(16.50 hodin)
(pokračuje Doktor)
Chci ale také přičinit poznámku k vystoupení, které charakterizovalo náladu a bohužel, jak je vidno, nejen v koalici, ale i ve společnosti, a zaznělo a bylo patrné ve slovech paní místopředsedkyně Poslanecké sněmovny zastupující Věci veřejné.
Objektivně řečeno, a je to svým způsobem tragikomické, se staly stravenky novým českým náboženstvím. Nechci se podpalovat ani se nebudu křižovat za to, zůstane-li tato daňová výjimka v našem daňovém řádu, resp. v zákoně o dani z přijmu, na druhou stranu se mnoho let stavím otevřeně proti této nesystémové věci. Základem toho nesystémového pojetí stravenek jako souběžného daňově zvýhodněného platidla - protože, prosím, pohlížejte na tento instrument tak, a já říkám, že kdyby byly akceptovány ve veřejných domech, pak by byly akceptovány v celém spektru ekonomiky a jsou státem podporovaným, resp. státem trpěným souběžným platidlem v České republice, neb je jimi placeno všude a bezezbytku. Snad bezezbytku a s výjimkou veřejných domů.
Stát tuto výjimku trpí, a co více, trpí ji na obou stranách. Trpí ji u zaměstnance i u zaměstnavatele. Bylo by správné, kolegyně a kolegové, pakliže se rozhodnete pro to, aby stravenky v té podobě, o níž je zatím uvažováno, byly ponechány, pakliže to tak má být, pouze na jedné jediné straně. Buď na straně zaměstnance, případně na straně zaměstnavatele. To, co je ovšem na projektu tohoto souběžného platidla - a vy, kteří znáte tuzexové bony - ano, naše společnost se dělí na ty, kteří je používají, a na ty, kteří jsou takzvaně hloupí a ještě neobjevili jejich kouzlo - měli byste vědět, že tou nejzrůdnější věcí, která doprovází tento projekt, je fakt, že jejich účinky nejsou zákonem ošetřeny. Není horní nominální hodnota tohoto souběžného platidla, kterou by stát určoval horní parametry toho, do jaké míry je možné stravenky, toto souběžné platidlo podporované a zvýhodňované státem, užívat.
Za prvé, neexistuje žádný nástroj, kterým by dokázal finanční úřad a správce daně kontrolovat množství stravenek vydané proti pracovní pohotovosti a počtu zaměstnanců ve firmě. Neexistuje žádný správce daně, který by uspěl ve sporu se zaměstnavateli, kteří vydávají takovýmto způsobem naprosto nekontrolovatelný počet stravenek a nikdo neví, jestli nejsou stravenky vydávány vedle počtu zaměstnanců ještě na jednatele firem, jejich manželky a jejich děti. Nelze to zkontrolovat, ale hlavně nelze vést kvalifikovaně úspěšný spor správce daně s takovým zaměstnavatelem, který nakupuje a vydává více stravenek nežli odpovídá počtu pracovních pohotovostí a jeho zaměstnanců ve firmách. Prostě to nelze. Tento systém takto nelze ohlídat.
Poznámka druhá. Neexistuje horní nominální hodnota, která by určovala, jaký objem nákladů je možné akceptovat z hlediska zákonem garantované spoluúčasti, protože zákon říká, že zaměstnavatel poskytne stravenky a do nákladů uplatní nejvýše 50 % nominální hodnoty. V zákoně však není nominální hodnota uvedena.
Jinými slovy, vy, kteří bráníte práva zaměstnanců, máte pravdu, že nejspíše nejčastěji používanou stravenkou je nominální hodnota kolem 60 až 75 Kč na jeden poukaz. Neexistuje však v současné chvíli zákonná možnost jak zavřít, chcete-li zakepovat, zabránit tomu, aby byly vydávány stravenky ve vyšších nominálních hodnotách. A probůh, snad víte, že jsou vydávány stravenky v nominálních hodnotách překračujících 100 Kč, ale blížící se také 200 Kč a mnohdy ještě výše. A bude-li zaměstnavatel ochoten akceptovat v jednání se zaměstnanci, například skrze kolektivní smlouvu, nominální hodnoty vyšší, pak neexistuje zákonný způsob, jak mu v tom zabránit. Zákon prostě na to nepamatuje.
Co je ještě horší, všichni, jak tu sedíme, víme, že stravenky neslouží k financování výhradně soukromé spotřeby směřované do oblasti zdravější výživy a stravování. Jen někteří jsme ještě ochotni v tom obchodním případu, který je spojen se stravenkami, něco takového říkat světu. A protože někteří z vás k nim opravdu patří, někteří z vás ještě věříte tomu, že lze hrát společenskou hru na to, že za stravenky se kupuje jídlo, pak prosím běžte dnes, teď a hned do velkoobchodní sítě jednoho z velkoobchodů zabývajících se prodejem zahradní techniky, motorových travních sekaček, křovinořezů, bazénové techniky, technologie spojené s provozováním koupelen, zahradních kol, dětských hraček - já schválně neuvádím obchodní jméno, protože tomu velkoobchodu nechci dělat reklamu -, a tam je prosím v každé pokladně té obchodní sítě cedule v rozměrech 75x45 cm a na ní je nápis Přijímáme platební poukázky Sodexo.
Bojujte za zdravou výživu, když tomu věříte. (Potlesk z pravé strany sálu.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Nyní se hlásí s faktickou poznámkou pan poslanec Látka.
Poslanec Jan Látka: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tato novela má zrušit možnost pro firmy zahrnout náklady na stravování svých zaměstnanců do daňově odečitatelných položek. Dle mého názoru je to špatně, protože daňová podpora závodního stravování včetně stravenek je již v řadě zemí Evropské unie zcela běžnou záležitostí.
Zrušení daňové uznatelnosti příspěvku na stravování ve formě stravovacích poukázek bude mít vážné důsledky pro zaměstnance i podnikatelskou sféru. Závodní stravování, ať už ve vlastním zařízení zaměstnavatele či prostřednictvím stravenek, využívají téměř čtyři miliony zaměstnanců. Jsou to zaměstnanci především malých a středních firem. Proto jsou pro zachování stravenek i zástupci podnikatelských kruhů.
Jak vyplývá ze zdůvodnění předkladatelů, hlavním důvodem pro zrušení daňové uznatelnosti stravování formou stravenek je předpoklad daňové úspory 0,6 až 1 mld. Kč. Domnívám se, že je to pouze zbožné přání vlády. Dá se předpokládat, že se totiž sníží odvody DPH a také daně z příjmu kvůli poklesu obratu restaurací, takže úspory budou minimální. Návrh zaměstnaneckého paušálu, který je převeden do bonusu, je pak vůči veřejným rozpočtům a jejich příjmům daleko méně šetrný než stravenky. Ponechání stravenek je menší rozpočtovou ztrátou než zavedení zaměstnaneckého bonusu.
Pominu-li ekonomickou stránku věci, zrušení stravenek bude mít bezesporu negativní vliv na stravovací návyky zaměstnanců, protože povede ke konzumaci méně vhodné stravy v nevhodném prostředí a velmi pochybné kvality.
Zcela likvidační je tento návrh pro cca 17 tisíc podnikatelů provozujících restaurační zařízení, u nichž stravenky tvoří 50 i více procent z celkového obratu. Podnikatelé přitom investovali nemalé částky do svých provozů, aby splnili náročné hygienické předpisy, které jsou podmínkou pro poskytování -
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Pane poslanče, omlouvám se, ale faktická poznámka je limitována časovým rozsahem dvou minut. Pokud chcete vystoupit v delším časovém rozsahu, přihlaste se prosím do řádné rozpravy. Děkuji.
Slovo má pan zpravodaj Suchánek.
Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo. Já bych chtěl jen poopravit svůj návrh na zkrácení lhůty k projednávání. Po dohodě s předkladatelem bych chtěl tuto lhůtu zkrátit ne na 40, ale na 30 dnů. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Ano, čili berete zpět svůj první návrh a lhůtu navrhujete zkrátit na 30 dní.
Nyní faktická poznámka pana poslance Skokana. Prosím, máte dvě minuty.
Poslanec Petr Skokan: Dobré odpoledne, milé kolegyně, vážení kolegové. Budu stručný. Věřím, že se vejdu do limitu stanoveného faktickou poznámkou, z něhož už jsem část vyčerpal tímto úvodem.
Pokud má používání stravenek nějaké neduhy a někdo o tom ví, tak věřím tomu, že pokud by měl upřímnou snahu, už by navrhl nějaká pravidla, kterými by se ty neduhy nějakým způsobem odstranily, nebo se tomu aspoň zamezilo. Pokud například řidiči, kteří mají oprávnění k řízení motorového vozidla, nějakým způsobem porušují předpisy, a my víme, že to dělají, přece jim všem neodebereme řidičské oprávnění jenom proto, že snad automobilovým provozem vznikají autonehody, škody a další věci. Snažíme se to řešit. A já si myslím, že pokud někdo zneužívá stravenek, udělejme opatření, aby to nebylo zneužíváno. ***