(14.50 hodin)
(pokračuje Hašek)

Vrcholem těchto opatření je systém, kdy lidé po dvou měsících na pracovním úřadě budou povinni přijmout nabídku veřejné služby v rozsahu 20 hodin měsíčně. Pokud odmítnou, budou z úřadu práce vyřazeni a ztratí nárok na podporu v nezaměstnanosti. Na tomto opatření se ukazuje, že vláda je zjevně nepoučitelná. Nepochybuji o tom, že takovéto podmiňování vyplácení podpory v nezaměstnanosti účastí na veřejných službách shledá Ústavní soud v rozporu s Listinou základních práv a svobod. Pokud chce pan ministr tvrdit, že tímto způsobem si posvítí na chronicky nezaměstnané, kteří se již léta vyhýbají práci a žijí ze sociálních dávek, tak pak je to s tou vládou ještě horší, než jak to dosud vypadalo, dámy a pánové. Vždyť z pouhého prvního pohledu je zřejmé, že nelze rozpoznat jen na základě dvou měsíců pobytu na úřadu práce, jak vážně to občan s hledáním zaměstnání myslí. Efektem tohoto opatření rozhodně nebude podchycení dlouhodobě nezaměstnaných, kteří se na sociálním systému naší země pouze přiživují.

Sám bych uvítal takovou strategii, která by k tomuto vedla. Sociální systém má být adresný a má být nezneužívaný. Ovšem opatření Ministerstva práce a sociálních věcí takový systém nepřinesou. Musím říci, že naopak zavedou místy až nesmyslnou buzeraci těch, kteří se mnohdy ne vlastním přičiněním dostali do těžké životní situace.

To, co nyní předvedla koalice ve Sněmovně, diskreditovalo v očích opozice možnost normálního dialogu. Chápu, že vám o korektní vztahy s opozicí nejde, protože to byste se chovali v průběhu uplynulých měsíců jinak. Vyzývám vás ale, abyste zachovali respekt a poslední zbytky důvěryhodnosti před občany této země... (Předsedající: Pane poslanče, uplynul váš čas.) ... a navrhované zákony nepodpořili.

Děkuji, paní předsedající. (Potlesk z řad ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S přednostním právem se přihlásil pan ministr práce a sociálních věcí Drábek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, asi je vhodné, abych se na tomto místě znovu přihlásil k těm některým tématům, tedy tak činím. Dovolte mi, abych řekl jenom několik jednotlivých poznámek k předchozímu vystoupení.

Tak jako včera pan poslanec Chvojka, nakonec dotkl se toho i pan předseda Sobotka, tak argumentace sociální demokracie ohledně fondů penzijního připojištění a fondů penzijního spoření je vnitřně rozporná. Sociální demokracie tady ústy svého předsedy jasně vyjádřila, že podporuje systém penzijního připojištění a systém zavedení penzijního spoření označuje za privatizaci důchodového systému. A kde je ta logika? To znamená, že ty privátní správcovské fondy, které spravují vklady občanů v penzijním připojištění, to jsou ty správné? A ty privátní správcovské společnosti, které budou spravovat vklady občanů v penzijních společnostech, to jsou ty špatné? Přestože budou mít velmi podobné licenční podmínky, velmi podobný dozor, velmi podobné podmínky pro svoje působení? Nerozumím tomu ani po těch třech dnech diskuse.

Padlo tady, že důchodová reforma je špatná, protože s ní nesouhlasí nikdo. No, obvykle to bývá tak, že pokud je nějaký návrh kritizován jak zleva, tak zprava, podobně je tomu u zákoníku práce, tak to svědčí o jeho vyváženosti.

Byla tady zmínka o úpravách průběžného systému a o tom, že by bylo potřeba, aby lépe zohledňoval odpracovanou dobu a dosažený výdělek. Ale to je přesně to, co již bylo schváleno a je účinné od 30. září, prodlužování rozhodného období. Ano, to je směr, kterým jde většina zemí v Evropě, a jdeme tímto směrem i my, tedy nic nového pod sluncem.

Důchodová reforma je nutná ne proto, že by to bylo nezbytné z pohledu deseti nebo patnácti let horizontu. Důchodová reforma je nutná proto, že pokud chceme být odpovědní vůči dnešní mladé generaci, vůči těm, kterým je dnes 20 nebo 30, tak jiná cesta než doplnění průběžného systému o stabilní a dlouhodobě funkční systém penzijního spoření není možná.

Dovolte mi ještě pár slov k podpoře rodin. Tady je vytvářena opozičními poslanci taková atmosféra, jako že podpora rodin v České republice je na nízké úrovni. Není tomu tak. Statistiky OECD jasně říkají, že podpora rodin v České republice je nejvyšší ze všech rozvinutých zemí na světě. Nejvyšší ze 40 rozvinutých zemí na světě sdružených v OECD. Kombinace daňového zvýhodnění a daňového bonusu, náhradních dob důchodového pojištění, rodičovského příspěvku, který je vyplácen nejdelší dobu na světě - tato kombinace staví Českou republiku do výhradní pozice, kde v některých případech, na rozdíl od jiných zemí, dokonce rodina je negativním plátcem do veřejných rozpočtů. To znamená, přijímá z veřejných rozpočtů, i když oba rodiče pracují, více, než kolik do něj odvádí. Toto postavení je naprosto výjimečné, a pokud se někdo snaží namluvit dnešním mladým rodinám, že podpora rodin v České republice je nízká, tak tím dělá jenom medvědí službu naší společnosti. Není to pravda. Podpora rodin v České republice je extrémně vysoká.

Co se týká rodičovského příspěvku, tak prosím ty, kteří izolovaně tady hovoří o tisku 315, aby vzali v úvahu také další projednávaný tisk ve sloučené rozpravě, který mění systém rodičovského příspěvku od ledna příštího roku tak, že rodič bude mít možnost si sám volit výši rodičovského příspěvku, kde bude mít možnost od dvou let věku dítěte lépe skloubit pracovní a rodinné aktivity, a tento systém podpory rodin tím ještě bude intenzivnější.

Poslední poznámka k veřejné službě. Opět tady padlo, že ten systém veřejné služby není zaměřen na dlouhodobě nezaměstnané. Není to pravda, prosím, hrajme skutečně ve společném týmu a nešiřme lži, které jsou opřeny o nějaké fámy, které se šíří na internetu. Veřejná služba je především zaměřena na dlouhodobě nezaměstnané, u kterých je potřeba, aby obnovovali svoje pracovní a životní návyky - ano, je možné také veřejnou službu využít u krátkodobě nezaměstnaných -, a použití veřejné služby bude zaměřeno na ty, kteří opakovaně, například sezónně, každý rok využívají systém podpory v nezaměstnanosti, protože ten systém je dnes výhodný pro toho, kdo si na léto vezme sezónní práci, přes zimu čerpá podporu v nezaměstnanosti, na léto si vezme sezónní práci, přes zimu čerpá podporu v nezaměstnanosti a tak stále dokola. Já si myslím, že to vysvětlení je naprosto srozumitelné. A to, že veřejná služba je zaměřena především na dlouhodobě nezaměstnané, především na ty, kteří si zvykli, že je jednodušší žít ze sociálních dávek, než se snažit vydělat peníze na obživu prací, tak ten princip si myslím, že je naprosto nezpochybnitelný a že praxe ukáže již příští rok, že pro řešení situace v některých lokalitách, na Šluknovsku, ale v desítkách dalších lokalit, že je to jeden ze základních způsobů, jak zajistit, aby společnost byla mnohem integrovanější a aby ty skupiny občanů, které zneužívají český sociální systém a které nejenom že obtěžují ty občany, kteří na ně přispívají, ale zároveň se jim smějí do očí, tak aby tato praxe skončila.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Mám zde dvě faktické poznámky. Nejprve pan poslanec Miroslav Opálka, poté pan poslanec Roman Sklenák. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, kolegové, já bych rád reagoval na pana ministra aspoň třemi poznámkami, než se mi dostane té cti vystoupit krátce v diskusi.

Co se týká sezónní práce, v létě pracovat, v zimě brát podporu není zájem toho zaměstnance, ale zaměstnavatele. Protože on nechce, když nemá pro toho zaměstnance, samozřejmě držet režii na to, aby si ho tam bez práce držel. Takže toto je samozřejmě systém, který je výhodný především pro zaměstnavatele, a myslím si, že jsme se snažili tento systém řešit prostřednictvím úprav v nemocenském pojištění, když 21 dnů má platit zaměstnavatel, protože toho zneužíval. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP