(12.40 hodin)
(pokračuje Rath)

A co říkal pan Bárta o těch penězích. No, jistě. Víte, jistý bonmot říká, že vepřové jsou brambory pasírované přes vepře. Takže peníze pana Bárty jsou veřejné peníze pasírované přes ABL k panu Bártovi. Třeba jeho zakázka u ČEZu a dalších veřejných zakázek, které získal, tak to je přesně ten případ, jak se to dělat nemá. To znamená, vezmu veřejné peníze, propasíruji je přes svoji soukromou firmu, a pak řeknu, do mých peněz vám nic není. Vy jste to jen zaplatili té firmě, která shodou okolností mně patří. Takhle to dovede skutečně dělat každý.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Já bych jenom chtěla poprosit, abychom skutečně mluvili k věci, a už u pana Ratha jste poslední, komu dávám slovo o kancelářích. Prosím, bavíme se teď o poplatcích. Je někdo další přihlášen do rozpravy? Pokud nikdo nechce hovořit, tak končím obecnou rozpravu. Prosím, jestli zpravodaj se ujme slova.

 

Poslanec Boris Šťastný: Ano. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, po několika přerušeních a bouřlivé debatě, ve které vystoupily desítky řečníků v řádné rozpravě, a faktických připomínkách zaznělo to nejdůležitější: návrh pana poslance Šnajdra na zamítnutí. Čili o této věci prosím nechat hlasovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Budeme tedy hlasovat. Pardon, pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, já bych také rád požádal o možnost závěrečného vystoupení v rámci projednávání tohoto návrhu zákona v prvém čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Prosím. Máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, vážená vládo, návrh zákona, který v tuto chvíli byl projednán v rámci prvého čtení a je před hlasováním, předložila sociální demokracie proto, že pokládá za důležité i v tomto volebním období otevřít téma existence stávajících zdravotnických poplatků.

Chtěl bych připomenout, že to byla vláda, koaliční vláda v čele s Mirkem Topolánkem, která tyto poplatky zavedla v minulém funkčním období. Byly účinné od 1. ledna 2008. Ministrem zdravotnictví, který tyto poplatky prosadil, byl Tomáš Julínek z Občanské demokratické strany. Chtěl bych také připomenout, že sociální demokracie poté, kdy neuspěla ve svém odporu proti zavedení, legislativnímu zavedení těchto poplatků v rámci tzv. Topolánkova batohu, podala několik ústavních stížností, z nichž jedna se týkala právě těchto poplatků ve zdravotnictví. Je pravdou, a to tady bylo zmíněno, že tato ústavní stížnost byla Ústavním soudem zamítnuta. Chtěl bych ale připomenout velmi těsný poměr, který byl při rozhodování ústavních soudců. Ten těsný poměr dává do značné míry za pravdu našim pochybnostem o tom, do jaké míry je zavádění takovýchto poplatků skutečně v souladu s Listinou základních práv a svobod. Ten poměr byl 8:7. Jeden hlas jednoho soudce v této věci rozhodoval. Tento poměr 15 - 8:7.

My jsme jako sociální demokraté, když se schvalovala Ústava České republiky na konci roku 1992, trvali na tom, aby Listina základních práv a svobod byla součástí ústavního pořádku České republiky a byl tu také... Splnění této podmínky umožnilo tehdy sociálně demokratickým poslancům hlasovat pro přijetí ústavy naší dnešní České republiky. Tím důvodem, proč jsme podporovali Listinu základních práv a svobod a trvali na jejím ústavním zajištění, byla právě i sociální práva, která jsou v této listině obsažena. Jsme přesvědčeni o tom, že placení poplatků ve zdravotnictví je v kolizi se základními logickými sociálními právy.

V minulém volebním období sociální demokracie opakovaně předkládala návrhy na zrušení těchto poplatků i v legislativní podobě. V jednom případě Poslanecká sněmovna tento návrh schválila, ale posléze pravicová většina v Senátu neumožnila zrušení poplatků. Tento návrh jsme předložili v tomto volebním období v podobě maximalistické. Záměrně říkám - předložili jsme ho v maximalistické podobě; obsahuje návrh na zrušení všech poplatků, které zavedl kdysi Tomáš Julínek. Ale jsme připraveni hledat kompromis.

Zaznělo v rozpravě, kterou máme za sebou, zaznělo konstatování toho, že některé politické strany navrhovaly ve volbách úplné zrušení poplatků, jiné, jako např. Věci veřejné, navrhovaly zrušení částečné teď hned a zbylých poplatků až po dalších změnách v oblasti zdravotní péče. Já jsem přesvědčen o tom, že můžeme na bázi tohoto návrhu zákona dospět k rychlému kompromisu a tam, kde bude existovat shoda, můžeme část poplatků ve zdravotnictví zrušit. Není tady v této Poslanecké sněmovně předložen žádný jiný vládní návrh, který by k našemu návrhu představoval alternativu. Podle mého názoru tedy můžeme tento návrh poslaneckého klubu sociální demokracie využít jako platformu pro to, abychom poplatky změnili způsobem, který bude mít většinovou podporu na půdě Poslanecké sněmovny.

Konkrétně řečeno. Jestliže je součástí vládního programu návrh na to, aby se zrušil poplatek za položku na receptu, proč bychom neměli využít tento návrh zákona k tomu, abychom to provedli hned? Abychom to provedli hned bez nějakého odkládání. Tento návrh může být účinný již k 1. lednu příštího roku, a pokud ho využijeme, tak už k 1. lednu příštího roku můžeme zrušit onen nejvíce kritizovaný poplatek za položku na receptu.

Já bych rád požádal všechny poslance a poslankyně z opozičního tábora a také z vládního tábora: Zachovejme se racionálně a využijme tuto novelu k tomu, abychom alespoň část poplatků zrušili. Poplatky jsou vlastně to jediné, co tady zbylo po minulém ministru zdravotnictví Tomáši Julínkovi. Nám se podařilo zabránit v těch uplynulých letech jeho některým absolutně šíleným návrhům, kterými se snažil rozbít systém veřejného zdravotnictví. Podařilo se nám zabránit privatizaci zdravotních pojišťoven, jejich převodu na akciové společnosti, podařilo se nám zabránit tomu, aby se na akciové společnosti převáděly fakultní nemocnice, podařilo se nám zabránit některým návrhům, které směřovaly k tomu, aby se dokonce akciové podíly v těchto zdravotních pojišťovnách prodávaly do soukromých rukou. Zavedení poplatků je vlastně jediná věc, kde sociální demokracie v tom tlaku proti tehdejší politice ministra Julínka neuspěla. Je to jeden z důvodů, proč se k tomuto tématu vracíme a znovu to téma předkládáme do Poslanecké sněmovny.

Kolegové, kolegyně, vážená vládo, byl bych rád, kdybychom o tomto návrhu zákona rozhodli na základě racionální rozvahy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. V tuto chvíli nechám hlasovat o návrhu pana poslance Šnajdra, návrhu, kterým se zamítá předložený návrh.

Zahajuji hlasování. Pardon, považuji jej za zmatečné. Poprosím vás o odhlášení. Přihlaste se prosím znovu. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Paní předsedající, paní a pánové, ve světle našeho nedávného sporu vám musím připomenout, že jste slíbila, že ve 12.45 přerušíte tento bod nebo přerušíte, jakýkoliv bod bude probíhat, protože je pevně zařazený bod volby.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Dobře. Dokončíme tento bod, to znamená... (Smích v sále. Hlásí se poslanec Sobotka. Někdo z poslanců upozorňuje, že nemůže dostat slovo, že už se hlasuje.)

Prosím, pane Sobotko. Jsme těsně před hlasováním. Potom bychom se hned vrhli na body...

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Já se domnívám, že nelze postupovat odlišným způsobem, než jsme se shodli v předcházejícím případě. Podle mého názoru jedinou možností je teď hned přerušit projednávání tohoto bodu před jeho ukončením a věnovat se bodu, který byl pevně zařazen na 12.45 hodin. V opačném případě podle mého názoru budeme muset využít jiné nástroje k tomu, aby nebyl porušován jednací řád Poslanecké sněmovny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP