(21.00 hodin)
(pokračuje Bárta)
Plně respektujeme to, a jsme rádi, že na zítřejší vládu přijde guvernér České národní banky, přijde prezident České republiky, a pevně věříme, že vláda České republiky bude velmi, velmi, velmi vážit bianco šek, ony čtyři řádky, a na druhé straně R35, 10 % devizových rezerv, dva roky rozpočtu Ministerstva vnitra, 100 miliard korun. Ministři Věcí veřejných nicméně jdou na zítřejší vládu s tím, že znají výsledek hlasování více než tisíce véčkařů za méně než 24 hodin, kteří z více než 70 % říkají ne - ne! - a podporují stanovisko našeho předsedy Radka Johna, které vyjádřil už tuto neděli.
Na závěr mi dovolte osobní poznámku. Možná v rámci mé historické profesionální deformace někdo může říct paranoickou, přesto pro mě věc, která si myslím, že by zde měla zaznít. Opakovaně tady jsme slyšeli, že přestává platit levice - pravice, zaznívají tu nejenom ostrá slova a inspirující myšlenky, ale zároveň tu zaznívají i určité emoce, určité vyjádření vztahů, které jsou obzvláště pikantní v tom, jak - nebojím se říci - souznívá jakási ideologická jednota TOP 09 a sociální demokracie nad tím prázdným papírem, o kterém je tady řeč.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Radim Fiala. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, já také chci mluvit o tom potenciálním bianco šeku a reagovat na jednání Evropské rady v posledních dnech. Dovolím si proto vyjádřit názor, abychom Francii a Německu řekli na jeho plány zdvořilé ne. Způsob, jakým se tvoří tento plán v Evropské unii, není demokratický. Rozdělil Evropu na občany evropských států, kteří začínají tušit, že nerozhodují absolutně o ničem, a na úzkou skupinu finančníků a technokratů, kteří dnes prostřednictvím Německa a Francie řídí Evropu. Tyto metody jsou nepřijatelné vzhledem k základům a tradicím, na kterých Evropa vznikla a na kterých Evropu chceme budovat. Vytvořil se neúspěšný model, který na svou záchranu spotřebovává víc a víc peněz, a přitom jeho ekonomická hodnota klesá, protože se neustále zhoršují jeho ekonomické parametry.
Tak jak byly předloženy ekonomické návrhy České republice a dalším zemím ze strany Německa a Francie, tak se předkládají návrhy provinciím. Odčerpání devizových rezerv země a přistoupení na nová pravidla znamenající možnost zasahovat do daňových a rozpočtových pravidel zemí znamená de facto ztrátu ekonomické suverenity České republiky. V současné době se v Evropě začíná šířit názor, že státy nejsou schopny samostatně hospodařit. Druhý názor, velmi hlasitý, je, že pokud státy nepřistoupí na francouzsko-německé podmínky, dostanou se do politické izolace. Pokud by to byla pravda, pak by muselo být například Norské království v naprosté izolaci a už dávno by muselo zbankrotovat, protože několikrát odmítli evropské regulace a několikrát odmítli vstoupit do Evropské unie.
Vracím se ale na začátek svého vystoupení. Největším problémem v našem současném rozhodování nejsou případné možné ekonomické dopady, ale největší nebezpečí vidím v tom, že Česká republika by vstoupila do projektu, který nevzniká úplně demokratickým způsobem a z vůle občanů Evropy, ale jako mocensko-ekonomický diktát Francie a Německa. Takový projekt podle mého názoru nemá šanci uspět.
Dámy a pánové, nehrajeme si a neznámkujeme se jako euroskeptikové a europozitivisté, ale teď mějme na paměti především odpovědnost k občanům České republiky.
Vážený pane premiére, chci vás vyzvat, aby vláda na plán Francie a Německa řekla ne. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Další přihlášenou je paní poslankyně Jitka Chalánková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jitka Chalánková: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, při zamýšlení se nad situací, která momentálně nastala v Evropě, vím, že diskuse není vůbec jednoduchá. Diskuse bývají občas velmi košaté i na půdě výboru pro evropské záležitosti, kde jsme měli i čest uvítat pana premiéra před odjezdem na jednání Evropské rady. Protože jsem chtěla získat nějaký odbornější nebo fundovanější rozklad, jak se zachovat k té eventuální půjčce Mezinárodního měnovému fondu, tak jsem se radila s blízkými europoslanci, kteří mi doporučili text paní, které si velmi vážím, a dovolím si z něho ocitovat. Omlouvám se předem panu kolegovi Doktorovi, že tam se občas vyskytne pojem pojištění. Já už cituji, takže už to měnit nemohu.
Cituji: Dočasné poskytnutí části devizových rezerv České národní banky Mezinárodnímu měnovému fondu není dobročinností, ale pojištěním do budoucna. Rizika a náklady jsou pro Českou republiku minimální. Evropská stabilita a záruka pomoci Mezinárodního měnového fondu v případě potřeby jsou neocenitelné. Naprosto výjimečné jsou případy zemí, které by nesplatily půjčku Mezinárodního měnového fondu. Nesplatit půjčku Mezinárodního měnového fondu znamená ztratit přístup k finančním trhům, ztratit možnost financování jakýchkoliv dalších schodků veřejných financí, umísťování státních dluhopisů. Splatnost úvěru Mezinárodního měnového fondu má tzv. princip seniority, má přednost před splatností ostatních závazků. Těžko doloží též možnost ušlého výnosu.
Veřejný rozpočet, jeho výdaje nebo schodky a splácení veřejného dluhu nemá s využitím devizových rezerv nic společného. Česká národní banka se na financování deficitu veřejných financí a na dluhové službě nepodílí. Jestli Česká národní banka poskytne, nebo neposkytne část svých rezerv pro Mezinárodní měnový fond, nebude mít žádný vliv na naše veřejné finance. Půjčka Mezinárodnímu měnovému fondu z devizových rezerv České národní banky zůstane z platebně bilančního hlediska jejich součástí a nezvýší zadluženost České republiky. V rámci platební bilance dojde ke změně struktury aktiv České národní banky a vzroste pohledávka vůči Mezinárodnímu měnovému fondu. Aktiva ve formě pohledávek vůči MMF patří k nejméně rizikovým.
Rizika a náklady vyplývající z dočasného přesunu malé části devizových rezerv České národní banky do Mezinárodního měnového fondu jsou tedy téměř nulová. Co můžeme získat. Zapojením se do programu Mezinárodního měnového fondu pro záchranu eurozóny můžeme získat snadnější přístup k fondům Mezinárodního měnového fondu v případě možné potřeby v budoucnosti a vyšší záruku pokračujícího odbytu pro náš export na evropském trhu. Mezinárodní finanční nestabilita nebo krach evropských trhů mohou ochromit platební bilanci i u nás. V takovém případě může zpřístupnění zdrojů Mezinárodního měnového fondu zamezit vzniku krize, nebo omezit její negativní dopad na české hospodářství. Pomoc Mezinárodního měnového fondu Evropě není - v uvozovkách - záchranou eurozóny, která se nás netýká. Záchrana eurozóny představuje záchranu stability evropského trhu, tedy potřebného odbytiště pro český export, na kterém jsou naše hospodářství a do značné míry i naše budoucí platební bilance závislé.
Závěrem. Dočasné poskytnutí devizových rezerv Mezinárodnímu měnovému fondu je pro nás především nenákladným pojištěním do budoucna.
Vážení kolegové a kolegyně, jsem si vědoma všech úskalí, která se při projednávání politiky na půdě Evropské unie vyskytují. Není to vůbec jednoduché a pro nás mnohdy poněkud abstraktní. Ale dovolte, abych vám tlumočila usnesení předsednictva TOP 09, které důrazně doporučilo svým ministrům ve vládě zaujímat taková stanoviska, která nevyčlení Českou republiku z hlavního proudu Evropské unie.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Chalánkové. Nyní prosím o slovo pana poslance Jiřího Paroubka. Dále je přihlášena paní poslankyně Dana Váhalová. ***