(15.00 hodin)
(pokračuje Říman)

Proto v této novele vláda navrhuje, aby byl zajištěn státní odborný dozor i při následném provozu podzemních staveb prostřednictvím báňského úřadu, báňské správy, a zároveň povinnost při určité velikosti zřídit v těchto podzemních objektech pro tyto podzemní objekty báňskou záchrannou službu.

Návrh, který jsem v podstatě zdědil a pak předložil vládě, mi připadá rozumný, a proto jej podporuji stejně jako ostatní návrhy, které se týkají výbušnin.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Břetislav Petr. Vážený pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, předkládaná novela zákona č. 61/1988 Sb. se dotýká několika zásadních problémů, jejichž cílem je zapracování příslušných předpisů Evropských společenství do našeho zákona. Pochopitelně ne celá novela je o zapracování těchto směrnic. Kde konkrétně musíme zapracovat směrnice Evropského společenství, jsou podmínky pro nakládání s výbušninami a výbušnými předměty, úprava podmínek pro bezpečné provozování podzemních objektů a stanovení podmínek pro zajištění bezpečnosti a ochrany při výše uvedených činnostech. Část, která se týká organizace a působnosti orgánů státní báňské správy, je plně v kompetenci národního posuzování a nedotýkají se jí žádné směrnice Evropských společenství.

Pokud se týká podmínek pro nakládání s výbušninami, jedná se o nakládání v civilním sektoru. Tato norma vůbec a zásadně neřeší použití výbušnin pro armádu, bezpečnost, celní správu, tajné služby a hasičský záchranný sbor. Ukazuje se totiž, že stávající právní úprava, pokud se týká výbušnin, plně neodráží požadavky Evropských společenství na bezpečné nakládání s výbušninami. Po vstupu České republiky do Evropské unie byla provedena nezbytná úprava této části předpisu, aby byla zajištěna kompatibilita s právem Evropské unie. Tato úprava však nebyla komplexní. Tento nedostatek by měla odstranit tato novela, která garantuje, že bude zajištěna dostatečná kontrolní účast státu při předávání, vývozu, dovozu a tranzitu výbušnin na území našeho státu.

Zákon řeší problematiku výroby výbušnin, jejich uvádění na trh, předávání výbušnin, jejich vývoz a dovoz, včetně tranzitu přes naše území. Stanoví podmínky, kdy Český báňský úřad při nesplnění žádosti může některé činnosti zamítnout. Pochopitelně o svých rozhodnutích musí informovat Ministerstvo vnitra, Policii České republiky, Generální ředitelství cel a při tranzitu a vývozu nebo dovozu výbušnin také Ministerstvo zahraničních věcí.

Je nezbytné podotknout, že tento návrh zapracoval také výsledky, které byly dohodnuty pracovní skupinou za účasti zástupců Českého báňského úřadu, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva vnitra a bezpečnostních složek, a že text byl v plném rozsahu dohodnut. Návrh novely vychází ze závěru Bezpečnostní rady státu a reaguje tak na striktní požadavek zvýšení bezpečnosti při nakládání s výbušninami.

K uvedenému návrhu byly zpracovány připomínky dosud neznámého autora, který je pravděpodobně odborníkem v oblasti výbušnin. Co zaráží v jeho připomínkách, je to, že jsou napsány s jistou záští proti zpracovatelům uvedené normy a v mnoha případech se snaží některá striktní ustanovení normy rozvolnit. Přesto se domnívám, že všechny připomínky by měly být projednány na garančním výboru. Předpokládám, že garančním výborem bude hospodářský výbor, který by měl navrhnout a předložit Sněmovně pro druhé čtení naprosto nezaujatý názor.

Pokud se týká podzemních objektů, které jsou pro tento zákon definovány, stanoví se provozovateli těchto objektů nebo vlastníkovi a v případě, že tyto osoby nejsou známy, pak báňské záchranné službě povinnost zajistit udržování bezpečného stavu těchto objektů. Podzemní díla se v převážné míře nacházejí pod zastavěnými částmi měst a obcí, a je proto nezbytné, aby byl zajištěn jejich dokonalý technický stav, aby nedošlo k nějakému ohrožení objektů na povrchu.

Teď se dostávám k části, která už není regulována předpisy Evropských společenství. K této části mám jako zpravodaj několik připomínek, které se týkají především přesunutí sídla Českého báňského úřadu z Prahy do Ostravy. Formulace je natolik obecná, že jistá část poslanců, která nepracuje v této oblasti, ji ani nemusí postřehnout. Je ovšem skutečností, že i předkladatel uvedl, že se bude jednat o toto přesunutí. Pro dokreslení situace je nezbytné uvést, že podle mého názoru se nejedná o nic jiného než o naplnění jednoho z předvolebních hesel pana ministra Římana, které lze doposud nalézt v Ostravě a které v podstatě říkalo toto: Pokud zvítězí ODS, přesuneme centrální úřady do Ostravy. Mělo to být Ministerstvo průmyslu a obchodu a Český báňský úřad. Je tedy pochopitelné, že pan ministr se snaží svůj předvolební slib nebo slogan naplnit. Jde ale o to, zda je to v zájmu státu, nebo zda se jedná pouze o naplnění vlastních ambicí. Já se domnívám, že přesunutí úřadu v dané etapě a v daném čase není nezbytné.

Navrhovaná změna sídla úřadu není ani zdůvodněna v důvodové zprávě. Přesto si dovolím uvést některé z argumentů, které jsou v diametrálním rozporu s uvedeným záměrem.

Český báňský úřad v Praze je pokračovatelem úřadů, které měly postupně název Horní hejtmanství, Báňské hejtmanství, Ústřední báňský úřad a posléze Český báňský úřad, a sídlí v Praze, prakticky v jedné a téže budově od roku 1871, kdy byl vydán zákon o zřízení Horního úřadu. V celém civilizovaném světě je oceňováno, když instituce nebo firma má dlouhodobou tradici, k níž patří dlouhodobě neměnné sídlo. Tato tradice je zárukou její serióznosti, vážnosti, profesionality a odbornosti. Nebojím se říci, že Český báňský úřad tyto atributy naplňuje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP