(17.40 hodin)
(pokračuje Konečná)

Vážený pane ministře, nevím, zda si uvědomujete všechny konsekvence svého rozhodnutí zastavit stavbu prodloužené Rudné. Tím mám na mysli nejenom už zmíněné životní prostředí, mám na mysli také a hlavně majetkoprávní vztahy připravené stavby, kdy došlo k vyvlastnění pozemků nutných pro realizaci stavby. Nebude-li stavba realizována, bude podle zákona nutné vyvlastněné pozemky vrátit původním majitelům a tím dojde k nevratnému kroku, který ve svém důsledku znemožní v následujících desetiletích realizovat dopravní propojení Opavska na ostatní části Moravskoslezského kraje.

Žádám vás proto, vážený pane ministře, abyste sdělil vaši představu řešení choulostivých majetkoprávních vztahů v souvislosti se záměrem prodloužená Rudná. Současně vás žádám o informaci, kolik bude stát zastavení stavby, a to včetně majetkového vypořádání uzavřených smluv o dílo. A protože se tady zmiňujete o pracovní skupině, tak mi dovolte otázku na závěr: O jaké pracovní skupině mluvíte v souvislosti s jednotlivými kraji, kdo ji jmenoval, co bude její náplní práce a kdo jsou jejími členy? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Pan ministr nám zřejmě řekne svou reakci na tuto interpelaci. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Vít Bárta Dámy a pánové, slibuji, že choulostivé záležitosti budu řešit ve prospěch. Já mám potřebu říci to, že jedna jedenáctka, jak východní, tak západní, chápu jako choulostivý problém, který je zapotřebí řešit citlivě, zodpovědně. Nicméně z druhé strany znovu připomínám, že takových problémů tady máme celou řadu. Celou řadu. Není to jediná komunikace a já mám potřebu tady připomenout jenom to, že toto je na mne dneska čtvrtá interpelace a dvě přišly z různých krajů a dvě z jednoho kraje. Z Moravskoslezského jedna jedenáctka. A já znova říkám: Já nebudu, a třikrát to podtrhuji, nebudu žádný kraj z tohoto hlediska pod tlakem jakýchkoliv politických interpelací a jiných vystoupení k němu přistupovat jinak než ke všem krajům ostatním.

Co se týče tématu, které říkáte. Jedna jedenáctka byla vykomunikovaná, že stejně jako všechny ostatní obchvaty v tomto kraji má řešit pracovní skupina, o které jsem hovořil s panem hejtmanem Palasem při své první návštěvě v tomto kraji s tím, že mezi ŘSD a panem hejtmanem Palasem má tuto komunikaci kaučovat pan poslanec Rusnok. Je zapotřebí zdůraznit to, že kupříkladu v případě Frýdku-Místku si paní starostka požádala o to, aby se stala ještě samostatnou zmocněnkyní Ministerstva dopravy pro řešení obchvatu Frýdku-Místku, a já se žádné pozitivní komunikaci s jakýmkoliv politikem k tématu ať už jedné jedenáctky nebo jakékoliv jiné stavby v Moravskoslezském kraji nebráním. Na druhou stranu připomínám, že prostě nemohu a nechci řešit všechny stavby jednotlivě, ale jedině v kontextu. A ten kontext se netýká jenom staveb v Moravskoslezském kraji, ale i všech ostatních staveb v rámci celé České republiky.

Jestli se mě ptáte, co bude stát zastavování staveb, tak říkám, a říkám to zodpovědně: Všechny náklady, které činíme s tím, že zastavujeme stavby, se každým dnem mění v souladu s tím, jak jednáme s jednotlivými stavebními společnostmi, uzavíráme smluvní vztahy, a až všechny tyto smluvní vztahy budou uzavřeny a vypořádány, budu o tom informovat v komplexním balíčku. Neumím a ani nechci takovéto položky oddělovat, dokud náš krizový management není ukončen.

Podotýkám, že úřad Státního fondu dopravní infrastruktury jsme zdědili s minusem 5 miliard korun, a paní poslankyně, tam, kde nejsou peníze, tak tam prostě nemám možnost jinak nakládat než zastavovat stavby. Já jsem si to nevymyslel.

Poslední vaše připomínka. Jenom mám potřebu upozornit, majetkoprávní problémy jsou na katastru obce Vřesina. Majitelé nesouhlasí s výší výkupní ceny. Vedou se dále jednání. Pokud by byla neúspěšná, muselo by dojít k vyvlastnění - ale teprve dojít k vyvlastnění. Při výkupu pozemků nabízí pomoc rovněž město Ostrava. Potvrzuji. Je možno souhlasit s tím, že se jedná o velký problém regionu, neboť nyní projíždí tranzitní doprava po silnici jedna jedenáct zastavěným územím městské části Ostrava-Poruba. Pro úplnost uvádím, že celkové náklady na tuto stavbu jsou 3,7 miliardy korun.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní ministryně bude chtít doplnit určitě, takže... Paní ministryně ne vlastně, ale paní poslankyně. Co jsem to provedl zase. Omlouvám se, promiňte.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedající. Nicméně vážně. Tam už došlo k několika vyvlastněním a tam hrozí právě to, to je to, na co se ptám, že pokud nebude zahájena stavba, tak ty vyvlastňovací akty vlastně propadnou a už nebudou moci nikdy být znova realizovány. Na to se ptám. Jestli si uvědomujete tu váhu toho, co se stane, když se něco takového zastaví, zda to máte zanalyzováno. Protože já bych se nerada dočkala toho, že tím, že teď zrovna nejsou peníze, tak na 30 let zablokujeme Ostravu, protože už to nikde nikdy nedostane. To je jedna věc.

A druhá věc. Takže vy chcete říct, že pracovní skupina je pan kolega Rusnok ze strany Věcí veřejných, dvojka na kandidátce v Moravskoslezském kraji, který má za úkol řešit komunikaci mezi ŘSD a panem hejtmanem Palasem?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak prosím ještě k těm dvěma věcem.

 

Ministr dopravy ČR Vít Bárta Nejdříve vyvlastnění. Já mám potřebu připomenout to, že Místecká se původně stavět neměla. Zastavil jsem ji, a to, že se staví, tak se staví jenom díky tomu, že jsem našli úspory všude jinde a přesměrovali jsme je. Ty úspory, které děláme, těch 5 % minus v rámci celé České republiky, jde prioritně do dvou staveb v Moravskoslezském kraji. Takže omlouvám se všem ostatním krajům. Ano, všude, kde se ušetří, tak dneska do konce roku jdou ty peníze jenom primárně do Moravskoslezského kraje na dvě stavby. Za 290 milionů most v Bohumíně a v řádu více než 100 milionů investice do ulice Místecká v Ostravě. 400 milionů pro Moravskoslezský kraj v rámci toho projektu teď navíc, co škrtáme. Ano, každou korunu potřebujeme. Ano, ve všech těch místech docházelo k tomu, že v minulých letech se prostě neuváženě nad rámec toho, jaké bylo jasné, že budou prostředky do dopravní infrastruktury, investovalo, vykupovalo, projektovalo. Ano, všude je to problém. Je to problém v Mikulově, je to problém na R6, je to problém v Ostravě. Ano, máte pravdu, paní poslankyně.

A co se týče komunikace, pan poslanec Rusnok tady není od toho, aby si hrál na stavebního inženýra. Pan poslanec Rusnok je tady proto, že přitom jednání, a mimochodem byli tam i zástupci, byl tam mladý poslanec sociální demokracie, který mimochodem sliboval, že mě bude pravidelně ohledně jedna jedenáctky interpelovat, já si ale jeho jméno nepamatuji, ale - výborně, jste tu - a já jsem rád, že jste mi svědkem, že už tehdy tam jsme řekli, že pan poslanec Rusnok bude koordinovat mezi všemi politiky komunikaci na toto téma.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To je konec této interpelace, protože uplynul její čas. Dále nyní pan poslanec Klučka bude interpelovat pana ministra Leoše Hegera ve věci odvodu pojistného.

 

Poslanec Václav Klučka: Pane předsedo, pane ministře, i vám děkuji za přítomnost. Do 31. 12. 2007 se zdravotní pojištění z odměn členů okrskových volebních komisí neodvádělo, a to na základě § 5a zákona 48/1997 o veřejném zdravotním pojištění. Od 1. 1. 2008 platí nové znění § 5 zákona o veřejném pojištění, které na rozdíl od původního neurčuje, kdo je plátcem pojištění, ale naopak vyjmenovává výjimky, kterých se odvod na zdravotní pojištění netýká. A v těchto výjimkách člen okrskové volební komise není. Co to znamená? Znamená to obrovskou administrativní agendu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP