(11.30 hodin)
(pokračuje Navrátilová)
Druhou svou přímluvu a apel na vaši poslaneckou přízeň a hlas spojím s otázkou výplaty příspěvku na péči v rámci zákona o sociálních službách, když chci zřetelně podpořit původní vládní návrh, který má širokou podporu i u organizací, jež se dlouhodobě této problematice věnují. Vládní návrh počítá s výplatou příspěvku na péči pro osobu, která má nárok na tento příspěvek. Právě tato osoba poté určuje, jak příspěvek využije pro pokrytí svých individuálních sociálních služeb, které potřebuje. Na tomto návrhu oceňuji jeho adresnost a cit pro praxi. S potěšením vítám koaliční dohodu, která podporuje návrh Ministerstva práce a sociálních věcí. Jsem si však vědoma toho, že v rámci sociální reformy ve druhé etapě je třeba dohodnout taková kontrolní opatření, která zabrání jakémukoliv zneužívání tohoto příspěvku. Nechci osočovat poctivé občany, kterým příspěvek na péči skutečně pomáhá ke zkvalitnění už tak komplikovaného života. Ti totiž s žádnou kontrolou nemůžou mít problém. Hovořím skutečně jen o těch, kteří se snaží stanovená pravidla obcházet či zpochybňovat.
Poslanecký klub Věcí veřejných podporuje také pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka označený jako BII, týká se úpravy související s minimálním zůstatkem příjmů v pobytových zařízeních sociálních služeb. Není možné a samozřejmě není správné, aby lidé pobývající v těchto zařízeních neměli alespoň minimální finanční částku, kterou budou moci zcela samostatně disponovat.
Své vystoupení završím poslední přímluvou, a to za pozměňovací návrh k zákonu o pomoci v hmotné nouzi ve prospěch osob osobně pečujících o dítě ve věku do deseti let, které je závislé na pomoci jiné fyzické osoby v prvním stupni závislosti. Bez vaší podpory tomuto pozměňovacímu návrhu z ochrany vypadávají a pro nejchudší by to v konečném důsledku mohlo znamenat finanční dopad až o 4 tisíce, což by mělo, jak jistě sami uznáte, katastrofální následky. Ztratili by totiž nárok na příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení, případně i na okamžitou mimořádnou pomoc. Pokud se však vyslovíte pro pozměňovací návrh, jak věřím, tak budou rodiče pečující o dítě do deseti let věku závislé na péči v prvním stupni závislosti postaveni na roveň osobám pečujícím o jiné osoby závislé na péči ve vyšších stupních i v jiných právních předpisech, typu zdravotnických, o zaměstnanosti, důchodovém pojištění a další.
Dámy a pánové, věřím, že jsem vám dostatečně představila důvody podpory pro tato tři, respektive čtyři z mého pohledu velmi důležitá ustanovení nové sociální legislativy, a ještě jednou vás žádám o jejich aktivní podporu, za niž vám předem děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Mám přihlášku od předsedy poslaneckého klubu Věcí veřejných poslance Víta Bárty. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vít Bárta: Dámy a pánové, dobrý den. Projednáváme velmi zásadní součást sociální a vůbec celé reformní aktivity této vlády a já myslím, že je správné v tomto směru účtovat a připomenout si.
Sociální solidarita ano, příživnictví ne. To bylo heslo Věcí veřejných, se kterým jsme vstupovali do Poslanecké sněmovny. To bylo heslo, o kterém někteří říkali, že je heslem švédského stolu a že není možné. Přesto dnes máme před sebou zákon, kde je zapotřebí poděkovat panu ministrovi Drábkovi, paní poslankyni Kohoutové, členům sociálního výboru za dlouhou a složitou debatu, jak kalibrovat, jak hledat to, jak omezit příživnictví, a přesto zachovat maximální efektivitu sociální intervence.
Dáša Navrátilová, Martin Vacek z naší strany se snažili hledat kompromisy a nutno říct, že někdy ty kompromisy byly krvavé. Bez ohledu na to, co je ale dnes na stole, je zapotřebí si připomenout nejenom spravedlnost a adresnost dávek, ale je zapotřebí si říci, že ministerstvo sociálních věcí a práce přes značný krvavý kompromis získává zásadní kompetenci pro kontrolu a vyplácení dávek posílením kompetencí ministerstva sociálních věcí a práce, potažmo úřadu práce na tom, jakým způsobem se tyto dávky budou vyplácet.
My jsme říkali, že by měly být spíše posilovány kompetence starostů a posilovány kompetence obcí, protože zde by jednotliví starostové podle nás měli lépe míti kontrolu k dipozici než relativně vzdálenější státní úředník úřadu práce. Přesto plně respektujeme dohodu měst a obcí a ministerstva sociálních věcí a práce, kde je jakási shoda, z mého pohledu velmi odvážná shoda, nad tím, že naopak dojde k posílení kompetencí ministerstva sociálních věcí a práce.
Ta dnešní debata je o to důležitější, že v následujících dnech a týdnech musí dojít ke schválení státního rozpočtu na příští rok. A já říkám, že při tom krvavém kompromisu a při tom, co je dnes na stole, se vytváří jasný nástroj pro to, abychom celkově snížili finanční prostředky, které na hmotnou nouzi jdou, právě tím, že omezíme jejich zneužívání, právě tím, očekáváme, že v rozpočtu kapitoly ministerstva sociálních věcí a práce dojde ke snížení této částky odpovídající předpokládanému efektu, jak dojde ke zvýšení adresnosti vyplácení hmotné nouze. Je to tvrdý a velký závazek pro ministra sociálních věcí a práce a já pevně doufám, že tato norma těmi konkrétními ušetřenými miliardami obhájí jinak krvavé kompromisy.
Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců VV.)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Pokud se již nikdo další nehlásí do rozpravy, a já nikoho v tuto chvíli neregistruji, končím rozpravu. Přikročíme tedy k hlasování. Ještě pan navrhovatel chce mít závěrečné slovo. Prosím, pan ministr práce a sociálních věcí, máte slovo.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji, paní místopředsedkyně. Já bych jen stručně zareagoval. (Pan ministr předává panu poslanci Bártovi od řečnického pultu jím zapomenutý předmět.) Ano, pane předsedo. Jen bych stručně zareagoval na předřečníky a shrnul tak jako u minulých tisků, co je hlavním motivem změn.
Já chci zdůraznit, že jsme, a teď mluvím za předkladatele, velmi pečlivě diskutovali opatření již od podzimu loňského roku se všemi členy sociálního výboru, se všemi poslanci, kteří o to měli zájem, bez ohledu na to, zda byli z té, nebo oné politické strany, bez ohledu na to, zda byli koaliční, nebo opoziční. Nakonec i dnes se to jasně ukazuje, protože já jako předkladatel budu podporovat jeden z pozměňovacích návrhů kolegy Sklenáka, tedy k pozměňovacím návrhům jako předkladatel přistupuji bez ohledu na barvu toho, kdo pozměňovací návrh přednáší.
Paní poslankyně Emmerová tady říkala, že snižujeme podporu osobám se zdravotním postižením. Není to pravda. Já to chci jednoznačně vyvrátit. Objem prostředků, které jdou do podpory pro osoby se zdravotním postižením, zůstává stejný. Můžete si to ověřit, jakmile přijde návrh státního rozpočtu na rok 2012. Nicméně ty transfery je potřeba dělat mnohem efektivněji, s nižšími administrativními náklady a také mnohem lépe zacílené na jednotlivé individuální potřeby lidí. A já o tom potom budu mluvit ještě u té třetí předlohy, protože ta se toho týká.
Základním principem tohoto tisku je zjednodušení systému sociální ochrany a zefektivnění práce orgánů státní správy, snížení administrativní zátěže a zvýšení klientského komfortu. To, že se soustředí výplaty dávek na jedno výplatní místo, to, že na jedno místo se také soustředí inspekce poskytování sociálních služeb, to nám umožňuje i při současným napjatých rozpočtových poměrech zachovat vysokou laťku sociálního systému České republiky a šetřit na straně provozních výdajů, na straně administrativních nákladů spojených s výplatou dávek a s chodem celého systému. ***