(14.50 hodin)
(pokračuje Říman)
Novela vlastně upravuje to, jak mají žadatelé, kteří chtějí získat tuto ochranu původu a zeměpisného označení, postupovat, aby se jí domohli. V podstatě je postup upraven tak, že je k tomu způsobilý Úřad průmyslového vlastnictví, k projednání těchto žádostí na národní úrovni předtím, než budou posléze předány orgánům Evropské unie k dalšímu řízení. Tuto ochranu zabezpečují orgány Evropské unie, nikoliv národní orgány, což je asi logické, neboť jde o ochranu původu a zeměpisných značení platnou potom v rámci celé Unie, nikoliv jenom jednotlivých národních států.
Snahou předkladatele bylo navrhnout tuto úpravu tak, aby znamenala co nejmenší administrativní zátěž pro obě strany, to znamená jak pro žadatele, tak pro orgány státní správy. Samozřejmě že ten, kdo bude mít zájem o tuto formu ochrany, tak je v rámci tohoto postupu vystaven nějaké administrativní zátěži navíc, nicméně každý si musí rozmyslet, zda tyto vynaložené náklady jsou nižší než výnosy, které pak pro něj z této ochrany, pokud ji získá, budou znamenat. Jsou to tedy fakultativní věci jednotlivých výrobců různého zboží, zda budou o toto jakési privilegium usilovat a co je to bude stát.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Korytář. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Karel Korytář: Vážená paní předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, jak již uvedl pan ministr Říman, jedná se u této euronovely o procesní zrychlení, zjednodušení řízení ochrany označení původu, ochrany zeměpisného označení a dále uvedení práva Evropského společenství do souladu s dohodami Světové obchodní organizace. Jedná se o novelu, která novelizuje pět paragrafů zákona č. 452/2001 Sb. a která vycházela z původního nařízení Rady Evropských společenství. Toto nařízení Rady, to původní, v podstatě bylo příčinou vzniku zákona č. 452/2001 Sb. a bylo to také v rámci harmonizace českého práva na právo evropské. Jednak tento zákon vytvářel odpovídající situaci pro období po přistoupení České republiky k Evropskému společenství. Nové nařízení Rady 510/2006 v podstatě nahrazuje to původní, a jak řekl pan ministr, hlavním z důvodů byl přesun těžiště řízení na členské státy Evropského společenství za účelem zefektivnění a zrychlení řízení o zápis do rejstříku chránění označení původu a chránění zeměpisných označení.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 452/2001 Sb., nově stanoví postup orgánů České republiky při předkládání žádosti o komunitární zápis s označením původu a zeměpisného označení zemědělskou výrobu a potraviny, při vypořádání námitek podaných proti těmto žádostem, při změně specifikace nebo zrušení komunitárního zápisu označení, která mají svůj původ na území České republiky. Předmětem návrhu zákona je rovněž postup při podávání námitek fyzických nebo právnických osob s bydlištěm na území České republiky proti komunitárnímu zápisu označení původu a zeměpisného označení zemědělských výrobků a potravin, které nemají svůj původ na území České republiky. Za žadatele či jenom účastníka řízení před komisí jedná členský stát. Jak správně rozhodla vláda, za Českou republiku bude jednat Úřad průmyslového vlastnictví, ale společně s Ministerstvem zemědělství jeho kontrolní orgány. Ministerstvem zemědělství proto, že je odpovědné za plnění úkolů a cílů společné zemědělské politiky Evropské unie.
Uvedená novela je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a s právem Evropského společenství a přijetí navrhovaného zákona nebude mít žádný hospodářský ani finanční dosah na státní rozpočet o ostatní veřejné rozpočty.
Vážené kolegyně, kolegové, vzhledem k povinnosti států Evropského společenství přijmout právní a správní předpisy nezbytné k provedení vnitrostátního řízení o žádosti o zápis označení původu a zeměpisného označení a současně potřeby této úpravy ke zefektivnění a zrychlení řízení, žádám vás o propuštění této euronovely do druhého čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, vážený pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Dovolím si vás tedy dotázat, jestli si někdo přeje do této rozpravy zapojit z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.
Nepadl ani návrh na vrácení k dopracování ani na zamítnutí. Předpokládám, že závěrečná slova si taktéž pánové předkladatel a zpravodaj nebudou přát přednést, takže se můžeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo z vás další návrh? Nemá.
Takže můžeme přistoupit k hlasování pořadové číslo 114, které tímto zahajuji, a táži se vás, zda souhlasíte s předloženým návrhem k přikázání tohoto sněmovního tisku. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 114 z přítomných 170 poslankyň a poslanců se pro návrh vyslovilo 129, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru, a končím prvé čtení sněmovního tisku 219.
Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické
činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 225/ - prvé čtení
Z pověření vlády uvede opět ministr průmyslu a obchodu pan Martin Říman. Vážený pane ministře, ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji. Paní předsedající, potřetí a naposled dnes, tuším.
Kupodivu tato novela zákona není vedena nutností transponovat právní řád Evropské unie do našeho právního řádu, alespoň z větší části této novely. Ta je zčásti vedena usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 19. července 2005 - tedy vidíte, že tato vláda respektuje usnesení, která byla přijata za jiné politické konstelace - a to je část zákona, která se týká režimu kontroly stavu podzemních objektů, tunelů atd. A pak je tam druhá část zákona, která se týká zpřísnění dozoru nad civilním nakládáním, nikoliv vojenským nebo podobným, s výbušninami, ať už se to týká vývozu, dovozu, tranzitu v rámci České republiky. Neboť my sice naplňujeme příslušné evropské směrnice, co se týká nakládání s výbušninami, ale máme za to, že některé činnosti je nutno upravit přesněji a také přísněji. V poslední řadě vládní novela zákona navrhuje, aby k 1. 1. 2009 bylo sídlo Českého báňského úřadu v Ostravě.
Co se týče těch podzemních objektů, tak dneska je taková zvláštní situace, která je skutečně zvláštní, že zatímco v průběhu výstavby podzemních objektů, silničních kolektorů, drážních tunelů a podobně spadají v rámci výstavby tato podzemní díla pod dozor orgánů Státní báňské správy, tak poté co jsou tato stavební díla kolaudována, tak vlastně technický stav podzemních objektů není již nadále sledován na rozdíl od třeba silničních nebo drážních staveb, které spadají pod dozor jiných státních orgánů.
***