(16.50 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Emmerové. Pan kolega Opálka, jestli mě teď poslouchá... Pan kolega Opálka by v podrobné rozpravě měl zopakovat svůj návrh, který dal v rozpravě obecné, abychom měli...
Poslanec Miroslav Opálka: Znovu tedy, jestli je třeba v podrobné rozpravě, návrh na zamítnutí dávám stejně jako v prvním čtení. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Tím jsme splnili tuto povinnost. Zeptám se ještě přece jenom, zda se někdo hlásí do podrobné rozpravy. Nehlásí se nikdo. Podrobnou rozpravu končím. Končím také druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji paní poslankyni Chalánkové a děkuji též paní zpravodajce, paní poslankyni Miladě Emmerové.
Zahajuji projednávání dalšího bodu. Je to bod číslo
14.
Návrh poslanců Stanislava Křečka, Miroslava Váni a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb.,
o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 144/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že bylo předloženo veto tří poslaneckých klubů - ODS, TOP 09 a Věcí veřejných. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 144/1.
Nyní tedy dostane slovo navrhovatel, nebo jeden z navrhovatelů, a to pan poslanec Stanislav Křeček, aby tento návrh uvedl. Prosím.
Poslanec Stanislav Křeček: Děkuji, paní předsedající. Po překvapující zprávě, že tento návrh byl zavetován k projednání v devadesátce, sděluji, že jde o velmi jednoduchou úpravu zákona číslo 159 z roku 2006. Nebudu vás urážet podrobným zdůvodněním, každý si to může snadno ověřit.
Je to novela § 5 zákona, ve které jsme chtěli odstranit to, že toto ustanovení je v praxi obcházeno jednak tím, že uvedení veřejní funkcionáři formálně nezastupují v orgánech právnické osoby kraj či obec, nýbrž zastupují jinou, krajem či obcí neovládanou osobu, jednak tím, že působí v orgánech osob, v nichž nemá podíl kraj nebo obec, ale osoba krajem nebo obcí ovládaná.
Doporučuji tento návrh k vašemu uvážení. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. O slovo nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení a tím je pan poslanec Stanislav Polčák. Prosím, pane kolego.
Poslanec Stanislav Polčák: Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, budu velmi stručný, pokud se týká tohoto návrhu zákona. Myslím, že pan poslanec Křeček jako zástupce navrhovatelů jej odůvodnil přiléhavými slovy. Skutečně tento návrh zákona sleduje cíl zamezit obcházení, praxi, která je zaviněna trochu nedokonalým ustanovením zákona, kdy dlouhodobě uvolnění členové zastupitelstev územně samosprávných celků, a to jak vyšších, tak i obecních a městských, jsou prostřednictvím různých dalších právnických osob jmenováni do řídících či dozorčích orgánů právnických společností, v nichž mají obce, města či kraje svůj podíl, a získávají za to odměnu. Tím se vlastně obchází stávající znění zákona o střetu zájmů.
Vláda k tomuto tisku vyjádřila připomínky, nikoli nesouhlas. Z toho i já vyvozuji i vlastním úsudkem skutečně, že tento návrh zákona je způsobilý dalšího projednání, a rovněž nemám nic proti tomu, aby bylo toto čtení zákona posunuto dále v legislativním procesu.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do obecné rozpravy žádnou písemnou přihlášku. O slovo se hlásí pan poslanec Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Kolegové a kolegyně, vážená vládo, chtěl bych jenom připomenout pro pořádek, že velká část tohoto návrhu, který je součástí tohoto tisku, již byla v Poslanecké sněmovně předložena, a to v minulém volebním období Poslanecké sněmovny, kdy tyto návrhy byly součástí zákona o regulaci lobbingu. Zákon o regulaci lobbingu, který poslanecký klub sociální demokracie předložil na sklonku minulého volebního období, obsahoval také příslušnou novelizaci, která znemožňovala obcházet ustanovení zákona o střetu zájmů nepřímou delegací. Bohužel tehdy ten návrh zákona nebyl doprojednán v rámci minulého volebního období, a tím pádem nebylo možné prosadit ani toto ustanovení. Proto se poslanci sociální demokracie rozhodli návrh předložit i v novém funkčním období Poslanecké sněmovny.
Já bych rád, vzhledem k tomu, že se objevila veta pro projednávání tohoto návrhu zákona v jednom čtení... Musím říci, že tomu vůbec nerozumím, a ta veta nebyla nijak zdůvodněna. Já bych uvítal, kdyby zástupci ať už Věcí veřejných nebo TOP 09, kteří tento návrh zákona vetují, nám sdělili, proč k tomu došlo, proč ten návrh zákona nemůže být rovnou schválen, jestliže má takto všeobecnou podporu. Ale pokud tedy tato veta již byla podána, tak bych chtěl navrhnout zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu zákona o 30 dnů, to znamená na 30 dnů. Prosím, aby o tomto návrhu potom bylo hlasováno.
Já se domnívám, že je v zájmu celé politické scény, aby tato zpřísňující právní úprava byla přijata, a myslím si, že by bylo dobře, kdyby nedocházelo k nějakým průtahům při projednávání tohoto návrhu zákona a Poslanecká sněmovna se s ním vypořádala co nejdříve. Velmi mě mrzí, že strany, které vstupovaly do této Poslanecké sněmovny pod hesly zlepšení politické kultury a omezení některých výhod, nyní hlasují pro veto při projednávání takto užitečné právní normy. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak to byl pan poslanec Bohuslav Sobotka. Pan kolega Stanislav Polčák je další, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Prosím.
Poslanec Stanislav Polčák: Ještě jednou, vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Pokud jde o uplatnění veta, k tomu já nemohu asi nic blíže říci než to, že vláda vyjádřila legislativní připomínky k návrhu zákona, a myslím si, že tyto připomínky by bylo vhodné projednat v rámci čtení ve výboru. Minimálně první dva body stanoviska vlády by bylo možné promítnout do vlastního textu této novely, která skutečně je prospěšná. V tom má pan kolega Sobotka určitě pravdu.
Je ovšem otázkou, jestli slovíčko "působí", které je v tom zákoně formulováno, je nejšťastnější, jestli nemá být zvolena nějaká širší varianta a jestli také, když se zpřísňují tyto podmínky pro členy zastupitelstev územně samosprávných celků, nestojí za to podívat se i na odstavec první, který směřuje na poslance a senátory. Vláda k tomu toto své stanovisko dala, a kdybychom hlasovali v devadesátce, jak se tady tedy říká, tak bychom již vůbec nemohli předložený návrh zákona změnit. Z tohoto důvodu, nikoli že bychom chtěli destruovat či bránit projednání a schválení v prvním čtení, tak z tohoto důvodu odstranění těchto legislativně technických připomínek, které si, myslím, zasluhují projednání ve výboru, to veto bylo podle mého názoru uplatněno a takto já tomu rozumím. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Hlásí se prosím někdo další do obecné rozpravy k tomuto návrhu zákona? Nehlásí se nikdo. Obecnou rozpravu tedy končím.
Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání ústavněprávnímu výboru a já se zeptám, zda má někdo jiný návrh na přikázání... Není tomu tak, proto za malou chvilku budeme hlasovat. ***