(9.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Zahajuji projednávání bodu číslo 22. Je to

 

22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 296/2008 Sb., o zajištění
jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka
a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 425/ - druhé čtení

Tento návrh z pověření vlády uvede ministr zdravotnictví Leoš Heger. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Vážená paní předsedkyně, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl předkládaný návrh zákona, kterým se mění zákon 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je rozšíření možnosti tkáňového zařízení zajistit přepravu tkání a buněk, a to na základě písemné smlouvy s právnickou nebo podnikající fyzickou osobou, která není zdravotnickým zařízením. K tomuto rozšíření však dochází při plném zachování odpovědnosti tkáňového zařízení za zajištění jakosti a bezpečnosti tkání a buněk ve všech fázích nakládání s nimi, a to včetně distribuce, jejíž součástí je právě i jejich přeprava k příjemci.

Důvodem pro tuto právní úpravu je skutečnost, že se v aplikační praxi zákona objevily problémy v souvislosti s distribucí tkání a buněk, konkrétně v oblasti jejich přepravy. Podle v současnosti platného § 10 zákona o lidských tkáních a buňkách může sice tkáňové zařízení zajistit mimo jiné také distribuci nebo její část, tedy i pouze přepravu, na základě písemné smlouvy s jiným subjektem, avšak za podmínky, že tento subjekt musí mít statut zdravotnického zařízení. Tento požadavek je pro subjekty zajišťující přepravu dnes prakticky nesplnitelný, neboť žádný subjekt provozující pouze přepravu tkání a buněk nemůže získat statut zdravotnického zařízení. Možnost využít k přepravě subjekt, který je zdravotnickým zařízením, zůstává v zákoně zachována.

Návrh zákona dále obsahuje úpravu doplňující zajištění přepravy tkání a buněk při jejich vývozu zahraničnímu subjektu. Záměrem je, aby osoba, které mají být tkáně nebo buňky v zahraničí dodány, mohla toto dodání z tkáňového zařízení v České republice sama zajistit.

Konečně jsou pak návrhem ve stávajícím textu zákona prováděny legislativně technické změny spočívající v nahrazení pojmu Evropské společenství pojmem Evropská unie, a to s ohledem na vstup Lisabonské smlouvy pozměňující Smlouvu o Evropské unii a Smlouvu o založení Evropského společenství v platnost.

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, s ohledem na výše uvedené se na vás obracím se žádostí o podporu posuzovaného návrhu zákona a ještě dodávám, že usnesením číslo 59 výboru pro zdravotnictví byl k tomuto vládnímu návrhu přijat pozměňovací návrh, který mírně zpřísňuje náš liberálnější postoj a vyžaduje souhlas SÚKL se subjektem, který bude distribuci zajišťovat. S pozměňovacím návrhem budu doporučovat souhlas, nemá s ním ministerstvo problémy. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 425/1. Prosím nyní o slovo zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Pavla Antonína. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Pavel Antonín: Dobrý den. Paní předsedkyně, kolegové, kolegyně, pan ministr přesně vystihl, o čem zákon jedná. Já jsem byl zdravotním výborem pověřen, abych vás informoval, že výbor pro zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s uvedeným zákonem s námi navrženými změnami, z nichž jeden pozměňovací návrh je návrh legislativního odboru, který jenom upravuje jedno slovo, které se mu nezdálo být správně formulované, a ten druhý je právě brzdička k tomu, aby úplně každý mohl transportovat tkáně a buňky, aby přece jenom aspoň SÚKL mohl vyjádřit souhlas, která organizace a který člověk má právo tuto funkci vykonávat. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádné přihlášky. Ptám se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy. Nehlásí se nikdo, končím tedy obecnou rozpravu.

Zahajuji rozpravu podrobnou. Ani do ní nemám přihlášky, prosím tedy, abyste avizovali, pokud chcete vystoupit. Nehlásí se nikdo, končím podrobnou rozpravu a končím tedy také druhé čtení bodu číslo 22, sněmovního tisku 425.

 

Budeme pokračovat dalším bodem. Zahajuji projednávání bodu číslo 23. Je to

 

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 460/ - druhé čtení

Pana ministra Leoše Hegera požádám opět o úvodní slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl předkládaný návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.

Návrh zákona se předkládá v souladu s programovým prohlášením vlády, kterým bylo uloženo Ministerstvu zdravotnictví dokončit transformaci zdravotních ústavů a krajských hygienických stanic. Krajské hygienické stanice jsou správními úřady a předmětem jejich činnosti je zejména prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění a výkon státního zdravotního dozoru. Laboratorní a další služby související s výkonem této veřejné správy poskytují zákonem zřízené zdravotní ústavy. Cílem návrhu novely je sloučit stávajících 14 zdravotních ústavů zřízených zákonem o ochraně veřejného zdraví do dvou, a to do zdravotního ústavu se sídlem v Praze a zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě. V souvislosti s tím přechodná ustanovení upravují podmínky přechodu práv a závazků včetně povinností plynoucích z pracovněprávních vztahů zaniklých zdravotních ústavů.

Další navrhovanou změnou je vypuštění výčtu pracovišť krajských hygienických stanic ze zákona o ochraně veřejného zdraví a doplnění oprávnění krajské hygienické stanice zrušit, popř. zřídit územní pracoviště po dohodě s Ministerstvem zdravotnictví.

Ekonomické důvody, které vedou ke sloučení zdravotních ústavů a uvolnění struktury krajských hygienických stanic, jsou podrobně vyhodnoceny v důvodové zprávě. Z ní považuji za potřebné zdůraznit, že základním úkolem, pro který jsou zdravotní ústavy zákonem zřízeny, je laboratorní zajištění výkonu státního zdravotního dozoru a poskytování služeb pro plnění úkolů veřejné správy. Na plnění těchto úkolů však zdravotní ústavy potřebují jen 15 až 20 % svých kapacit. Zbývající, tedy větší část své kapacity zdravotní ústavy nabízejí na trhu služeb, kde ale působí další nestátní a státní subjekty. Navrhuje se proto redukce jejich počtu tak, aby mohly efektivně plnit úkoly, ke kterým byly zákonem jako příspěvkové organizace zřízeny.

Pokud jde o zrušení výčtu územních pracovišť krajských hygienických stanic dosud obsažených v příloze číslo 3 zákona, je zřejmé, že pracoviště správních úřadů, která ani nemají zákonem svěřeny žádné úkoly, není důvod stanovovat zákonem. Samo zrušení této přílohy však nemá žádný vliv na další faktickou existenci těchto pracovišť, což plyne i z přechodných ustanovení návrhu. Po provedení novelizace zákona, kdy už nebude existovat zákonem stanovené vymezení míst, ve kterých tato pracoviště mají být, bude možné lépe a pružněji reagovat na potřeby konkrétní lokality. Zde bych si dovolil zopakovat, že se nejedná pouze o zrušování těchto detašovaných pracovišť, ale také o možné zřizování tam, kde jsou nejvíce potřeba.

Návrh zákona byl projednán na 11. schůzi výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny, konané dne 13. 10. 2011. Výbor pro zdravotnictví doporučuje s předloženým návrhem zákona vyslovit souhlas.

Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně a páni poslanci, s ohledem na výše uvedené se na vás obracím se žádostí o podporu posuzovaného návrhu zákona v jeho dalším legislativním projednávání. Děkuji vám. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP