(15.50 hodin)
Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, jsem rád, že tento tisk je zde předložen, a myslím už dál ho nebudu nijak nadšeně opěvovat, už tak učinil pan ministr financí a dává to jako příspěvek k vánočnímu úsilí, aby vše bylo křišťálově čisté. Já jenom k tomu - samozřejmě vítáme všechno, co vede k tomu, aby se zprůhlednily toky financí, zejména z rozpočtu do dotačních titulů, a odstranily se jakékoli nerovnosti a zejména tendence ke korupci. Jen bych připomněl, jak zde uvedl, a delegoval to na paní místopředsedkyni vlády, že Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012 z ledna tohoto roku, a z toho to vychází - cílem, jak už bylo řečeno, je zprůhlednění postupu při poskytování dotací ze státního rozpočtu, které bude zajištěno zveřejňováním informací z dotačního řízení na internetu. Nově by se tedy měly umožnit přístupy veřejnosti k informacím o rozhodování o dotacích a jiných transferech, např. o návratných finančních výpomocích, poskytovaných ze státního rozpočtu ústředními orgány státní správy, úřady práce, Akademie věd České republiky, Grantovou agenturou České republiky, Technologickou agenturou České republiky nebo organizačními složkami státu, které určí zvláštní zákon. Vychází se z myšlenky, že korupce při poskytování dotací jiných transferů se podstatně sníží, jestliže rozhodování o něm bude pod veřejnou kontrolou.
V podstatě sama navrhovaná úprava je velmi stručná. Jádro je v novém odstavci 3 § 14 a potom v novém § 18a. Věcně jde o to, co už řekl pan ministr, že budou muset žadatelé vyplňovat žádosti. Některé už se dobrovolně vyplňovaly nyní. Teď je to jako povinnost.
Pan ministr upozornil na to, co je odpuštěno, nebo kde bude výjimka, to znamená, kde se nebudou tyto věci muset zveřejňovat. Zejména se jedná o ochranu autorského zákona a státního a jiného tajemství, které bude speciálně upraveno, jak předpokládám, vyhláškou Ministerstva financí nebo jiným dokumentem.
Zde bych jenom chtěl upozornit, aby to nezapadlo, pak ministr také řekl, že ministerstvo bude v této oblasti ještě čile pracovat. V důvodové zprávě se na straně 6 uvádí, že ani územní rozpočty, které jsou po státním rozpočtu nejdůležitějšími veřejnými prostředky, nebudou z protikorupční legislativní úpravy vynechány. Budou Strategií vlády v boji proti korupci na období 2011 a 2012 tato pravidla dopracována i pro územní rozpočty a předložena do konce června 2012. Tolik z důvodové zprávy. Budeme se potom zabývat i rozpočtovými pravidly územních rozpočtů. Účinnost těchto pravidel se předpokládá od 1. ledna 2013.
Zcela určitě lze říci, že vládou navrhované a u dotací ze státního rozpočtu i uvažované dotace z územních rozpočtů kroky směřují k větší transparentnosti rozhodování a nakládání s veřejnými prostředky. Je však otázkou, zda jsou tyto kroky dostatečné. Zdá se totiž, že ve vládním protikorupčním konceptu scházejí následné kroky. Představme si situaci, že tisk 523 bude schválen a v praxi důsledně konzumován. Zamezí se tímto způsobem možné korupci, či bude aspoň výraznějším způsobem omezena či snížena? Zlepší se těmito navrhovanými legislativními opatřeními podnikatelské prostředí v Česku, jak to dělají v zahraničí, např. v Německu, Rakousku, Švýcarsku? To jsou všechno otázky k vyjasnění ve druhém čtení v příslušném odborném výboru Poslanecké sněmovny.
I přesto, že je předložen vládní návrh novely zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, asi není dokonalý, zejména co do protikorupčních efektů. Je jistě lépe udělat i třeba nedostatečný krok, než vůbec nic.
Tady bych si dovolil jeden dotaz asi na pana ministra financí, popřípadě na paní místopředsedkyni vlády. Z hlediska vztahu ke státnímu rozpočtu, novely zákona č. 218/2000 Sb., se tady uvádí, že s tím nebudou spojeny žádné náklady. Naopak, předkladatel soudí, že přijetím navržených změn lze očekávat každoroční úsporu ve výši 1,8 mld. Kč. Není ovšem zřejmé, jak k této částce vláda dospěla, jestli je to objem korupčních úplatků, nebo je to úspora jiného rázu, nebo je to nějaký mix. Jestli by bylo možné toto říci už dnes v prvém čtení, když je to v důvodové zprávě, jak se k částce 1,8 mld. Kč dospělo.
Jinak budu také doporučovat propustit do dalšího čtení. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Branému. Pan ministr Miroslav Kalousek má slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Pane poslanče, tato částka byla stanovena kvalifikovaným odhadem, ke kterému došla speciální anonymní komise, složená z poskytovatelů dotací a těch, kteří jsou schopni stanovovat tržní ceny na trhu, a z korupčníků. Průmětem jejich názoru jsme odhadli úsporu ve výši 1,8 mld. Kč. Samozřejmě to nemůžeme garantovat.
Jinak vám děkuji za to, že jste zdůraznil, že pan ministr slíbil, že bude usilovně pracovat ministerstvo. Myslím, že filozofii ministrů jste vystihl dokonale.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ptám se na další přihlášku do obecné rozpravy. Nehlásí se nikdo, obecnou rozpravu končím. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru rozpočtovému. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Nemá.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 128. Kdo souhlasí s tím, aby byl návrh přikázán výboru rozpočtovému? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování pořadové číslo 128, přítomno 174, pro 127, proti 2. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.
Tím končí projednávání bodu 41, sněmovního tisku 523 v prvém čtení. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.
Zahajuji projednávání bodu
43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb.,
o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 536/ - prvé čtení
Pana ministra financí Miroslava Kalouska žádám opět o úvodní slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, dovolte mi, abych předložil novelu zákona, která je prokonzultována s Českou národní bankou jako regulátorem bankovního sektoru. Prosím, abyste ji propustili do druhého čtení a následně souhlasili s právní novelou, kterou, pravda, aktuálně vůbec nepotřebujeme, neboť je to novela, která upravuje právní prostředí poboček a dceřiných společností bank takzvaného třetího světa, tedy mimo Evropskou unii. Já si dovolím podotknout, že na území České republiky žádná taková pobočka není a nemáme indikován žádný investorský záměr takovou pobočku či dceřinou společnost zřídit. Nicméně pro případ, že by v Samarkandu, v New Yorku, v Tchaj-Peji komukoliv přeskočilo a chtěl by v České republice založit pobočku, popřípadě dceřinou společnost své banky, není pro to zde odpovídající právní prostředí kompatibilní s právem Evropské unie, a proto pokládám za správné, aby to prostředí tady existovalo pro ten případ, že by se nějaký takový investor našel. Vycházím ze zásady, že věřím i v bohy, které neznám, a prosím je za odpuštění i za hříchy, které jsem nespáchal, neboť jistota je jistota, a proto si dovolím požádat o tuto právní jistotu pro tento případ, který dosud není indikován.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím o slovo zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Michala Doktora. ***