(10.20 hodin)
(pokračuje Látka)

Sociální služby jsou oblastí, jež má nesporný potenciál v rozvoji a růstu, a to jak v oblasti kvality, dostupnosti, tak spektru nabídky služeb. Současný trend humanizace poskytovaných služeb a důraz na individuální přístup a práci s uživatelem dle jeho individuálně určených potřeb je nepochybně směrem nejen k efektivním službám z pohledu ekonomického.

Bohužel se oblast sociálních služeb v posledních letech potýká z hlediska financování s trendem, jenž jakýkoliv jejich vnitřní potenciál odsuzuje ke stagnaci, která znemožňuje poskytovatelům trasovat své služby směrem k očekávané kvalitě a rozvoji potenciálu směřujícímu k naplnění poptávky po adekvátním spektru služeb. Poskytovatelé sociálních služeb jsou značně omezeni v záležitostech investičních, nejen materiálních, ale především personálních, a postupně ztrácejí možnost formovat službu na očekávané profesionální úrovni. Pokud však bude dnešní trend pokračovat, je velmi pravděpodobné, že dojde k rezignaci poskytovatelů sociálních služeb na jakoukoliv formu rozvoje, či dokonce vlastní existenci.

Stejně jako většina krajů chci podpořit systémové změny, které povedou k humanizaci pobytových zařízení sociálních služeb a jejich transformaci ve služby umožňující uživateli setrvání v jeho přirozeném prostředí a aktivní zapojení do společnosti. Tyto systémové změny rovněž předpokládají rozvoj sítí sociálních služeb na komunitní úrovni. Uvědomme si, vážení, že např. výstavbu komunikací, silnic, dálnic je možno třeba o rok odložit. Ne tak ovšem potřeby sociálních služeb a jimi poskytované péče pro většinu potřebných.

Osoby, které potřebují tuto pomoc, jsou velmi zneklidněny a bojí se budoucích měsíců. Pokusme se těmto potřebným, kterými jsou především senioři či zdravotně postižení, kteří si dlouhá léta a desetiletí platí svá sociální pojištění, zajistit důstojné a klidné stáří či potřebnou péči.

Vážení! Domnívám se, že pokud nemá dojít k výraznému omezení, či dokonce ohrožení poskytované péče u většího množství lidí, nemůže částka pro rok 2011 na dotace pro poskytovatele sociálních služeb, kraje, obce i neziskové organizace, klesnout pod částku 7 mld. Kč. Věřím, že význam existence služeb pro ty, již se bez podpory vzhledem ke svému věku, zdravotnímu hendikepu či sociálnímu statutu neobejdou, má význam i pro vás a při schvalování návrhu rozpočtu tuto oblast podpoříte.

Navrhuji proto navýšení částky na sociální služby pro rok 2011 na celkových 7 mld. Kč. Toto navýšení navrhuji na úkor kapitoly Všeobecná pokladní správa. Zároveň bych chtěl i vás všechny požádat o podporu tohoto návrhu.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci a prosím o slovo nyní pana kolegu Josefa Novotného mladšího, po něm je přihlášen... Ještě paní kolegyně Chalánková s faktickou poznámkou. Faktická poznámka, prosím.

 

Poslankyně Jitka Chalánková: Ano, když dovolíte, vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně a vážení kolegové. Pracovala jsem čtyři roky jako náměstkyně hejtmana Olomouckého kraje právě pro oblast sociálních služeb. Byl zde nastaven projekt do institucionalizace pobytových sociálních služeb, a nějakým způsobem byl nastaven.

Po krajských volbách v roce 2008, kdy zvítězila ve všech krajích sociální demokracie, došlo k předání tady těchto projektů i vedení sociální péče v krajích právě této politické straně. A dovolte mi - za uplynulé dva roky mám hluboké zkušenosti s tím, že právě proces transformace a organizace sociálních služeb v krajích nepostupuje tím žádoucím směrem poskytování sociálních služeb uživatelům v jejich přirozeném sociálním prostředí. To, jakým způsobem dotace kraje poskytují a jakým způsobem financují své vlastní příspěvkové organizace na rozdíl od těch ostatních poskytovatelů, a nenastavují rovné podmínky všem poskytovatelům bez ohledu na zřizovatele... Dovolte, abych hluboce nesouhlasila se svým předřečníkem. (Potlesk poslanců klubů VV, TOP 09 a ODS.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dobře. Děkuji vám, paní kolegyně. S pozměňovacím návrhem přichází pan kolega Josef Novotný mladší, po něm je přihlášen pan poslanec Martin Pecina.

 

Poslanec Josef Novotný ml.: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych přečetl a načetl pozměňovací návrh. Je to návrh, který už tady několikrát zazněl, přesto považuji za nutné tady znova ještě v jiné podobě ho načíst.

Takže pozměňovací návrh k vládnímu návrhu na vydání zákona o státním rozpočtu na rok 2011. Jedná se o zajištění udržitelnosti, rozsahu a kvality poskytovaných sociálních služeb. Navrhujeme následující úpravy v rámci státního rozpočtu.

Navýšení ve prospěch kapitoly státního rozpočtu č. 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí, ukazatel neinvestiční nedávkové transfery o částku 900 mil. korun ze 6 mld. 100 mil. korun na úhrnnou částku 7 mld. korun v oblasti sociálních služeb, a tím navýšení celkového ukazatele na úhrnnou částku 8 mld. 153 mil. korun, na vrub návrhu kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, ukazatel ostatní neinvestiční výdaje 900 mil. korun.

Zdůvodnění asi už není potřeba tady uvádět, protože ohledně sociálních služeb a jejich zajištění jsme toho tady slyšeli již dosti. Takže děkuji za slovo a děkuji za podporu.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Prosím nyní o slovo pana poslance Martina Pecinu, po něm je přihlášena paní poslankyně Anna Putnová.

 

Poslanec Martin Pecina: Dobrý den, vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh k návrhu státního rozpočtu, který zní:

V kapitole 396 Státní dluh se snižuje specifický ukazatel výdaje, úroky státního dluhu a s tím všechny ostatní související položky o částku 2 mld. korun. Proti tomu se kapitola 314 Ministerstvo vnitra navyšuje o 2 mld. korun, z toho rozpočet Policie České republiky o miliardu 300 mil. korun a rozpočet Hasičského záchranného sboru o 700 mil. korun.

Dovolte, abych tento návrh krátce zdůvodnil.

Mně se v posledních měsících staly dvě dost zvláštní věci. Ta první zvláštní věc se odehrála na výboru pro obranu a bezpečnost, kde nám pan ministr John představoval rozpočet Ministerstva vnitra. Poté co jsme se začali tázat, jak je možné, že se některé položky, které vypadají byť i obligatorní, např. položky na vytápění, položky na elektrickou energii, snižují třeba až o 50 %, tak nám pánové generálové, šéfové policie a Hasičského záchranného sboru sdělili, že ten rozpočet není reálně nastaven vzhledem k tomu, že to je tzv. R1 a tu dvojku, jakoby ten upravený rozpočet, to, podle čeho se skutečně budou řídit, tak to že bude vypadat jinak. A sdělili nám, že pokud tedy policie nedostane 1,3 mld. korun, tak bude muset snižovat stavy nad rámec toho, co je dnes schváleno, a obávám se, že nad rámec toho, co je reálné, protože propouštět příslušníky ve služebním poměru není jednoduché. A pokud Hasičský záchranný sbor nedostane 700 mil. korun, tak bude také snižovat stavy, což je zejména u Hasičského záchranného sboru skutečně na pováženou. U nich to půjde, protože každý rok nějaké penzum lidí odchází, ale půjde zhruba o 300 až 350 příslušníků Hasičského záchranného sboru, kteří budou muset odejít, tak aby Hasičský záchranný sbor měla na vytápění svých služeben, hasičských stanic, aby měl na benzin do svých vozidel, do hasičských stříkaček, aby prostě mohl dělat výjezdy.

Čili tu situaci jsme na výboru pro obranu a bezpečnost považovali za natolik alarmující, že jsem se rozhodl předložit tento pozměňovací návrh, a věřím, že zvítězí v této Sněmovně zodpovědnost a tento návrh podpoříte. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP