(12.30 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Jak již zde bylo řečeno, hodnoticí lhůta se prodlouží z šesti měsíců na osm. Soutěžní lhůta by měla zůstat zachována, tj. v délce 36 dnů. Já se domnívám, že tato soutěžicí lhůta by měla být rovněž prodloužena, ne příliš, ale určitým způsobem rozhodně, zvláště projekty připravované v oblasti exaktních, přírodních věd nebo věd technických by si to prodloužení vyžadovaly. Takže to je další důvod k tomu, proč jsme podali veto na zrychlené projednávání návrhu této novely.

To je zhruba všechno, co jsem považoval za nutné říci. Jenom znovu podotknu, že s obsahem novely souhlasíme, ovšem bude možná nutné změnit i druhou část lhůt, to znamená soutěžní lhůtu. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, zda se hlásí někdo do obecné rozpravy v prvém čtení. Paní kolegyně Putnová, pan kolega Bartoš. Prosím, jenom upozornění, ve 13 hodin bude vyhlášena polední pauza, máte-li zájem na projednání tohoto bodu, řiďte se touto informací. Prosím.

 

Poslankyně Anna Putnová: Děkuji, vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, dovolte, abych se stručně vyjádřila k předložené novele, protože znám situaci z obou stran. Znám ji jako ten, který předkládá projekty, čili navrhovatel, a znám situaci v řešení a hodnocení projektů i jako člověk, který organizuje hodnotící panely.

Chtěla bych říct, že důvody, které tady zazněly, jsou naprosto relevantní. Je skutečně obtížné získat kvalitní hodnotitele, kvalitní odborníky, kteří se vyjadřují k projektům často velmi komplikovaným ve lhůtě, která byla z původního záměru zkrácena. Současně také musím podotknout, že my, kteří se účastníme výběrových řízení, ať už na té národní nebo mezinárodní úrovni, se pochopitelně dostáváme do situace, kdy nejistota, zda projekt byl přijat, či odmítnut, se prodlužuje a je to z hlediska jakéhosi komfortu řešitelů situace, která je méně příjemná.

Na druhou stranu bych chtěla podotknout, že pokud si stanovíme, že jako priorita bude kvalita projektů, měli bychom přistoupit na to, že vytvoříme podmínky, které umožní, aby se špičkoví pracovníci mohli k předkládaným projektům vyjádřit. Proto podporuji novelu, která byla předložena. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Teď mám další přihlášku od pana navrhovatele pana Waltera Bartoše, poté dostane slovo pan kolega Bořivoj Šarapatka.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, budu velice krátký. Protože jsem počítal s tím, že tento zákon bude projednáván ve zrychleném režimu, v režimu 90, a padlo na tento návrh zákona veto, na devadesátku, navrhuji zkrátit projednávání tohoto zákona na 30 dnů.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji panu navrhovateli. Nyní má slovo pan poslanec Bořivoj Šarapatka.

 

Poslanec Bořivoj Šarapatka: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já bych rovněž podpořil prodloužení lhůty vyjadřování se zahraničních oponentů, protože s tím mám dost bohaté zkušenosti. Teď, v současné době, připravuji jednu velkou mezinárodní konferenci a mám tam asi 30 zahraničních oponentů a opravdu z nich vydolovat posudek není vůbec nic jednoduchého, takže určitě jim musíme dát čas. A ještě bychom se měli zamyslet nad těmi financemi. Pan navrhovatel říkal, že to nezvýší požadavky na finance. Zase mám zprávy od kolegů ze zahraničí, že mnohdy to po nich chceme velice levně, a opravdu to může v budoucnu na finance narazit. Takže navrhovatelům doporučuji, aby se i na tento bod nějakým způsobem zaměřili. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Šarapatkovi. Ptám se, zda se někdo hlásí ještě do obecné rozpravy. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu a budeme se věnovat návrhu na přikázání. Nejprve na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovy. Ptám se, zda má někdo jiný návrh na přikázání. Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 69. Táži se, kdo souhlasí s přikázáním této materie výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 69 přítomno 138, pro 116, proti nikdo. Tedy jsme přikázali.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty k projednání ve výboru, a to na 30 dnů. Je zde žádost o odhlášení, prosím, abyste se znovu přihlásili.

 

Budeme rozhodovat v hlasování pořadové číslo 70. Zahajuji hlasování pořadové číslo 70. Táži se, kdo souhlasí se zkrácením lhůty k projednání ve výboru na 30 dnů. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti návrhu?

V hlasování pořadové číslo 70 přítomno 120, pro 84, proti 27. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh zákona by přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a lhůta pro jeho projednání byla zkrácena na 30 dnů.

 

Tím končí projednávání bodu 25, sněmovního tisku 429 v prvém čtení. Děkuji panu navrhovateli, děkuji též panu zpravodaji.

 

Zahajuji projednávání bodu

 

28.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání
odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států
Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů
(zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 403/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Dobrý den, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové. Máte před sebou návrh technické novely zákona o uznávání odborné kvalifikace, zákona č. 18/2004, předloženého vládou České republiky Poslanecké sněmovně jako tisk 403. Tato novela v sobě zahrnuje několik změn, které lze shrnout do dvou oblastí. První oblastí je odstranění obtíží s prováděním zákona v praxi a odstranění některých technických nedostatků zákona, například úprava návrhů podle Lisabonské smlouvy. Druhou oblastí je zavedení jednotné evidence poskytovatelů služeb, tedy migrujících osob vykonávajících v České republice dočasně nebo příležitostně povolání, pro které český právní řád stanoví podmínky k jejich výkonu.

Navrhované řešení evidence poskytovatelů služeb nemá pouze formální právní význam, ale je reálným věcným předpokladem pro zlepšení a zefektivnění práce uznávacích orgánů ministerstev, jiných ústředních orgánů státní správy a některých profesních komor, jenž bude mít dopad současně také na sběr statistických údajů, které má Česká republika povinnost vždy za dvouleté období předat Evropské komisi.

Já jenom ve zkratce řeknu, co to obnáší, abychom tomu rozuměli. Jestliže náš občan někde v Evropské unii či občan Evropské unie u nás chce uplatit svoji odbornou kvalifikaci, například architekt, tak na základě této směrnice máme 23 uznávacích orgánů, decentralizovaných orgánů, které toto uznávají, osvědčení plné kvalifikace. To znamená architekt z Německa díky osvědčení od tohoto uznávacího orgánu dostane kvalifikaci i pro práci v České republice, stejně tak občan České republiky v Německu či v jiné zemi Evropské unie. Výrazně to zlepšuje příhraniční poskytování služeb nebo to odbourá administrativu, tato technická novela, například při jednorázových pracovních výkonech, například když špičkový chirurg jede na operaci do České republiky, tak se jenom ohlásí kompetentnímu orgánu a nemusí dělat velmi složitou proceduru. Takže je to velmi zjednodušující a velmi důležitá věc jak pro občany ČR v zahraničí, tak občany EU u nás.

Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, děkuji vám za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP