(10.10 hodin)
(pokračuje Rath)

Ovšem uvědomuje si pan ministr, že jsou to v drtivé většině právě školy, po jejichž absolventech je obrovský hlad, veliká poptávka v celé české ekonomice? Že jsou to především učební obory? Tady jsme se dostali totiž za ta léta do situace, kdy skoro každá rodina chce svého potomka dát na obchodní akademii, na manažerskou střední školu, na gymnázium. Hlavně zvláště absolventů nejrůznějších ekonomických, obchodních, bankovních a já nevím jakých středních škol máme plné úřady práce. A dokonce nejenom se středním vzděláním, ale dokonce i s vysokoškolským vzděláním, takže já už na úřadu mám v podstatě sekretářky všechny inženýrky nebo magistry. Je to fajn, jsou vzdělanější, ale pracují za plat, který předtím měla, před nějakými deseti lety, středoškolačka. A vytlačují samozřejmě středoškolačky.

Čili dámy a pánové, o tyto školy je eminentní zájem, byť souhlasím s tím, že o jejich absolventy zase takový zájem není. A zase o školy, kde absolventy potřebujeme, a to jsou jak namátkou truhláři, tesaři, pekaři, zednické profese, další profese ve stavebnictví, tak tam je třeba jenom třetina nebo polovina zájemců, než kolik bychom mohli přijmout. Takže pane ministře, máme tyhle školy zrušit, zavřít? Aby tam nebyl vůbec nikdo? Aby nám už nevycházeli vůbec žádní tesaři, truhláři, zedníci, automechanici - jen proto, že se tam přihlásí jen třetina nebo polovina lidí? Anebo máme jít tou cestou, kdy řekneme: Mám tady gymnázium, je o něj eminentní zájem, mám 33 dětí v každé třídě na výjimku, ale milí rodiče a děti, máte smůlu! Přichází pan osvícený ministr a říká: Potřebujeme více automechaniků! Zavřeme vám gymnázium a všichni z gymnázia šup do výroby! To už tady, pane ministře, bylo. To bylo tady v 50. letech. Nebo jak to chcete udělat?

Nebo chcete, abychom my na krajích byli zachváceni záchvatem Alzheimerovy demence a vyběhli sami a říkali: Tak tahle gymnázia zavřeme a tyhle obchodní školy zavřeme a tyhle bankovní instituty zavřeme! Přestože praskají ve švech a každý rok se tam přihlásí obrovské procento zájemců? Nezlobte se, to já tedy dělat nebudu! To jestli chcete dělat vy, pobíhat po republice a po kraji a říkat: Tohle gymnázium zavřeme, tohle zavřeme, tuhle školu zavřeme!

Víte, ono se to strašně hezky řekne, ale praktické provedení je pak strašně obtížné. Protože reálně z ekonomického pohledu na zavření jsou především učiliště a střední odborné školy, tam je zájem menší než jejich kapacita, zatímco školy, jako jsou gymnázia a tak dále, o které je eminentní zájem, tak zase vydělávají, protože s tím, jak jdou peníze za studenta, tak s těmi nejsou ekonomické problémy. Přece nechcete po mně, abych jako hejtman zavíral ekonomicky prosperující školu jen proto, že si pan ministr myslí, že je moc studentů na gymnáziích. Toho se, doufám, nedočkáme!

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď nejdřív omluvím pana poslance Humla, který se omluvil z odpoledního jednání. Do rozpravy se hlásil pan ministr Dobeš. A vám se omlouvám, protože jsem vás svolal vzhledem k tomu, že bylo avizováno, že budeme hlasovat o přerušení projednávání této interpelace. Nicméně rozprava se znovu rozhořela, tak prosím pana ministra Dobeše, aby se ujal slova.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Děkuji, pane předsedající. Kdo se domnívá, že David Rath je mým soupeřem, tak teď musím říci, že to bylo domluvené. David Rath mi udělal PR a teď já na to zareaguji tak, jak jsme se domluvili.

Já jsem 29. října poslal všem hejtmanům dlouhodobý záměr koncepce regionálního školství, i panu Rathovi jsem tohle poslal, a v tom dlouhodobém záměru jsem stanovil čtyři priority: ocenění učitelů včetně té tabulky a výhledů. Druhá věc byla kvalita. Co uděláme s kvalitou či nekvalitou, jak budeme tedy postupovat od střechy, což souhlasím, to je ty státní maturity od střechy, ale jak půjdeme k základnímu školství, srovnávací zkoušky, časová osa, jak to dodržíme. Třetí věc byla efektivita sítě, na které nepochybně i s panem hejtmanem budeme spolupracovat. A tam byla ta procenta.

Jestliže dneska máme 27 % procent gymnázií v segmentu, tak tam navrhuji 25 až 32. A zase ta specifika krajů. Řeknou, my máme excelentní gymnázia, chceme to takto. A je potřeba touto cestou vzájemné spolupráce jít. Protože mít naplněné střední školy z 50 % je pro ministra školství velmi neefektivní. Věřím, že i pro hejtmana Středočeského kraje je to velmi neefektivní, protože ty peníze potom můžeme dát tam, kde nám zvednou kvalitu a kde budeme konkurenceschopní. A čtvrtá oblast je - jak jsme se, pane Rathe, domluvili - učňovské školství. Přesně to, co vy říkáte. Tam je věnován speciálně prostor učňovskému školství a jak ho opět pozvednout. Takže teď ta dohoda a děkuji za to.

K paní poslankyni Bohdalové. Je potřeba říci, že do týdne jde od ministra práce a sociálních věcí do vnějšího připomínkového řízení tarifní tabulka, kde se zvýší platy učitelům. Kde budou nastupovat začínající učitelé za 20 tisíc hrubého, protože tam souhlasím s mým předřečníkem, že 14 tisíc hrubého je demotivující pro schopného začínajícího učitele. Takže nastupuje od 20 tisíc a nárokem dávám 2,1 miliardy 110 tisícům učitelů. Pak samozřejmě se to schválí nařízením vlády. Mimo jiné, jestliže jsme tu novelizovali zákoník práce, tak díky tomu, že jste mně pomohli, kolegové, tak jste mně umožnili hýbat těmi tarify a umožnili jste mně dát do tarifů 2,1 miliardy. A tyto tabulky jsem zhruba před měsícem a půl dal stínové ministryni sociální demokracie, stínovému ministrovi komunistické strany, dal jsem je odborům. Takže bylo jasné, jak tabulky vypadají, byl jasný harmonogram a my jsme těsně před finále, abychom od 1. 1. 2011 transparentně ty peníze učitelům dodali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď se do rozpravy přihlásil pan ministr Heger. Pardon, pane ministře, paní Bohdalová chce asi zareagovat na vystoupení jen v krátké faktické poznámce. Tak se omlouvám. A ještě paní Semelová, taky fakticky, takže ještě druhá. Prosím, paní poslankyně Bohdalová.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Ano, před dvěma měsíci jsem dostala onu tabulku. Ale dva měsíce uplynuly a my jsme teď slyšeli, že příští týden to půjde k vnějšímu připomínkovému řízení. Upozorňuji, že příští týden je polovina listopadu!

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď paní poslankyně Semelová, teď není žádná přednost, takže faktické. Prosím, paní poslankyně Semelová.

 

Poslankyně Marta Semelová: Děkuji, využila bych toho, že se pan ministr Dobeš vrátil. Chtěla bych se znovu zeptat, jak se budou řešit platy provozních a správních zaměstnanců. To je jedna věc.

Druhá věc: to, co tady bylo řečeno ohledně sítě škol. Tady je vidět, že bez nějaké koncepce to nepůjde. Bez nějakého plánování, na které nechtějí někteří slyšet. Protože tady rostly jak houby po dešti gymnázia, soukromé školy, církevní školy, a kolikrát na úkor veřejného školství. A teď se divíme, kam to došlo, kolik je tady v honbě za co nejvyšším počtem maturantů z gymnázií a co nejvyšším počtem vysokoškoláků, tak se teď divíme, že nám právě chybějí řemeslníci a že kvalita je tak nízká, že kvalita maturantů je tak nízká, vysokoškoláků také!

Jinak já si myslím, že není možno zavírat učňovské školství. Tady je potřeba, aby spolupracovaly jak Ministerstvo školství, tak kraje, média na tom, aby se zvýšila prestiž učňovského školství a výučního listu. A naopak, aby byla motivace, aby žáci základních škol do učňovského školství šli.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan ministr Drábek se hlásí o slovo, prosím.***




Přihlásit/registrovat se do ISP