(18.40 hodin)
(pokračuje Novotný ml.)

Proto se musím zásadně vyslovit proti přijetí této novely a myslím si, že maturitní zkoušky, tak jak dneska je diskutujeme, a měly celou řadu chyb, a já jsem se tady již vyslovil jednou pro to, že jsem pro zavedení maturitních zkoušek a že jsem rád, aby maturitní státní zkoušky fungovaly, tak si ale nemyslím, že by to mělo probíhat tak, že bychom dělali výjimky z výjimek, aby byly další výjimky, a za dva roky zase řekneme, že to ještě odložíme, a za tři roky to zase odložíme a já nevím co všechno. Pojďme to spustit. Navíc si myslím, že maturity jako takové řeší problém školství od prostředka. My přece musíme začít u základního školství a postupovat koncepčně. A to mi tady opravdu v této Sněmovně chybí.

Takže já tuto novelu samozřejmě podpořit nemohu a věřím, že tato novela podpořena nebude i v rámci ostatních poslanců.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Nyní vystoupí s přednostním právem pan ministr školství. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já jsem si říkal, že ještě počkám, ale teď jsem si říkal teď přišla chvíle, protože jsem lehce netrpělivý z toho, co jsem tady slyšel.

V roce 2008 se schválila podoba státní maturity v pětsetšedesátcejedničce a řekla, že první rok bude, jak tady bylo, český jazyk a volba mezi matematikou a cizím jazykem. A pak se přidávají další předměty a ze státní maturity se stává bumbrlíček. To je první věc. Přidáváme další předměty. A tohle, co teď chystáme, je věc, abychom zafixovali tu podobu, kterou jsou školy i ministerstvo schopny zvládnout. Pan Novotný zřejmě není už dlouhou dobu ředitelem, ale nevím, jak by na středních školách se dělala státní maturita z informatiky, když tam chybějí počítače v drtivé většině. Teprve tento rok přicházejí šablony za 1,5 miliardy do středních škol, aby se pořídily počítače. Tak jenom tenhle ten dovětek.

Ale tady přišly důvody, proč je tahle novela. Tahle novela nehodnotí a neříká, jak dopadla státní maturita. Tohle hodnocení přijde do školského výboru, přijde na vládu. Tahle novela má zastabilizovat situaci, která v tuhle chvíli je neřešitelná pro školy. Jestliže 15. listopadu se studenti mají hlásit k novým předmětům a ty nové předměty mimo jiné mají být informatika, mají být společenské vědy a další předměty, tak je potřeba říct, že po těchto státních maturitách musíme zakonzervovat tu jednodušší formu.

Ministerstvo zaspalo. Já tady dám hypotézu. Kdybych tyto změny předložil v květnu, v době, kdy ještě neproběhla celá státní maturita, tak paní Bohdalová by mě roztrhala. A právem. Proč chcete něco měnit, když nevíme, jak státní maturity dopadly? Já jsem to předložil v nejkratším možném termínu díky poslanecké novele, ve chvíli, kdy skončila státní maturita, víme, jak na tom jsme se všemi klady, ale i chybami státní maturity, a víme, že ta bubmrlíčková další nástavba státní maturity je nemožná pro střední školy. Takže Ministerstvo školství nezaspalo. Den poté, co skončily oficiálně státní maturity, na téhle iniciativě pracovalo.

Já děkuji těm, kteří byli ochotni mně pomoci s devadesátkou. Děkuji. Na druhou stranu jsem připraven se vydat cestou zkrácení 40 dnů další dvě čtení pro mně v tuto chvíli této technické novely. Pro mně je to technická novela jenom o termínu, abychom o stihli, protože pětsetšedesátkajednička leží ve školském výboru. Projde velkou diskusí, projde komplexní zpráva o státní maturitě, kterou tam 30. 8. mimo jiné budeme mít a projednávat.

On je po bitvě každý generál. Já jsem si trošičku říkal, když proběhla státní maturita, kdyby proběhla před osmi lety, protože se připravuje čtrnáct let, kdyby ji schválil nějaký ministr za sociální demokracii, tak já jsem dneska už jenom ladil úplné detaily.

Takže já vás prosím v tuto chvíli o schválení v prvním čtení, o zkrácení lhůty 40 dnů, o tom, že mě budete ještě chviličku napínat, jestli to do 14. listopadu zvládnu. Já jsem se naučil, že státní maturita je neustále detektivka, jestli se to povede, nebo nepovede. Jsem připraven na to a prosím vás aspoň o tuto cestu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S faktickou poznámkou nejprve vystoupí pan poslanec Ivan Ohlídal. Prosím, pane poslanče. Poté pan poslanec Novotný.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, o tom, jestli je to technická ,nebo není technická novela, o tom se můžeme přít. To není tak důležité. Ale to, co považuji za důležité, jsou některé vaše nepřesné informace.

Vy hovoříte o tom, že informatiku by nemohli realizovat, přesně řečeno zkoušku z této informatiky, na středních školách, protože některé školy nejsou vybaveny počítači. To není pravda, protože v období tzv. programu INDOŠ před mnoha lety, to bych musel teď v paměti počítat, před kolika lety, byly všechny střední školy dokonale vybaveny počítači. A pokud mám informace, tak to, co nejméně bolí ty střední školy, to je právě vybavenost počítači, vybavenost výpočetní technikou. Takže ta vaše informace, nezlobte se na mě, nebyla přesná.

A co se týče toho, že jsme vám nevyhověli s tzv. devadesátkou, tak já jsem přesvědčen, že to není žádná tragédie. Skutečně. Tato novela by měla, jak to zdůvodňovala poslankyně Bohdalová, přijít do školského výboru na řádné projednání. A pokud si to spočítáte, všechny lhůty v hlavě, tak není problém, si myslím, aby školy nestihly to kruciální datum toho 15. listopadu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Josef Novotný mladší. Prosím.

 

Poslanec Josef Novotný ml.: Děkuji za slovo. K těm počítačům a vůbec k tomu procesu. Pane ministře, já možná už dlouho nejsem ředitelem, ale musím vás seznámit s procesem, který probíhá, než škola získá povolení, aby mohla vyučovat příslušný obor. Je potřeba zaslat na ministerstvo, že jste personálně připraveni a že jste materiálně připraveni. Pak teprve na té škole může ta škola vyučovat příslušný obor. To znamená, pokud jste povolili na některých školách obory, kde je informatika, a oni tam neměli počítače, no tak to já bohužel za to nemůžu. Ale tvrdit dneska, v 21. století, že střední školy nemají počítače, a přesto tam učí informatiku, to proboha jako není důstojné ani vás ani nikoho jiného. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Další přihlášenou je paní poslankyně Wenigerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, tady tuto novelu, kterou předkládají některé poslankyně, máme v podstatě zahrnutu ve velké novele pětsetšedesátjedničky, kterou jsme poslali do druhého čtení, a tam bude samozřejmě dostatek prostoru i ve výborech, abychom se otázkou určitých změn v maturitní zkoušce zabývali. Doposud to vnímám jako nekonečný seriál, který byl víceméně způsoben i tím, že novela zákona z roku 2007, která přispěla k tomu, že komplexní zkouška maturity je dneska oním problémem, který i dnes řešíme, možná bude do určité míry změněna.

Já jsem byla proti devadesátce, protože si myslím, že se s devadesátkou ad jedna má šetřit, a ad dvě - opravdu se musíme začít zcela vážně bavit o tom, jak s maturitou dál. Takže vnímám i poznámku paní kolegyně, která předkládá o podpoře či nepodpoře tohoto materiálu, za nadbytečnou. Samozřejmě že ji podpoříme, samozřejmě že podpoříme i zkrácení lhůty na 40 dnů.

A ještě jednu poznámku. Ukazuje se, že názor drtivé většiny odborníků včetně tehdejší školské komise Rady Asociace krajů, když se začalo diskutovat o maturitě, směřuje k zjednodušení, to znamená víceméně k didaktickým testům v jedné úrovni, k zjednodušení maturity, zjednodušení administrace a samozřejmě ke kvalitnější podobě maturitní zkoušky v rámci školní části. Takže pokud tato novela i velká novela otevře tuto debatu, zjednodušení maturitní zkoušky, tak to bude především velkým přínosem pro školy a pro studenty.

Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP