(17.30 hodin)
(pokračuje Heger)

Zdravotnické systémy dnes nejsou podle názoru WHO posuzovány podle toho, jestli jsou dobré, protože poskytují maximum, co je možné, ale jestli jsou dobré v tom, že poskytují maximum toho, co je možné v dané situaci, a zda to dělají průhledným způsobem.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to by byl konec této interpelace. Pan poslanec Látka svoji interpelaci stáhl, pan poslanec Votava také, paní poslankyně Bohdalová ji také stáhla.

Jako další je pan poslanec Klučka na ministra Jaromíra Drábka ve věci katalogu prací ve veřejných službách a správě. Prosím pana poslance, aby se ujal slova.

 

Poslanec Václav Klučka: Děkuji, pane předsedající. Já jsem mezi těmi šťastnými poslanci, kteří tu mají svého ministra. Já mu za to mockrát děkuji. Na druhé straně vyslovuji lítost, že první interpelace jsou s takovouto malou účastí ministrů.

Pane ministře, na posledním jednání úřednické vlády byl schválen nový katalog prací, který vyšel ve Sbírce zákonů dne 23. 7. 2010 pod číslem 222/2010 Sb., tedy nařízení vlády o katalogu prací ve veřejných službách a správě s účinností dnem 1. října. Podle tohoto nařízení zhruba devět pracovních zařazení na obcích s přenesenou působností, s rozšířenou působnosti, tak u těchto devíti skupin budou 1. října zvedány platy. A potom řekněme od 1. ledna platy pochopitelně s největší pravděpodobností poklesnou. Nebudu teď mluvit o tom, že z těch devíti skupin šest skupin se týká výkonu státní správy. Nikdo těm obcím nepřidal pochopitelně na přenesený výkon ani desetník. - Mně nejde čas, pane předsedo.

Já se jenom chci zeptat na váš názor k této věci, jestli tento postup je dobrým postupem, nehledě na to, že příspěvek na ten výkon státní správy se také bude v příštím roce o něco snižovat. Prosím, zkuste mi vysvětlit, přestože za to nemůžete, že to bylo usnesení posledního zasedání úřednické vlády, jaký na to máte názor.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Požádal bych pana ministra Drábka, který má k dispozici pro svou odpověď maximálně pět minut. Prosím, máte slovo.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Pane předsedající, pane poslanče, kolegyně a kolegové, je to skutečně tak, že na základě zákoníku práce, tedy zákona č. 262/2006 Sb. § 123 odst. 6 písm. b), vláda nařízením stanoví katalog prací ve veřejných službách a veřejné správě a tak, jak pan poslanec řekl; poslední změna v tomto katalogu prací je provedena nařízením vlády č. 222/2010, který nabude účinnosti od 1. října 2010.

Musím říci, že navržené změny v nové verzi katalogu reagují proti dosavadnímu znění na odlišný způsob provádění některých prací ve veřejném sektoru a také souvisejí se změnami uskutečňovanými ve veřejných službách a správě, např. v oblasti elektronizace veřejné správy, dopravně správních agend, systému kvality veřejných služeb, živnostenského podnikání, čerpání prostředků z evropských strukturálních fondů, projektového řízení, nebo které souvisejí se zvýšenou kvalifikační náročností práce, např. u zdravotnických pracovníků nebo zaměstnanců v oblasti sociálně-právní ochrany dětí, ve stavebním řádu atd.

V této souvislosti musím upozornit, že katalog prací musí respektovat změny, ke kterým došlo přijetím nových právních předpisů nebo nových okolností, které mají vliv na složitost, odpovědnost a namáhavost prací, a tím i na zařazení do jednotlivých tarifních tříd. Pokud se například pro sociálně-právní ochranu dětí jako specifickou sociální práci požaduje zákonem o sociálních službách vysokoškolské vzdělání nebo se navrhuje novelou stavebního zákona vysokoškolské vzdělání pro výkon stavebního úřadu, musí související platový předpis toto zvýšení kvalifikační náročnosti respektovat a promítnout dopady do zvýšeného zařazení uvedených prací, které vykonávají pověřené obce nebo obce s rozšířenou působností, do vyšší platové třídy. Neuplatněním těchto změn by vznikaly disproporce se zařazením jiných srovnatelných prací do platových tříd.

Chtěl bych zdůraznit, že zpracování katalogu prací ve veřejných službách a správě probíhá vždy za široké účasti zaměstnavatelů ze všech oblastí veřejných služeb a správy a je výsledkem pracně dosahovaných kompromisů mezi často protichůdnými požadavky na zařazení prací do platových tříd. Přesto musím konstatovat, že změny, které se dotýkají obcí, byly buď jimi přímo požadovány, nebo z převážné většiny uznávány a v průběhu zpracovávání ani během připomínkového řízení nebyly z jejich strany avizovány žádné problémy s jejich uplatněním.

Pokud se mám vyjádřit k nastíněnému případnému zvyšování a snižování tarifní třídy, tak k tomu zařazení do tarifní třídy tam samozřejmě to nové nařízení vlády předpokládá v některých oblastech změnu nařízení vlády, ale tak jak vy jste uvedl, to je rozhodnutí minulé vlády, které mi nezbývá než respektovat.

Myslím si, že financování - a to je spíše otázka na ministra financí či ministra vnitra - financování přenesené působnosti ve státní správě je speciální oblastí, kterou je když tak potřeba pojednat zvlášť. To není záležitost, která by spadala do mého resortu, nicméně určitě je to záležitost, kterou je potřeba zohlednit v celkovém nastavení financování přenesené působnosti státní správy.

Co se týká zařazení do jednotlivých tarifních tabulek v příštím roce, tak já bych se v tuto chvíli nepřihlásil k tomu, že by měly nějak plošně klesat úrovně platů ve státní správě, tedy v jednotlivých tarifních třídách. Pokud mohu říci aktuální situaci, tak včera vláda schválila návrh novely zákoníku práce v rámci úsporného balíku, kde předpokládá, že Poslanecké sněmovně bude předložen návrh - a já ten návrh na základě zmocnění vlády tady budu obhajovat - aby bylo umožněno ve větší míře než dosud využití § 6 příslušného nařízení vlády o platových poměrech ve veřejné správě tak, aby bylo možné pružněji zařazovat zaměstnance do jednotlivých stupňů v tarifních třídách, a tím také lépe zohlednit přímo parametry jejich kvalifikace.

Takže ten problém, na který vy jste upozorňoval, že při případném plošném snížení by se vlastně zvedl plat od 1. října a potom od 1. ledna zase snížil, tak ten odpadá právě tím návrhem, který já jsem předložil včerejšímu zasedání vlády, tak abychom nemuseli přistupovat k nějakému plošnému krácení, ale aby to bylo skutečně vždycky kompetentní individuální rozhodnutí na základě konkrétního zařazení, zkušeností a kvalifikace toho pracovníka.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Můžeme pokračovat. Další interpelující je paní poslankyně Kateřina Konečná. Opět se pokusí interpelovat tady zřejmě nepřítomného ministra Bártu.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Já pevně věřím, že pan ministr tu ještě je. Aspoň podle mých informací je v zákulisí, takže mě uslyší a vzhledem k tomu, že jsem -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To už je trochu zoufalé, jestli budeme doufat, že nás ministři slyší někde v kuloárech.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Vzhledem k tomu, že jsem jeho lidem předala tu otázku, tak pevně věřím, že dostanu odpověď.

Ulice Rudná je jednou z nejdůležitějších dopravních os ostravsko-karvinské aglomerace. Její zásadní význam pro dopravní obslužnost významných částí této aglomerace je nezpochybnitelný. V širším kontextu hraje Rudná zásadní význam také při propojení východních a západních částí Moravskoslezského kraje. Dopravní připojení Opavska navrhovanou variantou prodloužená Rudná je nutné nejenom z hlediska rozvoje západní části Moravskoslezského kraje. Realizace této stavby je důležitá také z hlediska zlepšení stavu životního prostředí ve značné části městského obvodu Ostrava-Poruba. Konkrétně ulice 17. listopadu a Opavská jsou dlouhodobě zatěžovány kamionovou dopravou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP