(12.00 hodin)

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Skutečně jenom stručně, protože o novele zákona o zaměstnanosti jsem podrobně hovořil především při projednávání v prvním čtení.

Chci skutečně jenom zdůraznit, že novela zákona o zaměstnanosti, která je součástí balíku sociální reformy, je zaměřena především na boj proti nelegálnímu zaměstnávání. Úpravou definice nelegální práce zvýšíme možnosti odhalování nelegálního zaměstnávání, protože nelegální zaměstnávání je jedním ze způsobů, jak obírat rozpočty ať už zdravotní, sociální nebo daňové o peníze, které by tam jinak mohly být.

Dále se zvyšuje motivace k aktivitě uchazečů o zaměstnání. Nabídka veřejné služby ve výši až 20 hodin týdně bude podmínkou, resp. přijetí takové nabídky bude podmínkou pro účast v systému uchazečů o zaměstnání. Kdo takovou nabídku odmítne, tedy odmítne vykonávat veřejnou službu a nebude k tomu mít závažné důvody, ať už vyplývající ze zdravotního stavu, z věku, z jiných okolností, bude z evidence uchazečů o zaměstnání vyřazen.

Dalším důležitým bodem je sjednocení kategorií zdravotně znevýhodněných osob a zdravotně postižených osob, protože dnes již kategorie zdravotně znevýhodněných osob jako vydělená z několika kategorií osob zdravotně postižených nemá smysl a je potřeba tyto kategorie integrovat.

Jak už tady bylo zmíněno, zavádí se možnost - a podtrhuji slovo možnost - sdíleného zprostředkování, kdy pro zprostředkování bude možné také využít soukromé subjekty, a výrazně se navrhuje snížit administrativní zátěž zaměstnavatelům zrušením povinnosti hlásit každé volné pracovní místo. Nechává se na úvaze, zda zaměstnavatel chce hledat zaměstnance prostřednictvím úřadu práce, či zda chce hledat vlastními silami, či prostřednictvím jiných subjektů, protože dnešní povinnost je velmi formální a zbytečně zatěžuje jak zaměstnavatele, tak úřady práce v těch případech, kdy zaměstnavatel prostě nechce využít služeb úřadů práce a chce využít jiný způsob hledání vhodných zaměstnanců.

Na závěr chci konstatovat, že tato předloha byla velmi pečlivě diskutována zejména s Národní radou osob se zdravotním postižením a s Chartou sociálního podnikání, a já považuji za velmi dobrý výsledek, že s oběma těmito organizacemi jsme se dohodli na takovém kompromisním znění, které bylo pro všechny tři vyjednávající strany přijatelné.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. A nyní tedy můžeme přikročit k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím paní zpravodajku, aby nám oznámila postup při hlasování. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Kohoutová: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s návrhem průběhu hlasování k tisku 373.

Za prvé bychom hlasovali o návrhu na zamítnutí zákona, který podala paní poslankyně Dana Váhalová a Marta Semelová.

Za druhé bychom hlasovali o návrhu na zpětvzetí bodu C, který nám přednesla paní poslankyně Chalánková a který společně podávala s panem poslancem Martinem Vackem.

Za třetí bychom hlasovali o bodu A, a to písmeno 1 až 44. Jedná se o pozměňovací návrhy výboru pro sociální politiku.

Dále bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu uvedeném pod bodem B1, který podala paní poslankyně Dana Váhalová.

Dále bychom, za páté, hlasovali o pozměňovacím návrhu uvedeném v bodě B2, který podala paní poslankyně Dana Váhalová.

Za šesté bychom hlasovali o dalších bodech uvedených pod bodem A45. Jde o pozměňovací návrh opět výboru pro sociální politiku.

Za sedmé bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu pana poslance Romana Sklenáka uvedeném v bodě D1.

Dále bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu D2, který podal opět pan poslanec Sklenák.

A dále bychom hlasovali o zákonu jako o celku.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. To byl ten návrh procedury. Pokud nemá někdo námitku proti tomuto návrhu - není tomu tak - zahajuji tedy hlasování o takto navržené proceduře. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 178 z přihlášených 147 pro 140, proti 2. Tento návrh byl přijat.

 

S přednostním právem chce vystoupit předseda poslaneckého klubu ČSSD pan Bohuslav Sobotka. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo především, já cítím potřebu upozornit na jeden vážný problém, který je obsažen v tomto návrhu zákona. Myslím si, že je to náš příspěvek k lepší politické kultuře v této Poslanecké sněmovně, pokud to učiním, protože pokud bude návrh zákona schválen tak, jak je, a nebude akceptován pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka, který se snaží zmírnit původní vládní předlohu, pak chci avizovat, že sociální demokracie pravděpodobně připraví stížnost k Ústavnímu soudu, protože tento návrh, tak jak byl připraven a zřejmě bude i tady schválen, podle našeho názoru vstupuje do práv, která jsou garantována Listinou základních práv a svobod, protože Listina základních práv a svobod zakotvuje právo na přiměřené hmotné zabezpečení při ztrátě zaměstnání. To je právo, které Listina základních práv a svobod garantuje.

To, co přináší tato předloha, to znamená, že spojuje institut veřejné služby nikoliv s dlouhodobou nezaměstnaností, ale s krátkodobou nezaměstnaností - už po prvních dvou měsících vyplácení podpory - podle našeho názoru nepřiměřeně omezuje toto právo, které je garantováno v Listině základních práv a svobod. Toto už není pouze spor o pozměňovací návrh v Poslanecké sněmovně při projednávání zákona, jakých tady dnes a denně zažíváme desítky a možná stovky, ale tady hrozí konflikt s Ústavou ČR, resp. s Listinou základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku. Já cítím povinnost jako předseda České strany sociálně demokratické upozornit vládní koalici, upozornit vládní poslance na to, že se zde mohou dostat, pokud schválí vládní předlohu, do kolize s ústavním pořádkem v naší zemi, a že tím pádem vytvářejí prostor pro to, abychom se obrátili na Ústavní soud, aby celou věc posoudil a rozhodl, kde je pravda, zdali je dbáno Listiny základních práv a svobod, anebo zda vláda tato práva svým návrhem porušuje.

Já myslím, že to je vážný problém a důležitá informace pro každého občana v této zemi. Lidé v uplynulých letech, ti, kteří pracovali a splňovali podmínky pro to, aby jim byla poskytnuta podpora v nezaměstnanosti, tak v zásadě byli zvyklí řadu let počítat s tím, že v případě, že přijdou o zaměstnání, tak je zde institut podpory v nezaměstnanosti. A zpravidla tato podpora byla vyplácena v délce šesti měsíců. Šest měsíců není žádný evropský luxus. Řadíme se někam do průměru v rámci EU a v rámci srovnatelných zemí. Šest měsíců podpory v nezaměstnanosti na to, aby si člověk mohl najít novou práci. A znovu zdůrazňuji, protože teď je strašně moderní všechny házet do jednoho pytle a říkat, že jsou to příživníci a zneužívači sociálních dávek - já tady mluvím o pracujících! Já tady mluvím o lidech, kteří třeba patnáct let pracovali v nějaké firmě, a pak v důsledku krize bylo jejich pracovní místo zrušeno. Mluvím o lidech, kteří se snaží shánět si práci, a když o ni přijdou, tak počítají s tím, že několik měsíců, zpravidla šest, budou mít nárok na podporu v nezaměstnanosti. Pravice ze šesti měsíců udělala pět v té nejméně chráněné skupině nezaměstnaných. Dobře, je to pět měsíců. Ale to, co je navrženo v tomto návrhu - dámy a pánové, já vás na to chci upozornit, abyste se potom nevymlouvali, že jste nevěděli, o čem hlasujete, abyste se nevymlouvali před lidmi, kteří se vás potom na to přijdou zeptat do vašich poslaneckých kanceláří, abyste věděli, pro co jste tady zvedali ruku. Když člověk ztratí práci a předtím poctivě pracoval třeba deset patnáct let, tak dostane podporu jenom dva měsíce. A když potom odmítne veřejnou službu, tak nejenom že už žádnou další podporu nedostane, ale dokonce ho vyřadí i z evidence uchazečů o zaměstnání! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP