Navíc se nehodlám opakovat ani ve svém vystoupení z prvního čtení ani z druhého čtení, a dovolím si tedy z minulých vystoupení připomenout jenom ty nejzákladnější myšlenky.

Státní rozpočet by měl být nejen finančním vyjádřením politiky vlády, měl by stát ale na pevných základech. Co máme dnes v poslaneckých lavicích k rozhodnutí ve třetím čtení? Rozpočet virtuální, rozpočet nereálný, protože nestojí na reálných číslech, ale žel rozpočet nerealizovatelný. Proti rozpočtu mluví i to, že jej nebudeme moci realizovat v těch částech, které mají jednotlivé kapitoly například v programech, které jsou kofinancovány, protože vady ve využívání prostředků z EU, ať už jsou v programech ROPu, nebo v jiných programech, které sdílíme v rámci EU, jsou tak vážné a mají tak velké chyby, že Evropská komise se hodlá postavit proti tomu, abychom byli dál financováni. Projeví se to už v příštím roce, projeví se to letos a nebudou to objemy malé, budou v desítkách miliard. To, co tady říkal pan kolega Doktor, se týkalo jedné miliardy, a my se budeme bavit o desetinásobcích - a ne jednom desetinásobku! Znamená to, že to, co tady řekl pan ministr financí, že předloží novelu zákona o státním rozpočtu, bude asi jedinou realitou dnešního hlasování. Mrzí mě to! Nedovedu si totiž představit podle zákona o jednacím řádu novelu zákona o státním rozpočtu. Bude to nový státní rozpočet, který bude muset stát na jiných částkách, než které jsme schválili už v prvém čtení.

Když jsem tady navrhoval vrácení v prvém čtení zákona o státním rozpočtu, vážně jsem myslel to, že se sejdeme a bude například zasedat rozpočtový výbor s ekonomickými ministry a řekne se, jaká jsou alespoň zčásti reálná čísla. Nestalo se tak a trochu si nadlepšujeme před Vánoci vlastní pocit, že to tak špatné nebude. Žel, realita bude asi mnohem tvrdší. Nezlobte se, za těchto okolností mi nezbývá, než konstatovat, že pro virtuální, nereálný a nerealizovatelný státní rozpočet nemohu hlasovat ani já, ani mí kolegové, a nevím, jestli to je vůbec správné. Myslím si, že není! Děkuji vám. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Posledním přihlášeným v tuto chvíli v této rozpravě je pan poslanec Jeroným Tejc. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se také vyjádřil v rámci tohoto projednávání k tomu, proč nemohu podpořit státní rozpočet, zejména s ohledem na stav, ve kterém se nachází policie a v jakém se nachází návrh rozpočtu pro oblast Ministerstva vnitra, který se negativně, a to velmi negativně, dotkne policie i Hasičského záchranného sboru.

Ačkoliv bych mohl mít radost z toho, že se v posledních měsících naplňuje obava, kterou jsme tady několikrát jako opoziční poslanci zmiňovali, a zmiňovali jsme ji při schvalování rozpočtu na rok 2011, že jsme měli pravdu, tak z toho radost samozřejmě nemám, protože negativní dopad do rozpočtu policie, do rozpočtu Hasičského záchranného sboru se samozřejmě projevuje v oblasti kriminality a v oblasti, která se dotýká každého z nás podle toho, jaké máme, či nemáme štětí, tedy v oblasti lidského zdraví. Důkazem o tom, že to není plané strašení ze strany opozice, jsou jednak výroky policejního prezidenta z posledních týdnů, kdy jasně říká, že policie je na hraně, že policie již dále šetřit nemůže, a pokud šetřit bude, bude šetřit skutečně na úkor lidí, o které se má starat a o jejichž bezpečnost se má starat tak, jak jí to ukládá zákon. Nejen policejní prezident, ale také ministr vnitra dávají opozici za pravdu, když říkají, že rozpočet, který je připraven na příští rok a především roky další, je problematický, když pan ministr Kubice hovořil dokonce o přežití v posledních měsících, kdy se stal ministrem a tuto funkci vykonává.

Chtěl bych připomenout, že škrty, které jsou opravdu masivní, kdy Ministerstvo vnitra přišlo přibližně o 8,5 mld. oproti stavu před rokem 2010, a každý rok tento stav zůstává, to znamená, není to ztráta 8,5 mld. pro jeden jediný rok, kdy se přežije krize a následně se začne znovu financovat standardním způsobem, ale je to trvalé snížení - v podání této koalice - rozpočtu Ministerstva vnitra o 8,5 mld. a ještě navíc pro roky 2013 a 2014 je to návrh snížit rozpočet o dalších 7 mld., to znamená minus 15 mld., což je skutečně tak razantní číslo, že se projeví na fungování těchto složek. V roce 2001, pokud bychom se podívali na data, která jsme měli k dispozici, tak v zásadě Hasičský záchranný sbor, pokud připočítáme inflaci, v roce 2010 byl zhruba na 70 % úrovně financování roku 2001. To je podle mého názoru jasný důkaz o tom, že je něco špatně.

Mezi základní funkce státu patří ochrana obyvatel a jejich bezpečnosti. Myslím, že toto téma by nás mělo spojovat, protože není ani levicové, ani pravicové. Určitě je možné hledat úspory, určitě je možné dělat korekce, ale není možné systém rozvrátit. Pokud ho rozvrátíte, dámy a pánové z vládní koalice, pak se velmi těžko bude dávat dohromady. A problém je v tom, že zatímco v oblastech, jako je například oblast sociální, se reformy dají znovu změnit, tak v oblasti bezpečnosti bude trvat mnoho let, možná desítek let, než se podaří nastavit fungující systém, a bude to stát daleko víc peněz, než kolik teď ušetříme.

Už v posledních letech se objevily razantní škrty, které se dotkly nejen investic, ale také provozních výdajů, a to samozřejmě dlouhodobě. To pro příští rok a především pro roky další povede k prodloužení doby dojezdu na místo činu, nejen dopravní nehody, ale také například na místo násilného trestného činu, a to může mít vážné následky. Povede to k rušení policejních služeben a povede to k rušení hasičských stanic. Pokud bude naplněn rozpočtový výhled, který vláda schválila, dojde ke zrušení 65 % hasičských stanic. Já si skutečně nedovedu představit, co budeme dělat, co budou dělat lidé, kteří budou čekat na hasičský vůz v době, kdy vypukne požár, a ten nepřijede za 10 minut, jak jsme zvyklí dnes, ale za minut 30. To pak už asi nebude potřeba nic hasit a možná ani technika nebude potřeba, protože bude zbytečná, bude-li jezdit pozdě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP