(23.00 hodin)
(pokračuje Ploc)

Za prvé, ustanovení čl. 3 bodu 1 v části, kterou se stanovuje nové znění § 4 odst. 1 písm. s) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a čl. 3 bodu 2, 3 a 4 zákona č. 348/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se ruší dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.

Já myslím, že to bylo docela zajímavé. Paní předsedající, kolegové tady nedávají opět pozor. Jestli byste je mohla napomenout.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Dámy a pánové, já vás prosím o klid. Pane poslanče, pokračujte, zatím jsme se moc daleko nedostali, tak pokračujte, prosím.

 

Poslanec Pavel Ploc: Děkuji.

II. Ustanovení čl. I, čl. II, čl. III bodu 1 v části, kterou se ruší § 4 odst. 1 písm. s) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění před účinností zákona č. 348/2010 Sb., a čl. IV zákona č. 348/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se ruší uplynutím dne 31. prosince 2011.

Jazyk práva je někdy složitý. Zkusme však najít skutečnou podstatu sporu. Není pochyb o tom, že stát má mít zájem na tom, aby občané spořili jakýmkoli způsobem. Tím, jak nastaví podmínky, může aktivně ovlivňovat cíle a rychlost spoření, a sice se shodneme, že pokud občan spoří na své bydlení, značně pomáhá i hospodářství státu. Finance vložené do bydlení zvyšují kvalitu života, ale zároveň zvyšují i bohatství státu, i jednotlivců. Určitě i proto tato ctěná Sněmovna v minulosti rozhodla, že státním příspěvkem pomůže nastavit podmínky výhodně pro občany, kteří se rozhodnout svoji osobní situaci s bydlením řešit aktivně.

Uvědomme si původní základní podmínku. Účastníci stavebního spoření, kteří vložili částku nutnou pro připsání maximální výše zálohy státní podpory, tj. 18 000 Kč, měli nárok na zálohu státní podpory až do výše 4500 Kč za rok. Novelou zákona, o které dnes jednáme, se naopak vláda pokouší napadnout právě ty občany, kteří se chovají odpovědně k sobě i státu. Jak napadeným zákonem došlo ke zkrácení příspěvku, jak zdaněním jeho části, tak jeho snížením, jež se vztahuje i na smlouvy uzavřené před 1. lednem 2011, kdy zákon nabyl účinnosti. Nezanedbatelné je to, že se nerespektuje splnění podmínek v době uzavření smlouvy, a to zejména při uspoření určité částky v příslušném roce. Ustavení působí do minulosti.

Ministr financí - není. Ministr financí v důsledku tohoto zákona očekává pro státní rozpočet roku 2012 snížení výdajů z plánovaných přibližně 11,4 miliardy korun na 6,5 miliardy korun českých. Na této úrovni by se výdaje v souvislosti s poskytováním státní podpory měly stabilizovat i pro další roky. Podle předkládací zprávy ministra financí pro jednání vlády mají opatření v oblasti stavebního spoření přinést snížení zátěže pro státní rozpočet roku 2011 ve výši 6 miliard Kč. Pro státní rozpočet roku 2012 pak v rozmezí 6,5 až 8,5 miliard.

Neuvěřitelné je opět vyjádření ministra, podle něhož stavební spoření dlouhodobě podporuje střední i vyšší příjmové skupiny obyvatel, což samo o sobě popírá možný zásah do sociálních práv. Otázkou je, odkud stát disponuje údaji o příjmové struktuře účastníků stavebního spoření. Naopak mluví ministr sociálních práv, podle něhož tato práva patrně náleží jen příjmově slabším skupinám obyvatel.

Jak to funguje doopravdy? Někteří občané nevyužívají možnosti úvěru, jsou motivováni pouze státní podporou ke spoření. Další však využívají možnost následného úvěru stavebního spoření. Stavební spoření pracuje na principu solidárnosti, část klientů spoří, aby si z jejich úspor mohli ostatní klienti půjčovat na bydlení. Podle statistiky je v současnosti průměrný vklad přibližně 85 000 korun a průměrný úvěr přesahuje 510 000 Kč. Aby mohl být poskytnut jeden průměrný úvěr, je třeba několika dalších klientů. Český systém stavebního spoření proto potřebuje několik vkladatelů, kteří své úspory na určitou dobu odloží do stavební spořitelny. Právě proto je vhodné zapojení širokého spektra obyvatel. Jaká by byla jejich motivace po zavedení vládní reformy?

Samostatnou kapitolou přijímání tohoto zákona byl postup tzv. vyhlášení stavu legislativní nouze při projednávání návrhu zákona a aroganci pohodlné většiny jsme viděli na vlastní oči. Smyslem či účelem institutu stavu legislativní nouze je přitom zabránění nevratných nebo obtížně reparovatelných škod na základních zájmech členů společnosti anebo zabránění reálných značných škod na majetku.

Ústavní soud v dosavadní judikatuře opakovaně zdůraznil nezbytnost dodržování procedurálních pravidel a respektování demokratických principů v zákonodárném procesu. Ve svém rozhodnutí ze dne 15. února 2007 uvedl, že i Parlament, resp. jeho obě komory nemohou postupovat libovolně, ale jsou vázány právem. Při výkonu legislativní činnosti jsou tak vázány především Ústavou ČR a s ní konformně vykládanými jednacími řády, jakož i ustálenou praxí parlamentní komory a jejích orgánů, kterou lze díky dlouhodobému opakování považovat za nepsanou část legislativní procedury.

Paní předsedající, já vás požádám... Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Tak a teď už je to doopravdy - tak, pane poslanče, váš čas vypršel.

 

Poslanec Pavel Ploc: Děkuji pravé straně za potlesk. Vážím si toho. Jenom na závěr vaším prostřednictvím panu poslanci Boháčovi.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Pane poslanče, už je to ne váš konec, ale konec vašeho času.

 

Poslanec Pavel Ploc: V kuloárech vysvětlím, kde jsem si naspořil na první skokačky.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Tak, pane poslanče. Prosím, další vystoupí pan poslanec Jiří Petrů. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Petrů: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, návrh novely zákona o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a zákon o dani z příjmu, sněmovní tisk 378, vnímá veřejnost jako velmi zásadní. Není se čemu divit. Stavební spoření bylo pro velkou část obyvatel bezkonkurenčně nejvýhodnějším spořicím produktem na českém trhu. Případné snížení státní podpory bezpochyby ubere tomuto produktu na atraktivnosti. Většina lidí uvažujících o pořízení vlastního bydlení nemá dostatek prostředků k financování nákupu či výstavby nemovitosti. Jedinou možností, jak bydlet dříve, než naspoříte potřebnou částku, je využití cizích zdrojů.

Historie stavebních spořitelen se píše již 236 let a pomohla zajistit bydlení milionům lidí v Evropě. Již v roce 1775 začali shromažďovat prostředky členové první stavební spořitelny, Kettley's Building Society v Anglii. Tato stavební spořitelna čítala přibližně 50 členů, kteří vkládali prostředky na společný účet tak dlouho, dokud si všichni nepořídili vlastní bydlení. O přidělení prostředků rozhodovala náhoda. O pořadí výplaty se losovalo. Postupem času se již upustilo od losování. Stavební spořitelny přidělovaly úvěry poté, co měl člen naspořenu stanovenou částku. Tímto se stalo stavební spoření pravým finančním produktem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP