(16.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. S přednostním právem se přihlásil pan předkladatel, pan ministr Jankovský. Máte slovo, prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Takže vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, já jsem tady slyšel celou řadu výtek k této předkládané novele a u některých těch výtek bych se zastavil.
Ta první, u které bych se rád zastavil, je to, co tady říkal pan místopředseda, tzn. že ta novela není ani výhodná pro majitele domů, že majitelé budou lítat k soudu a že je to bude obtěžovat. Ano, bude. Protože majitelé domů v případě, že přikročíme k tomu, co si majitelé domů představují, to znamená, že tam vložíme ustanovení o výpovědi bez udání důvodu s dvouletou výpovědní lhůtou, tak tím způsobíme v tuto chvíli deformaci trhu. Já tady řeknu jednu věc: Nikdo si nemůže představovat, že trh, který od 1. ledna deregulujeme, je najednou trhem se vším všudy. To přeci zdaleka není pravda. V tomto okamžiku, jestliže se bavíme o cenách v místě a čase obvyklém, budeme se bavit o tom, že tady máme v lednu smlouvy, které jsou uzavřeny po 1. lednu, to znamená už v tom deregulačním režimu, máme tady uzavřené nájmy, které uzavírají obce, to znamená obecní byty, máme tady nájmy, které budou uzavřeny v tom běžném režimu, z hlediska třeba realitních kanceláří, a v okamžiku, kdy tímto bychom dali nástroj majitelům domů: podepiš tuto cenu, nebo dostaneš výpověď, a během - do dvou let, se musíš vystěhovat, tak já jsem velmi přesvědčen, že řada těch nájemníků bude tak vystrašená, že podepíše smlouvu jakoukoli, jenom aby tu výpověď nedostala. Tím paradoxně budeme ten trh naprosto deformovat. Deregulace nájemného je něco, co neproběhne v žádném případě za jeden den. Deregulace je něco, co nám prostě probíhá, a já to připodobňuji k tomu, jako když máme dvě úrovně vody a potom je slejeme do jedné, tak nám se to nestane během jednoho okamžiku. Takže já se domnívám, že ty návrhy, že stanovíme v budoucnu maximální meziroční nárůst, to si všechno umím představit. Ale v okamžiku, až se mi to, ta deregulace postaví tak, že ten trh se mi vyrovná. Dříve rozhodně ne.
Dvě zmínky ke služebním bytům: Co to je služební byt. Služební byt je byt, který je přidělen k výkonu funkce. Nic jiného to není. To znamená, že služebním bytem rozumím byt, který přiděluji někomu na tu dobu, kdy vykonává určitou funkci. Ta ustanovení, která jsou tady v této předkládané novele, samozřejmě vůbec nevylučují možnost, aby si každý zaměstnavatel určil podmínky podle svého - podle svého režimu. Toto je jenom obecné ustanovení, které se vztahuje jakoby na to, aby celá novela byla v jedné logice věci.
Další věc, která tady je, která tady zazněla, zmínka o tom, výtka k tomu, že musím hlásit v době své nepřítomnosti někoho, kdo tomu majiteli případně otevře byt. Já si myslím, že řada z vás se dostala do situace, kdy bydlela v bytě a na stropě se vám objevila malá skvrna od proteklé vody. A co jste dělali, když ten byt byl zavřený? Běhali jste, volali jste, sháněli jste, kdo tam bydlí, kdy ten majitel přijede, nikdo z vás si kvůli té malé skvrnce vody nedovolil zavolat požárníky a vyrazit dveře, a čekal a čekal s kýblem na podlaze. Takže já si myslím, že tohle to je úprava, která je naprosto, naprosto legitimní.
Nájemníci do bytu: Já, pokud tady na jedné straně říkám, že nechceme těm majitelům dávat do ruky nástroj k šikaně, k šikaně nájemníků, tak na druhé straně musíme samozřejmě respektovat, že ten byt má konkrétního majitele a že ten majitel má právo vědět, kolik lidí v dotyčném bytě bydlí. Mimo jiné i proto, že na základě počtu osob bydlících v bytě se propočítávají nepřímé náklady na provoz bytu. Takže z toho důvodu si myslím, že i tato úprava je oprávněná.
Já si myslím, že to je tak z těch hlavních připomínek všechno, takže děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Klučka chtěl reagovat fakticky, jestli jsem to správně pochopil, takže má dvě minuty na faktickou. Prosím.
Poslanec Václav Klučka: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, tady bylo slyšet hodně věcí.
Pane ministře, když mám na stropě skvrnu, tak ty hasiče zavolám. Přijede policie a otevře ten byt, to funguje. Toto funguje. Nemáte pravdu, že to nefunguje! Toto funguje.
Pokud jde o to, že tento zákon je nesmírně složitým, nesmírně vágním, můžeme o něm diskutovat. Já se divím tomu, že navrhujete čtyři pět dnů na projednání ve výborech. To prostě je podhodnocení. (Hlas ze sálu: "Ne, ne, ne!") Já jsem slyšel tady tyhle ty názory... Jestli navrhujete 40 dnů, klidně diskutujme. Jestli navrhujete zkrácenou lhůtu, prosím pěkně, není to dobré. Vše.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní pan poslanec Grospič je další přihlášený a pak paní poslankyně Chalánková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych se zeptal na začátku vlády, co vlastně dělala dosud, když věděla, jaký stav může nastat odblokováním deregulace nájemného, a koho vlastně hájí zájmy, když předkládá takto rychle a ještě v zrychleném čtení chce přijmout zásadní novelu občanského zákoníku a upravit - vstoupit do úpravy nájemného bydlení. Koncem, nebo ne koncem, ale před koncem minulého volebního období vznikl v Poslanecké sněmovně podobný stav. Bylo předloženo několik novel občanského zákoníku, které se navzájem ve svých ustanoveních vylučovaly, ale na všech měla bývalá Topolánkova vláda zájem, aby byly projednány a aby byly přijaty. Teď vzniká podobný stav. Vláda usilovně pracuje na novém občanském kodexu, ale má zájem urychleně přijmout zásadní úpravy té stávající úpravy občanského zákoníku. Možná, že to je právě proto, že chce docílit takového správního stavu, který by výrazně vyšel vstříc majitelům bytů a snížil ochranu, a tím vytvořil i poměrně velkou právní nejistotu pro nájemníky. Možná ta hrozba soudem a evropským soudem jde právě výrazně od vlastníků bytů, zejména zde v Praze, a je směřována proti nájemníkům a má vytvořit psychózu zastrašení a nejistoty z toho, co se může dít od 1. ledna.
Vládní novela tedy má řešit situaci po skončení účinnosti 1. části zákona o jednostranném zvyšování nájemného. V důvodové zprávě se uvádí, že cílem je postupně narovnávat spolu s postupnými kroky k nápravě cenových deformací z roku 2010, resp. roku 2012, také a především vztahy nájemců a pronajímatelů snižováním do té doby nepřiměřené široké ochrany nájemce.***