(15.30 hodin)
(pokračuje Marková)
Nebo že veškeré příjmy nemocnice musí být použity na provoz, obnovu, rozvoj daného zařízení? Co je špatného na požadavku transparentnosti nákupu zboží a služeb? Co je špatného na kontrole hospodaření, zvlášť když nestátní zdravotnická nezisková zařízení jsou naprosto obvyklá ve vyspělé Evropě a předlohou pro tento zákon byl švýcarský model?
Jestliže se tedy hlásíme k tomu, že zdravotnictví není podnikání - i když si nejsem jistá, jestli to myslí všichni doopravdy, vy, kteří tady sedíte -, že to tedy není podnikání jako každé jiné, protože je to veřejná služba hrazená z povinného veřejného solidárního zdravotního pojištění, není přece žádný důvod tento zákon měnit nebo rušit. Měnit ano, ale rušit určitě ne.
Zamítnutí a společná práce nad případnými chybami je jediné možné řešení ve prospěch všech - opakuji všech - občanů České republiky, nejenom těch vyvolených, tedy, překládám pro pravicovou část politického spektra, těch bohatých. Navrhuji tedy znovu zamítnout tento návrh zákona.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk zleva.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan ministr Leoš Heger žádá o slovo v rámci obecné rozpravy.
Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já bych se rád přihlásil k tomu, že ministerstvo tento návrh podpořilo. Nebudu se vyjadřovat k těm rétorickým ekvilibristikám, které tady byly učiněny, ani k velmi silným vyhlášením, dehonestacím ani k oslímu můstku, kterým se přešlo ke kritice, jak řídila ODS zdravotnictví ve Středočeském kraji, popřípadě v Královéhradeckém kraji.
Chtěl bych jen říci, že trošku škoda, že v těchto výpadech, které podsouvají, že současná vláda chce zprivatizovat ve zdravotnictví úplně všechno, nebo konkrétním osobám přiznávají záměry se obohatit nebo někomu přihrát nějaký majetek - já jsem chtěl jenom říci, že je škoda, že mezi těmito řečmi, které trošku postrádají argumenty, a zdůrazňují argumenty ad personam nebo argumenty typu strašení věcmi, které lze samozřejmě pojmenovat, ale těžko prokázat, že v této atmosféře zaniká velký problém řízení zdravotnictví, který tady existuje. Existuje v tom, jak je založena naše legislativa.
Naše legislativa je založena na tom, že síť nemocnic se podle zákona č. 48 formuje cestou výběrových řízení a navazování smluv s pojišťovnami. Toto bylo vetknuto do zákona koncem devadesátých let a v řadě aspektů se to osvědčilo, ale v řadě aspektů se to již přežilo. Ukazuje se, že ovlivňování sítě není na jedné straně dostatečně pružné, protože tady neustále máme problém, že síť je nerovnoměrná, v některých sférách přebujelá, a na druhé straně máme problém, jak redukovat lůžka civilizovaným způsobem tak, aby nemuselo být používáno násilné administrativní uzavírání, a jak vůbec celou síť kultivovat.
Já si myslím, že tady se vůbec nehraje o to, že by v současné době někdo chtěl vytvářet akciové společnosti. Naopak se opakovaně hlásím k tomu, že Ministerstvo zdravotnictví pracuje na modelu - a řeknu to klidně znovu, i když jsem za to byl kritizován - rozumné neziskové společnosti. Ministerstvo zdravotnictví vede obtížná jednání o vzniku univerzitních nemocnic, který bude provázen odstátněním nemocnic na formu neziskových organizací. Toto je veřejně přislíbeno. Ministerstvo zdravotnictví vetklo do zákona o zdravotních službách možnost ovlivňovat alespoň centra specializované péče, protože to, co se celkem v posledních letech osvědčilo, není postaveno na solidním základu.
Já bych byl proto mnohem raději, kdyby opozice místo výhrůžek, které tady zazněly, obav a strašení veřejnosti byla spíše ochotna diskutovat o tom, jak síť neziskových nemocnic do budoucnosti tvořit a jakým způsobem tu síť postavit na některých kmenových nemocnicích, které musí být rozmístěny rozumným způsobem, a ne takovým způsobem, jakým určuje zákon, který se zde pokoušíme navrhnout ke zrušení.
Ten zákon má opravdu celou řadu pozitivních prvků, jak tady padlo, a my jsme také některé z nich zakomponovali do zákona o službách. Dohled nad kvalitou tam samozřejmě je. Velmi přísný dohled na to, aby nikdo neodmítal pacienta, a další věci.
Já se o tom nebudu dále šířit. Jenom bych vás chtěl ujistit, že ten zákon je tak složitý, komplikovaný a vnitřně špatně provázaný, že je velmi těžké ho předělat a aplikovat. Ten zákon je dokonce velmi obtížné aplikovat tak, aby mohl vejít v platnost tím, že se tam některé nemocnice zapojí, a není tedy způsobeno zlou vůlí nebo nezákonným chováním ministerstva, že dosud ten zákon nebyl aplikován.
Já o tom nebudu dále široce hovořit. Jenom vás ujišťuji, že žádná privatizace se nechystá. Chystá se opravdu zákon o neziskových nemocnicích. Ministerstvo se z této cesty nedá svést žádnými excesy ani výhrůžkami. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Je zde jedna faktická poznámka. Prosím, pan poslanec David Rath.
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, slyšeli jsme pana ministra, který se nás snažil uklidnit, že se vlastně nic neděje, že zruší zákon o neziskových nemocnicích. Přitom nepřichází s žádným jiným. Pan ministr zdravotnictví už je docela dlouhou dobu na ministerstvu, aby tedy, když se mu tento nelíbí a chce neziskové nemocnice, tak už tady dnes mohl mít alternativu. Žádnou takovou nepřináší, čili boří něco, aniž by měl cokoli nového, jiného, lepšího připravené. To je jeden fakt.
Druhý fakt. Pane ministře, já vám nevěřím, že nechcete privatizovat nemocnice. Konkrétně v nedávné době se objevily jasné zprávy, že chcete některé nemocnice zbavit statutu fakultních nemocnic. Čili vy na jedné straně hovoříte o tom, jak chcete mít univerzitní nemocnice, na druhé straně některé z toho vyřazujete, ale co víc - třeba u Fakultní nemocnice na Bulovce nemá jít jen o to, že přestane být fakultní, ale otevřeně se hovoří o tom, že bude pronajata soukromému provozovateli. ***