(9.40 hodin)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Böhnischovi.

 

Já jsem ještě v úvodu měla nechat odhlasovat to, že je změna zpravodaje, protože jsme v prvém čtení. Takže dámy a pánové, poprosím vás o souhlas s tím, že místo omluveného pana poslance Milana Urbana bude zpravodajem v prvém čtení pan poslanec Cyril Zapletal.

Zahajuji hlasování číslo 171. Prosím, kdo souhlasí se změnou zpravodaje v prvém čtení? Kdo je proti?

Hlasování číslo 171, přítomno 162, pro 104, proti nikdo. Děkuji vám.

 

Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Je přihlášen jako další pan poslanec Jan Látka.

 

Poslanec Jan Látka: Vážená paní předsedkyně, vládo, kolegyně a kolegové, dovolte seznámit vás s výzvou platformy obnovitelných zdrojů energie, která se jistě dostala i k mnohým z vás:

"Vážení členové vlády a Parlamentu České republiky, dne 11. 5. 2011 schválila vláda návrh zákona o podporovaných zdrojích energie, který má zrušit stávající zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Podle tohoto návrhu má být pro ekologické elektrárny zrušen přednostní přístup a záruka připojení k elektrizační soustavě. Nový zákon má zrušit i dosavadní systém peněžité podpory garantující návratnost investic a stabilní výši výnosů pro ekologické elektrárny.

V rozporu s celosvětovým trendem rozvoje obnovitelných zdrojů má nový zákon zavést komplikovaný, netransparentní a diskriminační systém podpory, který znemožní plánování, financování a výstavbu decentrálních elektráren šetrných k životnímu prostředí. Jeho prostřednictvím mají být přednostně podporovány uhelné elektrárny a spalovny. Na nový, nefunkční systém podpory mají přejít i všechny stávající ekologické elektrárny. To představuje nepřípustnou retroaktivní změnu pravidel, která způsobí definitivní diskreditaci České republiky mezi zahraničními investory. Na základě nového zákona má dále dojít k neodůvodněnému navýšení cen elektřiny pro konečné spotřebitele.

Návrh zákona o podporovaných zdrojích je zcela zbytečný. Hrubě porušuje právo Evropské unie a ohrožuje dobré jméno České republiky jako vyspělé země se stabilním právním prostředím. Byl připraven bez jakékoli účasti výrobců elektřiny z obnovitelných zdrojů a jeho vyhodnocení ze strany Legislativní rady vlády vzbuzuje pochybnosti. Návrh zákona obsahuje právní instituty, za které byla Česká republika intenzivně kritizována Evropskou komisí. Jeho schválení by znamenalo konec pro stávající i budoucí decentrální ekologické elektrárny u nás.

Je alarmující, že stát odpočátku roku 2010 systematicky zhoršuje podmínky pro výstavbu a provoz výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, poškozuje jejich vnímání ze strany veřejnosti a účelově vytváří prostor pro zastavení jejich podpory.

Stávající úspěšný zákon o obnovitelných zdrojích vychází z celosvětově uznávaného a přebíraného německého modelu. Od roku 2005 funguje jako účinný nástroj pro plnění našeho evropského závazku ke zvyšování podílu ekologické elektřiny. Napomáhá žádoucí diverzifikaci a decentralizaci energetických zdrojů a zvýšení soběstačnosti naší energetiky. Obnovitelné zdroje energie vedly k oživení ekonomiky v období hospodářské krize, zvýšily HDP a daňové příjmy státu. Zákon dal vzniknout stovkám nových podnikatelských subjektů, které vytvořily na deset tisíc nových pracovních míst. Podnikání v ekologické energetice přispívá k rozvoji obcí a regionů postižených útlumem tradiční průmyslové výroby.

My, níže podepsaní, žádáme, aby Česká republika svůj úspěšný zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů č. 180/2005 Sb. nezrušila, ale pouze aktualizovala s ohledem na vývoj odvětví a světové trendy. Vzorem by nám měl být novelizovaný německý model podpory obnovitelných zdrojů. Nový zákon o podporovaných zdrojích energie z něj nevychází. Znamená naopak likvidaci celého odvětví zelené energetiky, a proto jej rozhodně v plném rozsahu odmítáme.

Důrazně vás proto žádáme: Stáhněte, resp. zamítněte návrh zákona o podporovaných zdrojích energie! Vyžádejte si podrobné a věrohodné podklady ke stavu podpory obnovitelných zdrojů v České republice a jejímu skutečnému vlivu na ceny elektřiny pro konečné spotřebitele! Upravte úspěšný zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, podle kvalitního německého modelu!"

Závěrem mi dovolte seznámit vás se signatáři této výzvy ke 14. 6. 2011. Bylo to 535 podnikatelských subjektů, 3 profesní organizace, 7 měst a obcí, 8 nevládních organizací či sdružení občanů a 155 fyzických osob.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Látkovi a prosím o slovo pana poslance Karla Šidla.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, návrh zákona nahrazuje a ruší zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, a zákony 137/2010 Sb. a 330/2010 Sb., které byly přijaty Poslaneckou sněmovnou v závěru roku 2010 jako obrana proti nekontrolovatelnému rozvoji fotovoltaických zdrojů energie.

Návrh zákona ve sněmovním tisku 369 mění pravidla pro podporu elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů energie, druhotných energetických zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla. Zavádí povinnost vytvoření a aktualizace národního akčního plánu České republiky pro objem a podíl energií z obnovitelných zdrojů na celkovém mixu energetických zdrojů pro výrobu elektrické energie a tepla, po kterém je trvale voláno zejména odbornou veřejností, ale i některými politiky.

Česká republika potřebuje stabilní, standardní, dlouhodobě předvídatelné podmínky pro podnikání na energetickém trhu. Návrh zákona nastavuje podmínky pro vydávání, evidenci a uznávání rizik a záruk původu energie z obnovitelných zdrojů, financování podpory na úhradu nákladů spojených s výrobou elektřiny z obnovitelných zdrojů, poskytování dotací operátorovi trhu na úhradu těchto nákladů a odvod z elektřiny ze slunečního záření. Zapracovává příslušné předpisy Evropské unie. Jako cíl si klade zajištění podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě primárních energetických zdrojů ve výši 13 % do roku 2020.

Soustředění podpory pro obnovitelné zdroje, druhotné zdroje a kombinovanou výrobu elektriky a tepla do jednoho právního předpisu vyvolává celou řadu názorů a zejména emocí. Mění se stávající model podpory energie pro jednotlivé druhy obnovitelných zdrojů. Je nově nastaveno financování podpory výroby elektřiny využívající regulované složky ceny elektřiny a dotaci ze státního rozpočtu. Nově vzniká podpora výroby tepla z obnovitelných zdrojů a druhotných zdrojů.

Zmíněnými změnami v návrhu zákona vzniká celá řada připomínek a dotazů, které si zasluhují přímé odpovědi předkladatelů. Provozovatelé malých vodních elektráren s instalovaným výkonem do 100 kW reagují na nově zaváděný princip vázání práva na podporu vyrobené elektřiny sesouhlasením nabídky s poptávkou na trhu s elektřinou organizovaném operátorem trhu s elektřinou a na vliv záporných cen elektřiny na tomtéž trhu. Jsou jejich obavy oprávněné, pokud jde o nesesouhlasení nabídky s poptávkou, že výrobci elektřiny nebude proplacena elektřina dodávaná do energetické soustavy a oni vlastně vyráběli zadarmo? Nebo v případě dosažení záporné ceny na trhu s elektřinou organizovaném operátorem trhu by výrobci museli tuto zápornou cenu povinně vykupujícímu uhradit? V tomto případě výrobce vlastně vyráběl zadarmo. Nelze pominout ani argumentaci oponentů návrhu zákona, že se mění garantovaná návratnost investičních nákladů dle původního zákona č. 180/2005 Sb. Nebo existence nového vykupujícího ruší povinnost výkupu vyrobené elektřiny z obnovitelných zdrojů? Jak se nově navrhované podmínky podpory promítnou do ceny elektřiny pro konečného spotřebitele? Nebudou zhoršeny podmínky konkurenceschopnosti pro české podnikatele? Jakým způsobem bude projednáno s výrobci elektrické energie a tepla zastavení výplaty podpory po dosažení stanovených limitů pro obnovitelné zdroje, druhotné zdroje a kombinovanou výrobu elektřiny a tepla podle národního akčního plánu? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP