Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
12. března 2008 v 9.04 hodin
Přítomno: 179 poslanců
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobré jitro, pánové. Zahajuji druhý jednací den 28. schůze Poslanecké sněmovny. Všechny vás vítám a prosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami, případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty a jaké mu bylo přiděleno číslo.
Přečtu omluvy. Omluven je pan poslanec Marek Benda, paní poslankyně Čurdová, pan poslanec Lhota, paní místopředsedkyně Němcová, pan poslanec Sehoř, pan poslanec Šeich, pan poslanec Valouch.
Z vlády je omluven místopředseda vlády Martin Bursík z důvodu zahraniční cesty, Tomáš Julínek se omlouvá z dopoledního jednání, Miroslav Kalousek ze zdravotních důvodů, Ivan Langer zahraniční důvody - pracovní cesta, Vlasta Parkanová - zdravotní důvody, Martin Říman od 14 hodin má jednání v Senátu a pan ministr Schwarzenberg je hospitalizován nadále.
Pan poslanec Rafaj má náhradní kartu číslo 12.
Dnešní jednání zahájíme pevně zařazenými body, kterými jsou body 33, 34 a 12, a dále bychom pokračovali body ve schváleném pořadí. Připomínám, že dnešní odpolední jednání zahájíme pevně zařazeným bodem 4, což je sněmovní tisk 361.
Zdá se, že se nikdo nehlásí, aby se pokusil změnit pořad této schůze, takže přistoupíme k projednávání bodu číslo 33, to je
33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 435/ - prvé čtení
Prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Dámy a pánové, panu místopředsedovi vlády dám ovšem slovo, až se všichni ztišíte. Pššššš. Pššššš. Ještě je to málo, ještě musím jednou. (Z lavic se ozývá šššššššššš.) Tak je vidět, kdo učil.
Děkuji a v tuto chvíli je příležitost pro vystoupení místopředsedy vlády Petra Nečase.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, vláda předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu na základě svého programového prohlášení návrh zákona, který představuje první etapu důchodové reformy. Než přikročím k odůvodnění jednotlivých kroků, které tento návrh představuje, tak mi nejprve dovolte vysvětlit důvody, které vedly k předložení tohoto návrhu zákona.
Zde budu mít poněkud ulehčenou pozici, neboť vše podstatné je obsaženo již v závěrečné zprávě výkonného týmu pro přípravu podkladů pro rozhodnutí o důchodové reformě v České republice uveřejněné v červnu roku 2005. Pro tento tým se v praxi vžil název Bezděkova komise. Dovolte mi připomenout, že tento výkonný tým byl zřízen na základě usnesení vlády ze dne 23. června roku 2004. Tomuto usnesení předcházela dohoda předsedů politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně o ustavení tzv. týmu expertů pro důchodovou reformu. Tento tým tvořili zástupci jednotlivých politických stran, zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí a zástupci Ministerstva financí a předsedy vlády. A tento tým také zvolil do funkce koordinátora přípravy podkladů pro rozhodnutí o důchodové reformě pana Vladimíra Bezděka. Závěrečná zpráva výkonného týmu jako finální výstup pak představuje apolitický, nestranný, čistě odborný materiál, který prezentuje komentáře a názory výkonného týmu na problematiku důchodové reformy v České republice.
Ze závěrečné zprávy jednoznačně plyne, že současný důchodový systém je nutné výrazně reformovat, neboť dnešní důchodový systém je dlouhodobě neudržitelný a vede k eskalaci značných deficitů, které by v období po roce 2050, kdy by deficit důchodového účtu dosáhl 50 % hrubého domácího produktu, tak od roku 2050 by se dokonce tento deficit zvyšoval o 4 až 5 % hrubého domácího produktu ročně, což je, jak jistě uznáte, naprosto neudržitelný stav. Hlavní příčinou této nepříznivé prognózy je především demografický vývoj.
Je skutečností, že v současné době vykazuje důchodový systém velmi mírný, spíše symbolický přebytek. Chtěl bych to uvést na datech letošního roku. Lze předpokládat na základě údajů o výběru pojistného a na základě vývoje výdajů na důchodový systém, že vybereme zhruba 318 miliard korun, čili o 7,5 % více, než předpokládal návrh státního rozpočtu. Nicméně i výdaje budou vyšší. Proti rozpočtovaným výdajům 299 miliard budou celkové výdaje podle stávajícího zákona o návrhu státního rozpočtu 304 miliard. Připočteme-li k tomu mimořádnou valorizaci, kterou bychom provedli od srpna letošního roku, tak její výdaje budou zhruba 6,6 miliard, to se dostáváme na 310,6 miliardy korun, a započítáme-li nezbytné správní náklady, které činí okolo 5,5 miliardy, tak se dostáváme na číslo někde okolo 316 miliard. To znamená, že v podstatě vybereme 318 miliard a utratíme při stávajícím vývoji důchodů a valorizaci 316 miliard. (Předsedající tiší Sněmovnu: Šššš.) Čili jedná se sice o mírný přebytek, je to přebytek v řádech miliard, ale v té celkové bilanci je to přebytek svou hodnotou spíše symbolický. V každém případě tento krátkodobý a symbolický přebytek neznamená trvalou udržitelnost či stabilizaci důchodového systému.
V závěrečné zprávě výkonného týmu se uvádí, že - cituji: Hlavní příčina stávajícího přebytku důchodového systému spočívá ve zvýšení pojistné sazby z 26 % na 28 % uskutečněné v roce 2004. Efekt tohoto kroku je zhruba 0,6 % hrubého domácího produktu na příjmové straně důchodového systému. Zvýšení pojistné sazby bylo provedeno na úkor snížení sazby příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Vylepšila se tak bilance důchodového systému, avšak ve stejném rozsahu se zhoršil deficit jiných částí státního rozpočtu.
***