(15.40 hodin)
(pokračuje Němcová)
Zahajuji projednávání bodu číslo
31.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání
na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb.,
o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 97/1963 Sb.,
o mezinárodním právu soukromém a procesním, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 531/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento návrh uvede ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím pana ministra o úvodní slovo.
Ještě omluvy. Z dnešního jednání se omlouvá paní poslankyně Gabriela Hubáčková, a to od 15.30 do 17, a pan ministr životního prostředí Tomáš Chalupa od 18 hodin. Děkuji.
Tak prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolte, abych předložil novelu zákona o dluhopisech, která mění tento instrument na kapitálovém trhu směrem k modernímu vývoji. Nejpodstatnější změnou, kterou přináší, je odstranění povinnosti schvalovat emisní podmínky dluhopisů Českou národní bankou, protože v závislosti na jiných regulačních mechanismech ručí za podmínky emitent sám. Je to v souladu s transpozicí směrnice 2010/73 Evropské unie, tisk je zkonzultován s Českou národní bankou jako s regulátorem na kapitálovém trhu, novela nemá žádný politický charakter a já prosím o propuštění do druhého čtení.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Radima Fialu.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, já bych krátce zopakoval některé hlavní věci, které tato novela upravuje, to znamená, že přináší následující změny, které mají zefektivnit vydávání dluhopisů, odstranit s tím spojenou administrativní zátěž, aniž by došlo k zásahům do stanovené úrovně ochrany investorů.
Odstranění nutnosti nechat schválit emisní podmínky a jejich změny Českou národní bankou, tak jak o tom již mluvil pan ministr financí, protože v současné době při emisi dluhopisů platí obecná povinnost pro emitenta mít emisní podmínky schválené orgánem dozoru, což je v České republice Česká národní banka. Povinné schválení emisních podmínek orgánem dohledu je v českém právním řádu ojedinělé, některé další nebo jiné země je v právních řádech nemají. Jde například o Spojené státy, Francii, Německo, Japonsko, Lucembursko nebo Velkou Británii. Dále se jedná o zrušení dohledu České národní banky nad emisemi dluhopisů, k nimž se neuveřejňuje prospekt. Jedná se tedy o takzvané podlimitní, nekotované, respektive neveřejné emise. A dále tato novela zjednodušuje úpravy dluhopisového programu.
Pokud jde o dluhopisy v listinné podobě, navrhuje se, aby mohly být napříště vydávány pouze jako cenný papír na řad. Listinné dluhopisy vydané jako cenné papíry na doručitele jsou jednak v praxi minimálně využívány a jednak se existencí tohoto institutu oslabuje možnost identifikace skutečného vlastníka emitentem.
V návaznosti na ostatní změny obsažené v návrhu zákona dochází k doplnění a úpravě náležitostí dluhopisu. Vzhledem k administrativnímu zjednodušení emise dluhopisů se upravuje definice dluhopisového programu. Tato úprava již nadále nemá sloužit žádným veřejnoprávním účelům a použití a uplatnění dluhopisového programu se tak dává zcela k dispozici emitentům.
Umožňuje se také konání elektronických schůzí vlastníků dluhopisů. Tuto změnu zdůvodňuje primárně skutečnost, že v případě malého počtu vlastníků dluhopisů je nákladné schůzi svolávat a veškeré relevantní otázky je možno vyřešit i bez osobního setkání.
Dochází k upřesnění podmínek vydávání komunálních dluhopisů.
To byl asi hlavní výčet změn a těch nejdůležitějších změn, které tato novela obsahuje.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Prosím, zda se někdo hlásí? Nehlásí se nikdo, obecnou rozpravu končím. Nezazněl žádný návrh, o kterém bychom mohli - tedy tím myslím na vrácení či zamítnutí - rozhodovat, proto se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru rozpočtovému. Má někdo jiný návrh na přikázání? Nemá.
Zahajuji hlasování číslo 127. Táži se, kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému. Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 127, přítomno 176, pro 121, proti nikdo. Návrh byl přijat, konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému.
Končím bod číslo 31, sněmovní tisk 531 v prvém čtení. Děkuji panu ministrovi a děkuji též panu zpravodaji.
Zahajuji projednávání bodu
41.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 523/ - prvé čtení
Pana ministra financí opět požádám o slovo, aby z pověření vlády tento návrh uvedl. Prosím.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda rozpočtové odpovědnosti a protikorupční strategie (smích poslanců KSČM) předložila již svoji protikorupční strategii, předložila protikorupční novelu zákona o zadávání veřejných zakázek, koneckonců má i svoji protikorupční místopředsedkyni vlády. Musel bych se hanbit a rdít jako ministr financí, kdybych nepředložil v této protikorupční předvánoční atmosféře protikorupční novelu rozpočtových pravidel, kterou nyní máte před sebou, a prosím o její propuštění do druhého čtení.
Návrh je poměrně velmi jednoduchý: Na internetu bude veřejnost informována o odhalování případů, v kterých by mohla působit korupce. Zveřejňovány by byly všechny dokumenty a údaje týkající se dotací poskytovaných ze státního rozpočtu - ovšem s šesti výjimkami. Výjimky by protikorupční působení zákona ohrozit neměly. Jde většinou o přesně definované okruhy dotací s velmi malou četností a velmi malým objemem. Významnější je výjimka pro dotace poskytované jako podpora výzkumu, nicméně zveřejňování informací o podpoře výzkumu se řídí zvláštním zákonem, a tedy i ty jsou na internetu všem k dispozici, i když jsou z důvodu ochrany duševního vlastnictví jen vybrané údaje, a ne celé původní dokumenty. Mezi zveřejňovanými dokumenty má být i nově zaváděná informace žadatele o dotaci, který je právnickou osobou, odhalující jeho vlastnickou, respektive ovládací strukturu.
Chtěl bych vás ujistit, dámy a pánové, že nepovolím ve své protikorupční strategii v rámci rozpočtových pravidel a v příštím roce jsem připraven předložit i novelu takzvaných malých rozpočtových pravidel, která stejně přísnými zásadami sváže územní celky, uznáte-li to samozřejmě za vhodné.
Prosím o propuštění do druhého čtení.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Suchánka.
Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já bych ve své zpravodajské zprávě pouze musel opakovat argumenty a všechny potřebné věci, co řekl pan ministr. Proto se jako zpravodaj jen omezuji na to, že doporučím, aby byl propuštěn tento tisk do druhého čtení. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, prosím o vaše přihlášky. Pan poslanec Petr Braný. Prosím máte slovo, pane kolego.***