(Jednání pokračovalo v 16.00 hodin.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Vážené kolegyně, vážení kolegové, je 16 hodin, tedy podle jednacího řádu Poslanecké sněmovny nastává čas pro interpelace, které jsou vzneseny na jednotlivé členy vlády. Já bych vás seznámila s tím, že bylo vzneseno 30 interpelací a budeme se řídit vylosovaným pořadím. První interpelaci v tomto bloku vznáší paní poslankyně Zdeňka Horníková na pana ministra Víta Bártu ve věci obchvatu města Náchoda.

Prosím paní kolegyni Horníkovou, která je v tomto bloku první interpelující. Myslím si, že pan ministr Bárta tu je, alespoň před chvilinkou jsem ho viděla. Už přichází, takže je všechno v pořádku a paní poslankyně Horníková má slovo.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, já jsem ráda, že mám tu možnost před vámi promluvit a promluvit o problému, který zřejmě znáte vy všichni. Je to problém dopravy ve vašich městech.

Pocházím z Náchoda a musím říci, že to je krásné město, historická brána vstupu do České republiky a výstupu do Polska, ale také zároveň je to obrovský problém, protože šestnáct let se potýkáme se situací, kterou v Náchodě řešíme, a myslím si, že město do této chvíle udělalo absolutní maximum, protože jsme před nabytím právní moci územního rozhodnutí k zásadní stavbě, která by mohla vyřešit celý problém města Náchoda, a to je obchvat města Náchoda.

Já si dovolím teď jenom konstatovat, že město Náchod a komunikace první třídy, která prochází městem, je nejhorší úsek v Královéhradeckém kraji. Všechna šetření, která proběhla, ať je to hluk, prach nebo vibrace, svědčí o tom, že situace je neudržitelná. Proto vzniklo také občanské sdružení v Náchodě, které se tímto problémem zabývá, proběhla v září blokáda. Musím říci, že to byla blokáda náchodských občanů nesmírně seriózní, která chtěla pouze upozornit na problém řešení této situace.

Teď stojím před vámi a především před panem ministrem dopravy, kterého bych chtěla poprosit, aby si uvědomil vážnost situace nejenom v otázce řešení dopravy ve městě Náchodě, ale v městech podobných, a chtěla bych mu říci, že komunikace mezi městy a ministerstvem probíhá. Mohu mu říci, že náš pan starosta Ing. Oldřich Čtvrtečka oslovil pana ministra, pan ministr odpověděl prostřednictvím pana náměstka, že si je vědom problematiky, ale že bohužel nejsou finanční prostředky. (Předsedající upozorňuje na čas.)

Moje otázka položená panu ministrovi je, zda obchvat města Náchoda a vyřešení problematiky dopravy v Náchodě je v tuto chvíli prioritou pana ministra a Ministerstva dopravy. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Horníkové. Prosím pana ministra Víta Bártu o odpověď.

Upřesňuji a upozorňuji ještě pro všechny účastníky, že interpelující má pro vznesení dotazu dvě minuty, pan ministr na odpověď pět minut, poté minuta na doplňkový dotaz a dvě minuty na doplňující odpověď.

Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Vít Bárta Dámy a pánové, kolegové a kolegyně, je jednoznačné, že Náchod - potvrzuji - je závažný problém. Ne nadarmo jsem minulý pátek byl v hradeckém kraji, následně v Pardubickém kraji, hovořil jsem s reprezentací kraje a sdělil jsem, že vytvoříme pracovní skupinu pod vedením pana dr. Štětiny, za účasti hejtmana, a budeme jednoznačně, podobně jako v jiných krajích, se chovat velmi, velmi uváženě, kam dáme peníze na dopravní infrastrukturu v České republice a kam nikoliv. Přiznávám, že ta diskuse nás čeká. Já nechci tu diskusi vést na úrovni excelovských tabulek u stolu na Ministerstvu dopravy, ale každý pátek jezdím do jednotlivých krajů a v zásadě v každém kraji aktivuji diskusi k tomuto tématu.

Je jednoznačné, že co se týče této konkrétní stavby, tak podobně jako u všech ostatních staveb musíme zvážit, zda budeme investovat tu či onde. Pro nás nicméně dnes je zásadní především obhájit dostatečný rámec pro fond dopravní infrastruktury tak, aby se v následné době dalo stavět.

U Náchoda mimo to, že já bych byl optimistou v tom, že v celém hradeckém kraji zaznívá, že je to velká priorita, i když samozřejmě je zde diskuse o R35, i když je zde diskuse i o D11, i když je zde diskuse obecně o dalších takovýchto konkrétních položkách, tak já jsem přesto přesvědčen, že postupně dospíváme k tomu, že při omezeném množství prostředků, které máme k dispozici, obecně budeme řekněme pozitivněji diskriminovat právě obchvaty měst před komplexní výstavbou větších dálničních úseků, protože je jednoznačné, že lidé v těch konkrétních místech velmi trpí, a nejenom v Náchodě. Trpí v obcích kolem R6, trpí v obcích kolem I/11 v Moravskoslezském kraji, trpí ve Znojmě, trpí ve spoustě - nebál bych se říci ve všech krajích České republiky, kde problémy jsou v zásadě velmi obdobné.

Nicméně si myslím, že u Náchoda je zapotřebí ještě připomenout jednu věc. Tam sice dnes existuje varianta, kudy vést obchvat, ale přesto ještě nemáme vyhráno. Máme dvanáct odvolání ke konkrétnímu projektu, a já jsem přesvědčen, že v tomto směru aktivita mezi Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem místního rozvoje a Ministerstvem dopravy v tomto případě nemusí býti neefektivním anachronismem, ale naopak výhodnou chronologií, kdy obecně zefektivnit celé stavební řízení, možná v tomto duchu i trochu umravnit investice do dopravní infrastruktury z hlediska velkorysosti a dodatečných požadavků na konkrétní výstavby jest východisko, jak mít celkově peněz více na obchvaty než pouze na menší množství.

Jinými slovy řečeno, vážená paní poslankyně, uznávám, že dnes nejsme ve stavu, kdy mohu dávat konkrétní odpověď, s výjimkou toho, že potvrzuji, že na Ministerstvu dopravy je na tento projekt vyčleněn koordinátor pan Čermák, pan doktor Štětina po dohodě s panem hejtmanem Královéhradeckého kraje se tomuto projektu z hlediska prioritizace obchvatů v

Královéhradeckém kraji má věnovat. Já bych doporučoval, abyste v tomto směru byla v kontaktu s panem dr. Štětinou, abychom postupovali rychle ve prospěch toho, abychom celkově stanovili priority v rámci jednotlivých krajů a podle celkového ekonomického rámce, který budeme mít k dispozici, budeme postupovat.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Paní poslankyně Horníkové se ptám, zda chce využít své možnosti položit doplňující dotaz. Prosím.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Děkuji, paní předsedající. Pane ministře, já jsem velice ráda, že vnímáte v obecné rovině obchvaty měst jako prioritu. Myslím, že to je určitý posun. Za to velice děkuji. Mohu vám slíbit, že jak občanské sdružení, tak poslanec, tak starosta města Ing. Oldřich Čtvrtečka jsme maximálně připraveni s vámi dále spolupracovat a komunikovat.

Prosím pěkně, můj doplňující dotaz zní. Slyšela jsem, že obchvat a obchvaty obecně jsou prioritou, nicméně máme stále na papíře jako město, že v letech 2010 až 2012 nebudou uvolněny žádné finanční prostředky. Já bych poprosila, jestli byste nám teď dal naději, že toto už je minulostí, že ty prostředky skutečně budete hledat.

Já jsem tady zmínila, že jsme před nabytím právní moci o územním rozhodnutí, čekají nás prostředky na další administrativu a vyrovnávání se s občany, např. výkupy pozemků, a to je ta částka, o které bych teď chtěla hovořit a požádat vás, jestli (pro) rok 2010 až 2012 (už nula? - nesrozumitelné) neplatí. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP