(17.00 hodin)
(pokračuje Tejc)

Kromě permanentních změn slibuje vláda v oblasti policie snížení platů, ale také rušení služebních míst. Já jsem vyzval pana ministra Johna, aby si na nějakou dobu uložil bobříka mlčení, a to proto, že zatím v resortu neudělal nic - já mu to ani nevyčítám, měl na to skutečně málo času, ale těmi svými několika prohlášeními způsobil takovou paniku a zmatek v řadách policistů a hasičů, že to nemá obdoby.

Pan ministr nám nejdříve oznámil prostřednictvím televizní obrazovky, že odvolá policejního prezidenta, že ho nahradí svým člověkem. Pak ještě v tomtéž pořadu nám řekl, že ho možná neodvolá, že když ho odvolá, tak ho nahradí nějakým odborníkem. Výsledek je takový, že policejní prezident v tuto chvíli nemá žádnou autoritu. No bodejť by měl, když se čeká na jeho odvolání a na to, kým bude nahrazen. Já myslím, že pokud taková vyjádření padají, je nutné konat. Jistě mohou být důvody pro odvolání policejního prezidenta, ale pak myslím, že ministr vnitra by měl předstoupit s tímto návrhem, měla by o něm vláda hlasovat a měli bychom tady mít policejního prezidenta, který bude mít důvěru jak vlády, tak ministra vnitra a bude mít také autoritu u policistů.

Slyšeli jsme také vyjádření pana ministra vnitra Johna, že chce propustit policisty z kanceláří, anebo je vyhnat do ulic. Když pan ministr zjistil, že v těch kancelářích jsou především vyšetřovatelé a odborníci právě na těch celostátních útvarech, tak to vyjádření poopravil a dnes se pře s médii, zda řekl, nebo neřekl, že chce propouštět řadové policisty. Nakonec to vyjádření bylo modifikováno tak, že propouštěni budou ti neužiteční.

Já bych rád od pana ministra tady slyšel, a byl by to první ministr, který by v této diskusi tady dnes pravděpodobně promluvil, aby nám řekl, kteří jsou ti neužiteční policisté a hasiči. Kdo o tom bude rozhodovat? Budou tady nové prověrkové komise? Bude o tom rozhodovat sám ministr? Budou o tom rozhodovat jeho náměstci? Kdo o tom bude rozhodovat a jaká budou kritéria? Protože pokud je tady tento záměr, tak jistě ministr vnitra ví, jak jej realizovat bude.

Já bych také rád pana ministra upozornil na to, že jeho návrh, nebo návrh vlády, že budou rušena nadbytečná služební místa, je podle mého názoru nesprávný. V tuto chvíli policie má tři tisíce policistů pod plánovaným stavem. Já jsem pro to, abychom diskutovali, zda potřebujeme policisty skutečně s tím plánovaným stavem o tři tisíce vyšším, ale nesouhlasím s tím, abychom šli ještě pod ten současný stav. Pokud chceme měnit počty policistů v jednotlivých regionech na základě toho, jaká je tam trestná činnost, jak její počet klesá, či stoupá, a na to, jaký je vývoj kriminality, tak samozřejmě můžeme provádět analýzy. Ale až na základě nich můžeme cokoliv vyhlašovat.

Já si myslím, že si nemůžeme dovolit luxus a propouštět policisty a hasiče. My sice máme dobrovolné hasiče, ale nemáme dobrovolné policisty. A já bych nerad, aby tady vznikaly v budoucnu podobné instituce, jako byla pomocná stráž VB, anebo poté pan ministr John už možná ne jako ministr, ale jako předseda strany Věcí veřejných řekl: "Policie to nezvládá, musíme znovu zavést hlídky Věcí veřejných, aby na ten pořádek dohlídly." Myslím, že to není cíl, kam bychom měli směřovat.

Je také zvláštní logika, která by tady v této věci stála za zmínku. Náklady na reklamní kampaň bývalého ministra vnitra za ODS Ivana Langera, která měla přilákat policisty do řad policie, stála podle všeho a podle dostupných informací několik desítek milionů, možná šedesát. Já myslím, že by bylo velmi podivné, kdybychom nyní těm policistům, kteří přišli - a koho jiného by měl ministr vnitra propouštět než ty nové, kteří ještě nemají dostatek zkušeností - jsme teď rozhodovali o tom, že těm, které jsme nalákali, vycvičili, řekneme: "No tak byla to špatná úvaha, to jsme si mysleli před dvěma lety, před rokem, teď to změníme." Já si prostě nemyslím, že bychom tímto způsobem měli fungovat v České republice.

Šetřit se určitě musí, nicméně častokrát nepodložené spekulace, které byly v médiích, a možná za ně nemohli vždy ministři vnitra, možná za ně mohly fámy, které se v ulicích šířily, znamenaly, že do civilu začala odcházet řada zkušených policistů. Mnohdy ty důvody byly osobní, mnohdy ty důvody byly zištné, neboť si vypočítali, jaké renty budou mít podle zákona. Ale řada těch lidí odešla z úplně jiných důvodů - protože byli znechuceni politikou ministerstva anebo nevěděli, jak se tato politika bude vyvíjet. Já bych byl rád, abychom těmito spekulacemi nezvyšovali počty odchodů, protože ten výsledek nemusí být rozpočtově pozitivní. Ti policisté, kteří odcházejí, jsou většinou nahrazováni novými, a ti, kteří odcházejí, získávají podle zákona výsluhy. Nakonec se tedy může stát, že ti, kteří odejdou, nás budou stát mnohem víc, než kdyby se žádný odchod neuskutečnil. A to nehovořím o ztrátách, které vzniknou v důsledku toho, že noví policisté - ač si myslím, že lze očekávat, že nakonec se stanou velmi dobrými policisty - nemají například pro nedostatek zkušeností schopnost odhalovat nejzávažnější hospodářskou činnost a tento stát přichází o řadu prostředků.

Jednoznačně by pan ministr John ušetřil nejvíce, kdyby policii zrušil úplně. Odpadly by náklady na její vybavení a provoz. Lidé by si určitě mohli najmout soukromé ochranky - ti, kteří by na to měli. Ti, kteří by na to neměli, tak o ty se stejně tato vláda, tak jak jsem to mohl zaznamenat v onom programovém prohlášení, příliš nestará, protože je to vláda spíše manažerů než vláda pro lidi, kteří žijí v této zemi.

Pan ministr John nám sliboval obnovení finanční policie. Pan ministr nám sliboval, že teď se bude konečně šetřit, že se bude šetřit ne na lidech, ale na tom, kde se prostředky hýří. A myslím, že teď je ta příležitost pro to, abychom tyto sliby uvedli do praxe. Předchůdce pana ministra Johna pan ministr Pecina se snažil o zrušení podivné smlouvy o pronájmu lázeňských domů s firmou Temperano. A já jsem přesvědčen, že tímto způsobem bychom měli jít dál, že bychom se měli snažit i nadále o to, aby evidentně nevýhodné smlouvy pro veřejný sektor byly rušeny, a tam nacházeli ony finanční prostředky.

Finanční policie, kterou zrušil Ivan Langer, tady byla proto, aby nedocházelo k daňovým únikům. Po několika letech jejího nefungování, po několika letech od jejího rušení se nám tady výrazně rozmnožily, stejně jako na začátku devadesátých let, daňové úniky, ať už u pohonných hmot nebo u alkoholu. Já jsem přesvědčen, že slib, který Radek John dal svým voličům, tedy že znovu zřídí finanční policii, by měl být naplněn. A my jsme jako sociální demokracie ochotni, pokud bude potřeba v této věci i změna legislativní, takovýto návrh podpořit.

Mnohokrát jsme také viděli a mnohokrát bylo kritizováno nezdravé propojování mezi regionálními politiky a policií. Musím říct, že návrh v programovém prohlášení, který směřuje k tomu, abychom posílili vliv právě samosprávy na zajišťování veřejného pořádku, pokládám v tomto smyslu za nerozumný. Já si nepřeji, aby primátoři, kteří jsou dnes hlavou městských policií, řídili, i když částečně, policii republikovou. Zeptejte se prosím lidí, kteří žijí v našich městech, zda mají větší důvěru v policii republikovou, anebo v policii obecní či městskou. Já jsem přesvědčen, že budou mít větší důvěru v policii republikovou, a jsem přesvědčen, že jakékoliv pravomoci a jejich předávání ve směru k samosprávám v tomto případě není správné.

Kde naopak vláda ale může počítat s naší podporou, a my jsme připraveni diskutovat o jejích návrzích i například regulace činnosti zprostředkovatelských agentur zaměstnávajících cizince na území České republiky, tam jsme připraveni s vládou jednat a přicházet i s vlastními návrhy, abychom zamezili tomu, že se na naše území dostávají lidé, kteří nakonec o práci přicházejí nebo se dostávají určitým způsobem až do nevolnictví ve vztahu k oněm zaměstnavatelům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP