(15.30 hodin)
Poslanec Tomáš Kvapil: Tím jsme, pane předsedo, hlasovali o všech pozměňovacích návrzích. Varianta 2 je nehlasovatelná. Myslím u poslance Zajíčka.. Můžeme hlasovat o zákonu jako celku.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Konstatuji, že o všech návrzích bylo hlasováno. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas se senátním návrhem zákona o přechodu některých dalších věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, podle sněmovního tisku 14, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Pan zpravodaj má stanovisko neutrální, předkladatel doporučuje.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 181 z přítomných 177 poslankyň a poslanců pro návrh 44, proti 76. Konstatuji, že s návrhem zákona nebyl vysloven souhlas.
Děkuji panu předkladateli, děkuji panu zpravodaji a končím bod 37.
Dále budeme pokračovat bodem
59.
Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2006
/sněmovní tisk 198/
Chtěl bych přivítat prezidenta NKÚ Františka Dohnala. Prezident úřadu se může účastnit schůze Poslanecké sněmovny, pokud jsou projednávány návrhy, které úřad předložil. Požádá-li o slovo, bude mu uděleno podle § 8 odst. 4 zákona o NKÚ. O této účasti se již nehlasuje. Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 198/1.
Prosím, aby se slova ujal ministr financí Miroslav Kalousek a předložený návrh uvedl. Prosím, pane ministře, máte slovo. (V sále je velký hluk.)
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, návrh státního závěrečného účtu byl zpracován podle zákona o rozpočtových pravidlech, jehož ustanoveními se řídilo rozpočtové hospodaření v průběhu roku 2006. Návrh státního závěrečného účtu projednala vláda České republiky 25. dubna 2007 a schválila jej usnesením č. 434 z téhož dne.
Rozsáhlý materiál, který vám byl předložen, se v úvodní části zabývá ekonomickým vývojem České republiky, komentovány jsou základní makroekonomické ukazatele za rok 2006 a souhrnné údaje o hospodaření veřejných rozpočtů.
V souladu s rozpočtovými pravidly jsou v samostatných pasážích uvedeny:
- souhrnné informace o výsledcích rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků,
- závěrečné účty státních fondů,
- zpráva o státních finančních aktivech, pasivech a státních zárukách,
- zpráva o řízení státního dluhu,
- přehled o stavech fondů organizačních složek státu.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane ministře, já se budu snažit uklidnit hluk.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Není třeba, pane předsedo, já to zkusím přeřvat.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Zkuste.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Materiál obsahuje rovněž výsledky hospodaření zdravotních pojišťoven a dále zhodnocení výdajů na financování společných projektů Evropské unie.
Stručně k hlavním závěrům, které z předloženého materiálu vyplývají.
Pokud jde o hodnocení ekonomického vývoje, který ovlivnil hospodaření veřejných rozpočtů, dovolte mi, abych okomentoval stručně základní indikátory.
Hrubý domácí produkt ve stálých cenách vzrostl oproti předchozímu roku o 6,1 %. Šlo o stejné tempo růstu jako za rok 2005, přičemž během roku se růstová dynamika postupně snižovala ze 6,4 až na 5,8. Růst hrubého domácího produktu byl doprovázen zhoršením směnných relací, když dovozní ceny v roce 2006 meziročně klesly o 0,5 %, zatímco vývozní ceny klesly o 1,1 %. Z toho pak vyplývá, že směnné relace se meziročně zhoršily o 0,6 %.
Vysokou dynamiku vykázal zahraniční obchod. Celkově vzrostl o 14,7 %.
Reálná produktivita práce měřená podílem hrubé přidané hodnoty ve stálých cenách vzrostla meziročně o 4,8 %, přičemž pozitivní je, že její růst byl vyšší než růst reálné průměrné mzdy, a to o 0,9 procentního bodu.
Průmyslová produkce rostla rekordně, meziročně o 9,7 %. Tomu odpovídal rychlejší růst domácí poptávky i vývozu. Zaměstnanost v průmyslu se meziročně zvýšila o 1 %. Průměrná měsíční mzda v průmyslu vzrostla o 6 % a produktivita práce o 9,2 %.
Stavební výroba v roce 2006 meziročně vzrostla o 6,6 %.
Průměrná míra inflace vyjádřena indexem spotřebitelských cen dosáhla v roce 2006 hodnoty 1,7 %, o něco nižší než v roce 2005, kdy to bylo 2,2 %.
Pro zajímavost, ceny elektřiny vzrostly o 9 %, tepla a teplé vody o 8 %, tuhých paliv o 11,4 %, stočného o 5,5 %, vodného o 3,2 %.
Průměrná míra nezaměstnanosti se snížila o 0,8 procentního bodu na 7,1 %. Průměrný počet uchazečů o zaměstnání registrovaných úřady práce klesl proti roku 2005 o 40 tisíc. Příspěvek v nezaměstnanosti pobíralo průměrně 28 % osob z celkového počtu registrovaných uchazečů.
Platební bilance za rok 2006 byla v souhrnu schodková, a to v důsledku převahy pasiv běžného účtu nad aktivy finančního účtu. Kapitálový účet skončil přebytkem 8,6 mld. Kč.
Konsolidovaná daňová kvóta včetně pojistného na sociální zabezpečení a na zdravotní pojištění v roce 2006 zaznamenala výrazný pokles, a to o 1,4 procentního bodu na 34,3 % hrubého domácího produktu. Stalo se tak za prvé vlivem růstu hrubého domácího produktu, za druhé se projevila legislativní změna daně z příjmů fyzických osob, snížení sazby z 15 % na 12 % a uplatnění společného zdanění manželů s dětmi.
Hodnotíme-li celkově rok 2006 z ekonomického hlediska, pak ekonomický vývoj se odehrával v období výrazného hospodářského růstu a celkových pozitivních indikátorů, s jednou malou výjimkou, a tím jsou trendy deficitů veřejných rozpočtů. Proto dovolte, abych teď komentoval deficit veřejných rozpočtů a vývoj státního dluhu.
Schodek veřejných rozpočtů bez zahrnutí čistých půjček a dotací za rok 2006 dosáhl výše 103 mld. Kč, to je 3,2 % HDP. V roce 2005 to bylo 48,6 mld. Kč, to bylo 1,6 % HDP. Prudký růst dynamiky schodku veřejných rozpočtů mezi rokem 2005 a 2006 byl způsoben zejména tím, že v roce 2005 se ještě vláda snažila alespoň přiblížit schváleným výdajovým limitům, i když je nedodržela. V roce 2006 už výdajové limity, ke kterým se jako v konvergenčním programu sama zavázala, zcela ignorovala a překročila je o 41 mld. Kč.
***